| کد خبر: 5941 |

◄ ابهام در بازرسی دستگاه‌های ناوبری فرودگاه‌ها / آیا امنیت پروازها در خطر است؟

تین نیوز | با گذشت بیش از دو ماه از سانحه سقوط تنها هواپیمای بازرسی تجهیزات ناوبری فرودگاه‌های کشور، اطلاع رسانی دقیقی درباره جایگزین این هواپیما و نحوه بازرسی دستگاه‌های ناوبری فرودگاه‌ها، انجام نشده و امنیت پروازی فرودگاه‌های کشور، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز، بیش از دو ماه از سانحه سقوط جت فالکن سازمان هواپیمایی کشوری در آب‌های خلیج فارس می گذرد؛ سانحه ای که در آن، سه تن از متخصصان هوانوردی کشورمان، جان خود را از دست دادند و بقایای پیکر یکی از آنان، هنوز پیدا نشده است.

با توجه به این که هواپیمای از دست رفته در این سانحه، 39 سال داشت، کارشناسان، فرسودگی این هواپیما را عامل اصلی وقوع سانحه می دانند. به گفته مدیر سابق سازمان هواپیمایی در آبان سال گذشته، از این نوع هواپیما، یک فروند دیگر نیز در سال های اخیر خریداری شد اما پانل های ویژه عملیات بازرسی فرودگاهی، به دلایلی، همراه با آن وارد کشور نشد و به همین دلیل، همچنان از همان هواپیمای قدیمی برای بازرسی فرودگاه ها استفاده می شد.

مسعود جلیلی، مديركل دفتر گواهينامه ها، امتحانات و امور پزشكی سازمان هواپیمایی کشوری، سیدمهدی احمدی موسوی، مديركل دفتر عمليات پرواز سازمان هواپیمایی، محمد امین عامری، کارشناس فنی سازمان هواپیمایی کشوری و پاسدار وجیه‌الله ترلانی، مسئول امنیت پرواز، چهار سرنشین این هواپیما بودند که در سانحه سقوط کشته شدند و بقایای پیکر کاپیتان عامری، هنوز پیدا نشده است.

گفته می شود تمامی دستگاه های ناوبری و راداری کشور، با تایید این گروه پروازی (گروه فلایت چک) و همکارانشان و در راس آن، کاپیتان جلیلی، عملیاتی می‌شده‌است. این گروه پروازی، با همکاری نیروهای عملیات زمینی، تجهیزات فرودگاهی را کالیبره می کردند. عملیات بازرسی تجهیزات ناوبری فرودگاه‌ها که شامل نشست و برخاست های متعدد و پرواز در ارتفاع پایین است، عملیاتی سخت و بسیار حساس ارزیابی می‌کنند که با توجه به سن بالای فالکن، سخت تر و ریسک خطر در آن بیشتر هم بوده است.

واکنش همکاران و نزدیکان این درگذشتگان، به خبر تین نیوز درباره سقو ط فالکن، نیز گویای فرسوده بودن این هواپیماست. از سوی دیگر برخی کارشناسان هوانوردی کشورمان که با کار گروه فلایت چک آشنا بوده اند، معتقدند این هواپیما به خاطر انجام چک های پروازی، معمولا مانورهای شدیدی انجام می‌داده و گروه فلایت چک، علیرغم آگاهی از ایرادات هواپیما و ریسک بالای پرواز با این هواپیمای مستهلک، در راستای سلامت نگهداشتن فرودگاه های کشور، این ریسک را به جان خریده بودند.

ابهام در سرنوشت عملیات بازرسی تجهیزات فرودگاهی
فارغ از خسارتی که در اثر از دست دادن این متخصصان، به عنوان سرمایه های ملی، در صنعت هوانوردی به بار آمده است، نکته قابل تامل دیگر در این سانحه آن است که جت فالکن از دست رفته در این سانحه، تنها هواپیمای مجهز به سیستم بازرسی فرودگاه های کشورمان بود، این در حالی است که به گفته کارشناسان، یک هواپیمای بازرسی سیستم های ناوبری فرودگاه ها، باید به طور 24 ساعته در آشیانه، آماده پرواز باشد، زیرا به جز بازرسی های برنامه‌ای، موارد اضطراری نیز پیش می آید که در این موارد، باید بلافاصله تجهیزات ناوبری، توسط هواپیمای بازرسی چک شود، بنابراین همیشه، باید بیش از یکی از این هواپیماها در ناوگان باشد.

طبق مقررات سازمان ایکائو، اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه‌های کمک‌ناوبری رادیویی و بصری و دستگاه‌های ارتباطی که مورد استفاده ناوگان حمل و نقل هوایی قرار می‌گیرند، باید در دستور کار فرودگاه‌ها قرار گرفته و به‌ طور متناوب بررسی شود.

اکنون، با توجه به سانحه سقوط فالکن، بیش از دو ماه است که نحوه انجام عملیات بازرسی تجهیزات ناوبری فرودگاه های کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از سوی دیگر شنیده ها حاکی است که هنوز جایگزینی برای فالکن از دست رفته در سانحه کیش در کشور فراهم نشده و لذا این سوال اساسی مطرح است: در این شرایط، امنیت پرواز و فرود هواپیماها را چه کسی تضمین می کند؟

همچنین از فرودگاه مهرآباد خبر می رسد که زمان چک دستگاه‌های ناوبری این فرودگاه فرا رسیده و از آنجایی که امکان بازرسی تجهیزات این فرودگاه وجود ندارد، شاید در امنیت پروازهای این فرودگاه، باید به دیده تردید نگریست...

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • میلاد باستانی 0 0

    امیدوارم سازمان هواپیمایی کشوری هر چه سریعتر نسبت به مشخص شدن علت سقوط فالکن ۲۰ و مرگ کاپیتان ها جلیلی، عامری، و موسیوند اقدام و مراتب را اطلاع دهند. همینطور من شنیدم قبل از پاکستان با ترکیه هم مذاکراتی داشتند و به توافق نرسیدند. اکنون در حال مذاکره برای کمک از پاکستان جهت چک فرودگاههای ایران هستند. به خصوص که موعد تست ILSفرودگاه مهرآباد هم به گفته اساتید فرا رسیده است.

  • مسافر 0 0

    فلایت چک به چه دردی میخوره مهم گردهمایی مهمانداران است که مدیر عملیات آقای عسگری برگزار کرده است.