◄ راه گذر ریلی جنوب جاده ابریشم تکمیل می شود؛ اتصال چین به اروپا از مسیر ایران
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: با تکمیل راه آهن مرند ـ چشم ثریا، شاخه جنوبی جاده ابریشم به کریدور ریلی چین ـ اروپا تبدیل می شود.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در دومین نشست بین المللی اتصال ریلی چین به اروپا در شهر شی آن اعلام کرد: با تکمیل مسیر راهبردی راه آهن مرند ـ چشم ثریا، شاخه جنوبی جاده ابریشم به کریدوری تمام ریلی تبدیل خواهد شد و ایران به حلقه اصلی اتصال چین به اروپا بدل می شود.
به گزارش تین نیوز، وزیر راه و شهرسازی در سفر به چین و حضور در نشست بین المللی اتصال ریلی چین به اروپا، برنامه های جمهوری اسلامی ایران در حوزه همکاری های ترانزیتی را تشریح کرد. وی با ابراز خرسندی از حضور در این رویداد مهم به میزبانی دولت چین گفت: تبادل نظر میان کشورهای حاضر می تواند تحولی بزرگ در ترانزیت ریلی از آسیا تا اروپا ایجاد کند.
صادق با تأکید بر اینکه حمل ونقل ریلی ستون اصلی توسعه پایدار و عاملی برای تقویت همگرایی منطقه ای است، توضیح داد: عملکرد کارآمد شبکه ریلی به کاهش موانع فیزیکی و گلوگاه های زیرساختی، رفع موانع غیر فیزیکی و ساده سازی رویه ها منجر خواهد شد. وی افزود: افزایش ظرفیت زیرساخت های حمل ونقل در ایران برای توسعه ترانزیت در مسیر شرقی ـ غربی هم راستا با ابتکار «کمربند و راه» سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است و جایگاه ویژه ای در برنامه های وزارت راه و شهرسازی دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به پروژه راه آهن مرند ـ چشم ثریا اشاره کرد و گفت: این مسیر راهبردی که شبکه ریلی ایران را به ترکیه متصل می کند، با جدیت در حال پیگیری است و پس از تکمیل، شاخه جنوبی جاده ابریشم به کریدوری تمام ریلی تبدیل خواهد شد. این اتصال، پیوستگی شبکه ریلی از چین تا اروپا را تضمین کرده و امکان انتقال سریع و ارزان بار با حداقل توقف را فراهم می کند.
وی با بیان اینکه ایران اقدامات گسترده ای را برای توسعه همکاری ترانزیتی در مسیر چین به اروپا با مشارکت کشورهای منطقه دنبال می کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از ظرفیت های طبیعی، جغرافیایی و انسانی، توانسته گام های ماندگاری در بهبود روابط حمل ونقل با کشورهای همسایه بردارد.
صادق تأکید کرد: ایران آمادگی دارد همه توانمندی ها و ظرفیت های خود را برای نیل به اهداف مشترک توسعه ترانزیت از چین تا اروپا به اشتراک بگذارد و به عنوان شریکی پایدار و قابل اتکا در این مسیر عمل کند. وی خاطرنشان کرد که هماهنگی برنامه ها و اقدامات کشورهای منطقه در توسعه ترانزیت میان چین و اروپا می تواند اثر قابل توجهی در شکوفایی اقتصاد و تجارت و توسعه منطقه ای داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان از دولت چین برای میزبانی گرم در شهر شی آن قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که این نشست های مشترک دستاوردهای ارزشمندی برای ملت های منطقه به همراه داشته باشد.
تکمیل راه آهن مرند – چشم ثریا و نقش ایران در شاخه جنوبی جاده ابریشم
پروژه راه آهن مرند – چشم ثریا را باید یکی از حلقه های کلیدی اتصال شرق به غرب دانست؛ مسیری که با تکمیل آن، شاخه جنوبی جاده ابریشم به یک کریدور تمام ریلی تبدیل می شود و ایران را به محور اصلی ترانزیت کالا میان چین و اروپا بدل خواهد کرد.

اهمیت ژئوپلیتیکی
- این مسیر ایران را به شبکه ریلی ترکیه و سپس اروپا متصل می کند و عملاً جایگاه کشور را در ابتکار کمربند و راه چین تثبیت خواهد کرد.
- ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز خود، به حلقه اتصال آسیای شرقی، آسیای مرکزی و اروپا تبدیل می شود؛ نقشی که می تواند موازنه های ژئوپلیتیکی منطقه را تغییر دهد.
- حضور ایران در نشست بین المللی شی آن نشان دهنده عزم کشور برای قرار گرفتن در معماری جدید ترانزیت جهانی است.
پیامدهای اقتصادی و لجستیکی
- تکمیل این مسیر ریلی، امکان انتقال سریع و ارزان بار با حداقل توقف را فراهم می کند؛ به ویژه برای کالاهای حجیم و پرتیراژ.
- کاهش زمان حمل ونقل میان چین و اروپا از مسیر ایران، می تواند هزینه ها را تا ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از مسیرهای دریایی و زمینی جایگزین کند.
- این پروژه ظرفیت ایران را برای جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه لجستیک و حمل ونقل افزایش خواهد داد و درآمد ارزی پایدار ایجاد می کند.
- اتصال مرند – چشم ثریا، بنادر جنوبی ایران (مانند بندرعباس و چابهار) را نیز به شبکه ریلی بین المللی متصل می کند و امکان ترکیب حمل ونقل دریایی و ریلی را فراهم می سازد.
ابعاد همکاری منطقه ای
- ایران با تکمیل این مسیر، به شریک قابل اتکای چین و کشورهای اروپایی در حوزه ترانزیت بدل می شود.
- همکاری های دو جانبه و چندجانبه با ترکیه، آذربایجان و روسیه در چارچوب کریدورهای ریلی، می تواند همگرایی اقتصادی منطقه ای را تقویت کند.
- این پروژه همچنین به کشورهای آسیای مرکزی امکان می دهد از مسیر ایران به اروپا دسترسی مستقیم داشته باشند.
می توان گفت راه آهن مرند – چشم ثریا تنها یک پروژه عمرانی نیست؛ بلکه ستون فقرات شاخه جنوبی جاده ابریشم است. تکمیل آن ایران را به شاهراه ارتباطی میان چین و اروپا تبدیل می کند، هزینه های حمل ونقل را کاهش می دهد، و جایگاه کشور را در ابتکار کمربند و راه تثبیت می نماید. این مسیر می تواند به موتور محرک توسعه اقتصادی ایران و عامل همگرایی منطقه ای در اوراسیا بدل شود.