| کد خبر: 192846 |

چرا پروازهای خارجی 29 درصد کاهش یافت؟

نگاه مدیران دولتى به جاذبه ها و رونق گردشگرى استان فارس ضعیف است چرا که معتقدیم قرار گرفتن دولت در کنار بخش خصوصى مى تواند نتیجه هاى مناسبى را در بخش گردشگرى رقم بزند.

تین نیوز

آمارها از کاهش 40 درصدی گردشگران خارجی و افت محسوس سفرهای خارجی و داخلی مردم در سه ماهه نخست سال حکایت دارد، موضوعی که می‌تواند علاوه بر لطمه به صنعت گردشگردی، موجب کاهش ارزآوری و به تعطیلی کشیده شدن بسیاری مشاغل مرتبط با این بخش در کشور شود.

به گزارش‌ تین نیوز به نقل از خبرنگار ایلنا، با بررسی از وضعیت میزان پروازها متوجه می‌شویم که تعداد پروازهاى خارجى در فروردین ماه گذشته 29 درصد کاهش یافته و تعداد مسافران در پروازهاى داخلى کاهشى 27 درصدى داشته است.

آنطور که رئیس‌هیات مدیره انجمن صنفى دفاتر خدمات مسافرتى استان فارس مى‌گوید: در شرایط فعلى مردم از تورهاى داخلى و استان گردى استقبال مى کنند.

محمود فخرى با بیان اینکه افزایش نرخ دلار باعث شده که میزان مسافرت افراد به خارج از کشور به شدت کاهش یابد، مى گوید: در حال حاضر تعداد معدودى از افراد، کشورهاى خارجى را براى مسافرت انتخاب مى کنند.

وی می‌افزاید: شرایط مالى موجود سبب شده که مردم قدرت سفرهاى خارجى را از دست بدهند و به مکان‌هاى داخل کشور و استان سفر کنند

وى با اشاره به اینکه گردشگرى در سال جارى نسبت به سال گذشته 40 درصدى کاهش داشته است، مى افزاید: سیاست‌هاى بین المللى هم سبب شده که گردشگران اندکى به داخل کشور بیایند، بطورى که در حال حاضر افراد حوزه خلیج فارس بیشترین گردشگران خارجى به ایران هستند و میزان بازدید گردشگران خارجى و کشورهاى اروپایى از ایران و استان فارس به شدت افت کرده است.

فخرى با بیان اینکه شیراز و استان فارس با داشتن جاذبه هاى عدیده تاریخى، فرهنگى و مذهبى قطب گردشگرى کشور محسوب مى شوند، ادامه مى دهد: نگاه مدیران دولتى به جاذبه ها و رونق گردشگرى استان فارس ضعیف است چرا که معتقدیم قرار گرفتن دولت در کنار بخش خصوصى مى تواند نتیجه هاى مناسبى را در بخش گردشگرى رقم بزند.

وى معتقد است که نبود تعامل و در کنار یکدیگر قرار نگرفتن بخش خصوصى و دولتى باعث مى‌شود که در بخش‌گردشگرى نتوان به یک نتیجه واحد رسید و این مهم سبب مى‌شود از دیگر استان‌ها و استان‌هاى همجوار عقب بمانیم.

وى با اشاره به اینکه فعالیت راهنمایان تور به صورت زیر زمینى مشکلاتى را براى گردشگران ایجاد کرده است، مى افزاید: افرادى که فاقد مجوز فعالیت در بخش گردشگرى در فضاى مجازى و محل هاى غیر قانونى و واقعى هستند، به دلیل در نظر نگرفتن بسیارى از مسایل مانند دارایى، و ... باعث شدند که مشکلاتى در این بخش ایجاد شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفى دفاتر خدمات مسافرتى استان فارس می گوید: زمانى که تور گردشگرى وارد کشور شود بى شک تمام فعالان و مشاغل مرتبط از ترانسفر گرفته تا هتلینگ از این بخش بهره مند شوند؛ اما کاهش فعالیت این بخش باعث شده که بسیارى از راهنمایان تور و مشاغل مرتبط در شیراز وارد صنوف دیگر شوند.

فخرى با بیان اینکه بیش از 1000 نفر راهنما تور در استان فارس وجود دارد، مى‌گوید: شرایط ایجاد شده باعث شد که تنها حدود 20 درصد از این صنف به فعالیت خود ادامه دهند.

برند شیراز ناجى گردشگرى استان است

نایب رئیس سازمان ملى کارآفرینى هم با اشاره به اینکه بى شک اتفاقات و سیاست هاى اتخاذ شده در سطح کشور و بین الملل بر روى گردشگرى فارس تاثیر گذاشته است، می گوید: در ماه هاى اخیر شاهد کاهش تعداد گردشگران به استان هستیم.

یلدا راهدار  با اشاره به اینکه در بخش گردشگرى به مراتب مى توانستیم بهتر عمل کنیم، ادامه می دهد: ارزشمند بودن برند شهر شیراز یکى از ویژگى هاى مهم جذب گردشگر است اما متاسفانه در سال هاى گذشته اقدامات مناسبى در این بخش انجام نشده است.

راهدار با بیان اینکه برند شیراز مى تواند ناجى گردشگرى استان باشد، می افزاید: توسعه و رونق گردشگرى نیازمند تبلیغات گسترده تر است.

نایب رئیس سازمان ملى کارآفرینى بیان می کند: در جهت رونق گردشگرى شهر شیراز به تمام دنیا نیاز است تا پتانسیل هاى موجود شهر شیراز به نسل دنیا معرفى شود.

راهدار با انتقاد از نبود بودجه در بخش تبلیغات جهانى گردشگرى می گوید: با توجه به اینکه شبکه هاى جهانى هزینه هاى زیادى را صرف حضور در مراسمات مختلف و نمایشگاه هاى دنیا مى کنند، اما عدم حضور نماینده‌اى از شیراز و استان فارس لطمات زیادى را به گردشگرى ما وارد کرده است.

سفر، اولویت سوم به بعد خانوارها

ثمردار یکى از مسئولان آژانس هاى هواپیمایى در شیراز هم با بیان اینکه قیمت تور و اقامت هتل ها به گردشگران به عواملى مانند نوع هتل، پرواز، غذا و ... بستگى دارد، مى گوید: در حال حاضر قیمت تورهاى داخلى و درون استانى در یک روز از 60 هزار تومان شروع مى شود و به بیش از 100 هزار تومان مى رسد.

وى  با بیان اینکه وضع معیشت مردم به گونه اى شده که سفر جزو اولویت سوم به بعد خانواده ها محسوب مى شود، مى افزاید: مردم بعد از تامین مایحتاج زندگى برنامه سفر مى چینند، بطورى که در سال جارى میزان سفرهاى داخلى و خارجى مردم به شدت کاهش یافته است.

ثمردار با بیان اینکه در حال حاضر مردم از تورهاى یک روزه و دو روزه درون استانى استقبال مى کنند، ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت تورهاى بیرون از استان و شهرهایى مانند شمال حدود سه میلیون مى شود، بنابراین مردم از سفرهاى درون استانى بیشتر استقبال مى کنند.

وى با اشاره به اینکه قیمت سفرهاى داخلى نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است، مى گوید: در حال حاضر هزینه یک سفر سه الى 4 روزه به کشورى مانند ترکیه حدود 8 میلیون مى شود.

این مسئول آژانس گردشگرى ادامه مى دهد: طبق بررسى ها، ایران اولویت 15 به بعد گردشگران خارجى به شمار مى آید.

به گفته وى، شیراز  دومین شهر گردشگران خارجى است که براى سفر به ایران مى آیند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.