◄ دردسرهای هوایی دولت یازدهم / آیا مدیریت صنعت هوانوردی نیازمند بازنگری است؟
تین نیوز | حضور آخوندی در صدر وزارت راه و تاکید وی بر لزوم توجه ویژه به صنعت هوانوردی و برخی تصمیمات وی در این حوزه، نویدبخش روزهای خوشی برای صنعت هوانوردی کشور بود، اما به نظر می رسد اکنون مساله "مدیریت در صنعت هوایی" تبدیل به چالشی برای دولت یازدهم شده است.
به گزارش تین نیوز، انتصاب قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی از سوی آخوندی برای اولین بار در کشور، اقدامی شایسته از سوی وزیر راه بود که نشان می داد نگاه ویژه ای در دولت یازدهم نسبت به جایگاه صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی وجود دارد و تخصصی تر کردن تصمیم گیری ها در این حوزه، حتما سر و سامانی به اوضاع این صنعت خواهد داد.
اما با گذشت حدود 9 ماه از حضور قائم مقام هوانوردی وزیر راه در این منصب، همچنان ناهماهنگی ها و ناهمسویی هایی در سطوح مدیریتی این حوزه حساس و استراتژیک به چشم می خورد.
پیش از پرداختن به این ناهماهنگی ها، بد نیست یادآوری شود که آخوندی، برای ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، فردی دانشگاهی را انتخاب کرد و جهانگیریان را بر صدر این سازمان نشاند. در شرکت فرودگاه ها نیز به عنوان بازوی مهم دیگر حوزه هوانوردی کشور، اسماعیل تبادار، استاندار سابق بوشهر و مدیری با سابقه اجرایی، از سوی آخوندی به عنوان مدیرعامل منصوب شد. مدیرعامل جدید که انتصابش با تاخیری نسبتا طولانی و در بهمن ماه، قطعی شد، بیش از آن که چهره ای شناخته شده در حوزه هوانوردی باشد، چهره ای اجرایی است اما با توجه به سابقه مدیریتی وی، بسیاری از دست اندرکاران فرودگاه ها، حضور او در
این شرکت را با امیدواری برای آمدن روزهای خوش به شرکت، به نظاره نشستند.
از شرکت فرودگاهها...
فارغ از داوری درباره مناسب بودن این انتصابات، این روزها ناهماهنگی هایی در سطح مدیران ارشد هوایی کشور دیده می شود که شاید بخشی از این اختلافات، مربوط به نحوه این انتصابات باشد؛ به عنوان مثال گفته می شود قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی، از اینکه در انتصاب مدیرعامل کنونی شرکت فرودگاه ها، مشورتی با وی صورت نگرفته، دلگیر است و دل به تصمیمات وی نمی دهد و چنانکه خبر می رسد، با ترکیب مدنظر وی برای هیات مدیره شرکت، مخالفت می ورزد و به همین دلیل هم هست که علیرغم گذشت چند ماه از حضور وی در این سمت، همچنان تفکر و اندیشه پیشین در هیات مدیره شرکت احساس می شود.
همین مخالفت ها را شاید بتوان دلیلی نیز برای حضور کمرنگ مدیرعامل جدید در شرکت فرودگاه ها دانست، گفته می شود وی از زمان حضور در این شرکت، تصمیم جدیدی نگرفته و خواسته یا ناخواسته، نتوانسته کاری از پیش ببرد. این در حالی است که با توجه به اشتیاقی که به حضور مدیرعامل جدید، در شرکت فرودگاه ها وجود داشت، بعید است که مشکلات این شرکت، چه در سطح کلان و چه در حوزه های صف و ستاد، به گوش وی نرسیده باشد. به هر حال، خواه علت این تاخیر، وسواس وی در تصمیم گیری باشد، خواه مخالفت ها و مقاومت هایی که در مقابل تصمیمات وی شده، این روزها شایعاتی درباره اختلافات جدی میان او و قائم مقام وزیر
به گوش می رسد.
تا سازمان هواپیمایی...
از سوی دیگر درباره سازمان هواپیمایی به عنوان نهاد اصلی سیاستگذار درباره صنعت هوانوردی کشور نیز، اخباری مبنی بر نارضایتی از عملکرد این سازمان به گوش می رسد و گفته می شود همچنان، وضعیتی که قبل از حضور رئیس جدید در سازمان هواپیمایی حاکم بود و برخی نارضایتی ها را به دنبال داشت، همچنان در این سازمان برقرار است.
اگرچه بسیاری از مشکلات کنونی صنعت هوانوردی، بی شک ریشه در تحریم و کمبود هواپیما و عدم واردات قطعه دارد، اما سقوط هواپیمای فالکن سازمان هواپیمایی به عنوان تنها هواپیمای بازرسی فرودگاه ها، در اسفندماه 92 و کشته شدن چند تن از مدیران سازمان، شاید بزرگ ترین بدشانسی رئیس جدید سازمان باشد؛ سانحه ای که با توجه به سن بالای فالکن و نحوه وقوع سانحه، سوال های زیادی را مطرح کرد، سوالاتی که تاکنون سازمان هواپیمایی، پاسخ درخوری به آنها نداده و صرفا گفته می شود که بررسی ها در این باره ادامه دارد.
اکنون شنیده می شود مخالفت ها با رئیس جدید سازمان، بالا گرفته به طوری که فشارهایی از سوی خود دولت مبنی بر استعفا به وی وارد می شود و از او خواسته میشود تا به بهانه سقوط فالکن هم که شده، استعفا بدهد. از این رو گفته می شود وی تحت فشارهای موجود ناچار به کناره گیری خواهد شد.
آخوندی و چالش "مدیریت در حوزه هوانوردی"
علیرغم این که آخوندی از زمان حضور خود در وزارت راه، تاکید فراوانی بر ساماندهی اوضاع هوایی کشور، از جمله مساله آزادسازی و نیز ساماندهی فرودگاه های امام خمینی و مهرآباد داشته اما به نظر می رسد تیمی نه چندان هماهنگ را روانه حوزه مدیریتی این صنعت کرده و از همین روست که هنوز تغییری در صنعت هوایی کشور دیده نمی شود.
به عنوان نمونه درباره مسایل مهمی همچون آزادسازی، خرید هواپیما و ورود قطعات یدکی به ایران، شاهد اظهار نظرهای مختلفی از سوی مدیران این صنعت بوده و هستیم به طوری که گاه صحبت ها، یکدیگر را نقض می کنند که دلیل این مساله نیز علی القاعده ریشه در ناهماهنگی این مدیران دارد.
مدیران ارشد صنعت هوایی کشور، هر تلاش مثبتی هم که داشته باشند، با ناهماهنگی و ناهمسویی در تصمیم و اظهارنظرهاشان، اثرات تلاش های یکدیگر را از بین می برند و شاید به همین دلیل هم باشد که با گذشت بیش از هفت ماه از آغاز تغییرات مدیریتی در این صنعت، هنوز نتیجه مطلوبی در این زمینه دیده نمی شود. به نظر می رسد اکنون، معضلی به نام مدیریت در حوزه هوایی، پیش روی آخوندی قرار دارد زیرا چنانکه همه می دانیم، انتظارات از دولت یازدهم، داشتن تدبیر و و درپی دمیدن روح امید در فضای جامعه و صنعت است...
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.