| کد خبر: 153581 |

جزئیات تردد،صدور ویزا و ترافیک محورها

دو حادثه رانندگی در کوت و بدره بیش از 30 مصدوم به‌جای گذاشت، بغض نجف و کربلا بارید، آمار تردد در مرزها به دو میلیون نزدیک شد و موج بازگشت زائران کلید خورد.

تین نیوز

دو حادثه رانندگی در کوت و بدره بیش از 30 مصدوم به‌جای گذاشت، بغض نجف و کربلا بارید، آمار تردد در مرزها به دو میلیون نزدیک شد و موج بازگشت زائران کلید خورد.

به گزارش مهر، ر بسته خبری اربعین آخرین رویدادهای مرتبط با پیاده‌روی اربعین را مرور خواهیم کرد، مواردی از قبیل روند صدور ویزا، قطع امید از بازگشایی مرز خسروی، ارائه خدمات به زائران، روزهای شلوغ مهران و دو حادثه رانندگی، بارندگی در آسمان نجف و کربلا، وضعیت ارائه خدمات ارتباطی و برخی از اخبار مرزهای کشور برای تردد در ایام اربعین

دو حادثه رانندگی در کوت و بدره

اخبار روز شنبه اربعین با خبر ناگواری از واژگونی اتوبوس زائران ایرانی همراه بود، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام از واژگونی اتوبوس زائران در ۱۰ کیلومتری مرز مهران و انتقال مصدومان به شهر مهران خبر داد و گفت: حال چهار مصدوم وخیم است که با بالگرد منتقل شدند.چهار مصدوم که دو نفر قطع عضو بودند با بالگرد هلال‌احمر به کرمانشاه منتقل شدند و یک نفر با بالگرد اورژانس از مهران به ایلام منتقل‌شده است .

به گفته محمد سلیمانی براثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در مسیر تهران به نجف در شهر بدره عراق ١٠ کیلومتری مرز مهران ٣٠ نفر مصدوم شدند که تعداد ۲۲ نفر از مصدومان توسط اورژانس به بیمارستان امام حسین(ع) مهران منتقل‌شده‌اند .

بعد از انتقال ۳۰ نفر از مصدومان به بیمارستان مهران و انجام اقدامات اولیه ۵ نفر بدحال با بالگرد و ۱۲ نفر هم با اتوبوس آمبولانس به مراکز درمانی ایلام اعزام‌شده‌اند .

اسامی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس به این شرح اعلام شد: حمزه حسنی، رامین فیضی، مجتبی عبداللهی، فاطمه آقازاده، نوریه قره یاضی، قربان عمویی، معصومه کاشانی، سید جلیل صفوی، محمد حسین آب محله، محبوبه عمویی، زهرا اسدی، نرگس ریاحی، سکینه مددی، محمدحسین ناجی، مریم صدری اصفهانی، نصرت اله نجفی، محمد تقی افخمی، امین عزیزی، ولی اله مهرجو، علی یاوری، سیده مریم صفوی، حمیدرضا عبدالهی، فاطمه جاهی، رایحه شهاب، علی محمدجاهی، حمیده سلماسی، قاسم نادری، محمدسلماسی، امیدکاشانی، امین بیات،محمدرضا مهرآبادی، مسعود بیات و فخری امیربیگی .

رئیس اورژانس کشور هم در ادامه حال عمومی مصدومان واژگونی اتوبوس در «بدره» را خوب ارزیابی کرد و گفت: مصدومان حادثه بلافاصله توسط نیروهای فوریت پزشکی سازمان اورژانس به داخل کشور منتقل شدند و چهار نفر نیز از طریق بالگردها نیروی هوایی اورژانس کشور به استان کرمانشاه برای اقدامات و خدمات بیشتر منتقل شدند. مابقی افراد هم توسط آمبولانس به بیمارستان ایلام اعزام شدند و بیشتر افراد هم به‌صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند .

به گفته پیر حسین کولیوند در سه مرز شلمچه، چذابه و مهران زوار عازم کربلای معلی هستند و هر جا که نیاز به ارائه خدمات پزشکی بوده اقدامات لازم انجام‌شده است. بیشتر زوار حادثه بدره افرادی از شهر تهران و کرج بودند که اقدامات لازم انجام‌شده و جای نگرانی وجود ندارد و حال عمومی افراد بستری نیز رو به بهبود است .

متولد شدن یک زائر در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی تصادف دیگر زائران ایرانی در کوت عراق نیز دیگر حادثه تلخ روز شنبه بود، به گفته رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان ایلام این حادثه شش زخمی برجای گذاشته که حال برخی از آن‌ها وخیم است و به مرز مهران منتقل شدند .

در کنار این اخبار تلخ، کولیوند از متولد شدن یک زائر در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی خبر داد و گفت: در طول این مدت تنها یک مورد زائر داشتیم که متولدشده است .

آب پاکی روی دست خسروی: فکر نمی‌کنم مرز خسروی باز شود

حسن قشاوی بازهم به اماواگرهای بازگشایی مرز خسروی واکنش داد و گفت: ما هرلحظه منتظر بازگشایی این مرز هستیم اما با توجه به مدت باقی‌مانده تا اربعین حقیقتاً فکر نمی‌کنم که مرز خسروی باز شود .

فشار افکار عمومی برای بازگشایی این مرز زیاد است و عدم بازگشایی این مرز باعث کسادی بازار شده به گفته رئیس کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین مسئولان ایرانی تلاش بسیار زیادی برای بازگشایی مرز انجام داده‌اند. مرز خسروی یکی از بهترین مرزهای کشور است که بهترین زیرساخت‌ها چه در قصر شیرین و چه در خود مرز در این منطقه وجود دارد و از طرفی فشار افکار عمومی برای بازگشایی این مرز زیاد است و عدم بازگشایی این مرز باعث کسادی بازار شده و افرادی که در این مرز سرمایه‌گذاری کرده‌اند خواستار بازگشایی هر چه زودتر این مرز هستند اما اجازه بازگشایی مرز مستقیماً در دستان حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق است و حتی اگر زیرمجموعه‌ها هم خواستار بازگشایی مرز باشند وی باید مستقیماً دستور بازگشایی را صادر کند .

وی افزود: عمده‌ترین دلیل ملاحظات نخست‌وزیر عراق در عدم بازگشایی مرز امنیتی است چراکه مرز خسروی به استان دیاله منتهی می‌شود و این استان در گذشته مقر منافقین بود و در حال حاضر هم محلی برای پناه بردن داعش است و دولت عراق علاقه ندارد که با بازگشایی مرز حتی با حادثه‌ای کوچک امنیت و شکوه اربعین با مشکل مواجه شود .

صدور دو میلیون و ۳۰۰ هزار ویزا

قشقاوی همچنین به روند صدور ویزا هم اشاره‌ای کرد و گفت: در زمینه روند صدور روادید امسال مدیریت بهتر، بالاتر و دقیق‌تری اعمال شد، افزایش مدت اعتبار ویزا، حذف دلار، افزایش ظرفیت‌ها برای صدور ویزا و همچنین صدور ویزا به شکل انفرادی باعث شد تا امسال روند بهتری در این زمینه شکل گیرد .

 

به گفته رئیس کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین حذف دلار و ریالی شدن صدور ویزا باعث شد تا بازار با التهاب مواجه نشود و از سوی دیگر صدور ویزای انفرادی باعث شد تا عبور و مرور در مرزها با سرعت بهتری دنبال شود تا جایی که امسال تاکنون دو میلیون و ۳۰۰ هزار ویزا صادرشده است درحالی‌که در سال گذشته در چنین تاریخی حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار ویزا صادرشده بود که این امر نشان‌دهنده تلاش‌های بیشتر و روند بهتر در صدور ویزا در سال جاری است که ۴۵ الی ۵۰ درصد رشد هم در مدیریت زمان و هم در کثرت صدور ویزا را به همراه داشته است.

قشقاوی در رابطه با ویزای مهاجران هم گفت که تاکنون نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در این زمینه ثبت‌نام کرده‌اند که حدود ۷۰ هزار ویزا صادرشده است .

عبور یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر

فرمانده نیروی انتظامی هم روز شنبه به مرزهای جنوبی کشور سفر کرد و در جریان بازدیدها از عبور یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار زائر از مرزهای سه‌گانه کشور شامل شلمچه، چذابه و مهران خبر داد و گفت: تردد زائران به‌صورت روان و سریع در حال انجام است و همکاران ما به‌طور ۲۴ ساعته در مرزهای شلمچه، چذابه و مهران آماده پذیرش زائران هستند. برای بازگشت نیز تسهیلاتی را از روزهای پیش آماده کرده‌ایم.

وی توصیه کرد تا آن دسته از زائرانی که ویزا ندارند و یا گذرنامه‌شان معتبر نیست به مرزها نیایند و محلی برای صدور گذرنامه و ارائه ویزا در پایانه‌های مرزی وجود ندارد. انتظار می‌رود تا زائران در شهرهایشان مدارک لازم را تهیه کنند و پس از داشتن مدارک لازم در مرزها حضور پیدا کنند .

سردار حسین اشتری به رانندگان هم توصیه کرد در مسیر راه‌ها و به‌خصوص مسیرهای منتهی به سه مرز شلمچه، چذابه و مهران توصیه‌های پلیس‌راه را مدنظر قرار دهند، با احتیاط رانندگی کنند، ترافیک سنگینی ما داریم و لذا حتی‌المقدور از وسایل عمومی برای تردد استفاده کنند و در پارکینگ‌هایی که از قبل مشخص‌شده خودروهای خود را پارک کنند و این سفر معنوی را به‌خوبی انجام دهند .

فرمانده ناجا همچنین به شروع موج بازگشت زائران اشاره کرد و گفت: زائران اربعین در برگشت هم دقت کنند که هیچ عجله بی‌موردی به خرج ندهند که خدایی نکرده حادثه‌ای پیش نیاید و توصیه می‌کنم زائران به موارد اشاره‌شده نیروی انتظامی توجه داشته باشند .

برگشت خوردن ۲۱ هزار زائر فاقد مدرک

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین هم آمارهای خود را ظهر شنبه رسانه‌ای کرد. شهریار حیدری گفت: ۵۰ درصد بار ترافیکی تردد زائران در مرز مهران بوده است اما مشکلی در انتقال زائرین نیست و در حوزه اسکان و تغذیه هم گزارشی که داده‌اند تاکنون موفق بوده‌اند .

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین کمیته ستاد اربعین، کمیته امنیتی و انتظامی است که درگیر کار امنیتی و تسهیل تردد زائران است، ادامه داد: نیروی انتظامی تا جمعه شب ۲۱ هزار نفر از زائران بدون مدارک قانونی را به عقب مرز انتقال داده است .

به گفته مدیر پایانه مرزی مهران ۲۳۰ هزار زائر اربعین طی دو روز گذشته از مرز مهران عبور کرده‌اند و تا صبح شنبه بیش از ۵۰ هزار نفر از مرز مهران تردد کرده‌اند و از اول ماه صفر تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر از این مرز تردد کرده‌اند .

آن‌طور که کامران بختیاری گفته است: هیچ مشکلی در تردد زائران اربعین در مرز مهران وجود ندارد و تردد در پایانه روان است اما درعین‌حال شاهد حجم زیاد زوار هستیم، تمامی گیت‌های پایانه مرزی مهران فعال‌شده است و ۲۴ ساعته کار خروج زوار انجام می‌شود .

آغاز موج بازگشت زائران

فرمانده قرارگاه اربعین نیروهای مسلح هم اظهار کرد: کم‌کم موج برگشت زائران با حجم کمتری آغازشده و نیاز است زائران در مسیر برگشت هم تعامل و همکاری با پلیس را داشته باشند .

به گفته سردار محسن فتحی زاده زائران در مسیر برگشت به علت راهپیمایی شاید دچار خستگی و کسالت شده باشند، به همین دلیل توصیه می‌شود زائران با استراحت کافی و تجدیدقوای جسمی اقدام به رانندگی کنند. با توجه به شرایط جوی و بارندگی در برخی محورهای مواصلاتی با صبر و حوصله رانندگی کرده و با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی سفر معنوی خود را با سلامت و آرامش به پایان برسانند .

آن‌طور که وی گفته است حدود ۳۰۰ هزار زائر کربلا از ابتدای ماه صفر تاکنون به کشور بازگشته‌اند.

جاده‌ها روان و پرتردد

افزایش بار ترافیکی مسیرهای منتهی به مرزهای کشور ازجمله اخبار دیگری است که این روزها به گوش می‌رسد، به گفته رئیس پلیس‌راه کشور محورهای مواصلاتی استان ایلام روان و پرتردد است و لازم است که رانندگان از عجله و شتاب پرهیز کنند .

سردار محمدحسین حمیدی از هدایت اتوبوس‌های خالی از پایانه برکت در مهران به سمت شهرستان ملکشاهی خبر داد و افزود: با توجه به اینکه محورهای مواصلاتی استان ایلام کوهستانی، پرپیچ‌وخم و دارای نقاط حادثه حادثه‌خیز متعدد است، رانندگان در هنگام حرکت در این جاده‌ها از هرگونه حرکات مخاطره‌آمیز مانند سبقت غیرمجاز ،انحراف به چپ و انجام تخلفات حادثه‌ساز خودداری کنند .

حسین اعتضادی کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور هم گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته محورهای منتهی به ایلام با افزایش ۱۴۵ درصدی تردد مواجه شده‌اند و محور ایلام - مهران در برخی از نقاط دارای ترافیک نیمه سنگین است. محور کرمانشاه - ایلام هم شاهد ترافیک سنگین و نیمه سنگین و تردد در سایر محورها روان است .

وی همچنین به افزایش ترددهای ساعتی هم اشاره کرد و بیان داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ایلام با ۱۴۵ درصد، کرمانشاه با ۵۷ درصد و خوزستان با ۴۰ درصد افزایش تردد مواجه شده‌اند .

برقراری ۴ میلیون دقیقه مکالمه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه ایجاد ارتباطات در خاک عراق برای اربعین، اظهار کرد: ظرفیت‌های ارتباطی ما نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. در روز گذشته چهار میلیون دقیقه مکالمه رفت و برگشتی با عراق بدون هیچ‌گونه اختلال مدیریت‌شده است و در حال حاضر مسیر ارتباطی بین نجف تا کربلا، شهر نجف و شهر کربلا در ساختار ارائه سرویس توسط اپراتورهای عراقی دچار مشکلی نیست .

به گفته آذری جهرمی به رغم سرمایه‌گذاری و تلاش‌هایی که از سوی اپراتورهای عراقی صورت گرفته به نظر می‌رسد در شهر نجف و شهر کربلا از فردا و همچنین دوشنبه در زمان عصرها با توجه به ساکن شدن جمعیت ارتباطات به اشباع برسد. این مشکل به اپراتورهای عراقی برمی‌گردد که شاید ظرفیت‌سازی لازم را برای این مراسم انجام نداده‌اند و تقریباً در عصرها ایجاد ارتباط در مسیر نجف به کربلا با مشکل مواجه می‌شود .

هرچقدر به‌روزهای پنج‌شنبه و جمعه نزدیک شویم در شهر کربلا نیز درواقع به اشباع ارتباطات داخلی عراق می‌رسیم آذری جهرمی با اشاره به اینکه هرچقدر به‌روزهای پنج‌شنبه و جمعه نزدیک شویم در شهر کربلا نیز درواقع به اشباع ارتباطات داخلی عراق می‌رسیم و امکان تماس سخت خواهد شد، تصریح کرد: در همین راستا از زائران ایرانی خواسته می‌شود تا برای برقراری ارتباط بهتر برنامه‌ریزی کرده تا در ساعات ابتدایی صبح و یا از نیمه‌شب به بعد ارتباطات خود را انجام دهند .

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات لازم در مسیرهای منتهی به مرزهای داخلی کشور، گفت: سرویس‌های وای فای و سرویس‌های «تری جی» و «فور جی» در این نقاط برای ایجاد ارتباطات مردمی در درون کشور فراهم‌شده است .

به گفته آذری جهرمی وزارت ارتباطات موکب‌هایی را از شرکت پست، پست‌بانک، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات و اداره کل «آ سی تی» استان‌ها در نقاط مرزی فراهم کرده است، اپراتورهای مخابراتی به‌صورت ویژه برای این همایش بزرگ برنامه‌ریزی داشته‌ و پوشش‌های لازم برای ارائه خدمات در پایانه‌های مرزی را به وجود آورده‌اند .

آسمان نجف بارانی شد

بعد از روزها گردوغبار در عراق شنبه آسمان نجف و کربلا بارانی شد، به دلیل هوای مساعد این شب‌های نجف بسیاری از زائران اربعین حسینی(ع) در محیط‌های باز اسکان یافتند که ازجمله این مکان‌ها طبقات و صحن روباز حضرت فاطمه(س) در جوار حرم علوی است که با باریدن باران مشکلاتی برای این دسته از زائران پدید آمد .

هرچند که بارش باران در نجف شدت نداشت و زمانش اندک بود اما همین امر موجب رفع بخشی از آلودگی هوا که بر اثر وارونگی هوا پدید آمده بود و نیز موجب کاسته شدن از ذرات گردوغبار معلق در هوا شد.

در طریق الحسین(ع) نیز باران به این مسیر حال و هوای دیگری بخشید و برخی از زائران با به سر گرفتن پوشش‌هایی ادامه مسیر دادند.دمای این روزهای نجف در گرم‌ترین دما ۲۸ درجه و در کمترین دما به ۱۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد .

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.