| کد خبر: 91450 |

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، عنوان کرد:

◄ افزایش طول عمر مفید جاده‌ها با اجرای رویه بتنی

تین‌نیوز| رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بازدید از اجرای باند بتنی فرودگاه‌مهرآباد، از راه‌اندازی آن در شهریور ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، محمد شکرچی‌زاده با اشاره به اجرای روش رویه‌ بتنی به‌دلیل افزایش طول عمر مفید جاده‌ها و استفاده از مازاد مصرف سیمان در کشور برای بزرگراه تهران- شمال، اظهار داشت: با تاکیدی که دکتر آخوندی بر استفاده از بتن به جای آسفالت و گسترش رویه‌های بتنی در پروژه‌های جدید، باند راست 29 فرودگاه مهرآباد را طراحی بتنی کرده و این کار به‌عنوان نمونه‌ای آزمایش شده به‌جای روسازی آسفالتی است که پیش‌تر در کشور رایج بود.
 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر انجام کنترل کیفی جدی روی انجام این پروژه که قرار است در کشور و در پروژه‌های عمرانی گسترش یابد افزود: تحقیقات نشان می‌دهد کیفیت بتنی اجرا شده در باند راست 29 فرودگاه مهرآباد از لحاظ استانداردهای فنی بسیار کیفیت مناسبی دارد و نحوه اجرا نیز برای این مکان مناسب است و می‌تواند روشی قابل قبول برای اجرا در سایر پروژه‌های عمرانی به شمار آید و تضمینی باشد برای اینکه عمر مفید رویه‌های بتنی از رویه‌های آسفالتی به صرفه‌تر است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی درادامه، با بیان این‌که «این سبک و کیفیت در کشور تا به امروز اجرا نشده است»، گفت: این نخستین باری است که از این شیوه (اجرای رویه بتنی به جای آسفالت) در پروژه‌ها استفاده می‌شود که امیدواریم تا زمان بهره‌برداری که شهریور ماه سال جاری است استفاده از این شیوه جایگزین شیوه‌های قبل شود.
 
شکرچی‌زاده با تشریح این طرح، ابراز داشت: رویه‌های بتنی و استفاده از آنها به دلیل عمر مفید و کارآیی فراوان در بسیاری از کشورهای مطرح دنیا رایج است اما در کشور ما به دلیل آن‌که رویه‌های آسفالت و قیر متداول بوده آزمایش و تحلیل انجام داده‌ایم و در جریان این بازدید نیز شاهد موفقیت نسبی انجام این روش هستیم.
 
وی با تاکید بر این‌که این روش موفق‌تر از روش استفاده از رویه‌های آسفالتی است، افزود: این پروژه روش جایگزینی برای استفاده از رویه‌های قیر و آسفالت در کشور محسوب می‌شود که امیدواریم بتوان این شیوه را در سایر پروژه‌های عمرانی کشور از جمله بزرگراه‌ها مورد استفاده قرار دهیم تا علاوه بر کاهش استفاده از منابع ملی به عمر مفید جاده‌های کشور نیز بیفزاییم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: زمان اتمام این پروژه و بهره برداری از آن 26 شهریورماه سال جاری است و پیش‌بینی می‌کنیم که رویه‌های بتنی 20 تا 30 سال بر عمر مفید راه‌ها بیافزایند.
 
شکرچی‌زاده هم‌چنین با اشاره به این‌که این روش، پیش‌تر در جاده‌هایی که تردد کمتری داشتند مورد آزمایش و اجرا قرار گرفت، افزود: این روش بر اساس آزمایش‌ها و تحلیل‌ها، عمر طولانی‌تری نسبت به قیر و آسفالت دارد و پیش‌بینی می‌کنیم تا این روش را برای بزرگراه تهران- شمال نیز به اجرا درآوریم.
 
به گفته این استاد دانشگاه، آزمایش‌های استفاده از رویه‌های بتنی و مشخصا باند راست29 فرودگاه مهرآباد از سال93  آغاز شد و با تاکیدی که عباس آخوندی وزیرراه و شهرسازی بر استفاده از مازاد سیمان در کشور و استفاده از آن در پروژه‌های عمرانی کشور به دلیل عمر مفید بیشتر و استقامت داشت، به اجرا درآمد.
 
وی در پایان با ابراز امیدواری در استفاده بهینه از تجربیات به دست آمده دراین بخش، گفت: امیدواراست این روش در کشور و در پروژه های عمرانی جا بیفتد.
 

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.