| کد خبر: 263284 |

کمیسیون ایمنی راه ها رکن تصمیم سازی، اجرایی و نظارتی شورای عالی هماهنگی حمل ونقل و ایمنی کشور است

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح تصمیمات و نتایج نشست ۱۳۱ کمیسیون ایمنی راه های کشور از عزم دولت برای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی در چارچوب رویکردی جدید و هم افزا با مشارکت کلیه بخش ها و دستگاه های ذیربط ملّی و استانی در طول برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد.

تین نیوز

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح تصمیمات و نتایج نشست ۱۳۱ کمیسیون ایمنی راه های کشور از عزم دولت برای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی در چارچوب رویکردی جدید و هم افزا با مشارکت کلیه بخش ها و دستگاه های ذیربط ملّی و استانی ذیل شورای عالی هماهنگی حمل ونقل و ایمنی کشور و نقش کمیسیون ایمنی راه های کشور به عنوان رکن مشورتی، تصمیم سازی، اجرایی و نظارتی این شورا، به ویژه در طول برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از برگزاری نشست ۱۳۱ کمیسیون ایمنی راه های کشور با دعوت و شرکت اعضای بخش ها و دستگاه های ذیربط ملّی و ادارات کل استانی تابعه به صورت حضوری و  برخط خبر داد.

 دبیر کمیسیون ایمنی راه های کشور افزود: در این نشست، نتایج تحلیل آماری تصادفات در ۵ ماهه نخست جاری توسط دبیرخانه کمیسیون ارائه و براین اساس، جزئیات مربوط به آخرین وضعیت تصادفات و متوفیان راهنمایی و رانندگی در استان های حائز بالاترین درصد افزایش متوفیان حوادث رانندگی نسبت  استماع و تحلیل و بررسی شد. همچنین، دبیرخانه کمیسیون گزارشی تحلیلی درخصوص وضعیت ایمنی و آمار تصادفات و متوفیان جاده های برون شهری در اربعین سال جاری ارائه داد .در ادامه، طرح مجتمع های یکپارچه امداد و نجات جمعیت هلال احمر مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و نهایتاً، طبق روال نشست های اخیر کمیسیون که به بررسی تخصصی همه جانبه تصادفات منتخب پرداخته می شود ، گزارش واکاوی تصادف و حریق بامداد یکم مرداد سال جاری تونل تنگ زاغ  در محور بندرعباس به حاجی آباد که متأسفانه منجر به فوت و مجروح شدن تعدادی از هم وطنانمان شد، ارائه و بحث و بررسی و بر رعایت استانداردهای پدافند غیرعامل مبنی بر وجود مسیر جایگزین تونل برای استفاده در شرایط اضطراری مشابه، تأکید شد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس گزارش های آماری، آمار فوتی های پنج ماهه اول تصادفات در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، در حوزه درون شهری ۱۲.۷ درصد، در حوزه برون شهری ۷ درصد و در حوزه راه های روستایی ۱۹.۳ درصد افزایش داشته است. در این بازه زمانی، استان های هرمزگان، کرمان و خراسان رضوی به ترتیب با رشد ۱۷.۲ درصد، ۱۳.۲ درصد و ۱۲.۷ درصد، بیشترین افزایش متوفیان حوادث ترافیکی درون شهری، برون شهری و راه های روستایی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند. در این راستا و طبق هماهنگی قبلی دبیرخانه،  گزارش اقدامات انجام شده و برنامه ها در راستای کاهش آمار تصادفات در دو استان کرمان و هرمزگان از سوی واحدهای استانی تابعه ارائه شد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه های کشور گفت: با توجه به زمان تشکیل آن به فاصله کوتاهی پس از برگزاری نشست چهارم  شورای عالی هماهنگی حمل ونقل و ایمنی کشور به ریاست معاون اول محترم رئیس جمهور و کلیه وزارتخانه ها و نهادهای ذیربط، همچنین روند افزایشی تصادفات و تلفات حوادث درون شهری و برون شهری در کشور، مقرر شد همراستا و هماهنگ با رویکردی که شورای عالی با عزم و  نگاهی ملّی به کاهش ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی درون شهری و برون شهری دارد و جلسات منظم و مستمر ماهانه را در دستور کار قرار داده، کمیسیون ایمنی راه های کشور حسب وظایف ذاتی خود و با همکاری کلیه اعضا، نقشی پررنگ و مؤثر  به عنوان یکی از ارکان مشورتی، تصمیم سازی، اجرایی و نظارتی شورای عالی ایفا نماید.

وی ادامه داد: در این راستا کمیسیون در جایگاه مشورتی و تصمیم سازی، طرح ها، پیشنهادها و راه حل های اجرایی و کاربردی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری و دو محور اصلی تأمین منابع مالی و نیز تأمین تجهیزات و امکانات، پس از تصویب به شورای عالی ارائه خواهد داد و پس از تصویب و ابلاغ آن از سوی این شورا، اجرا و نظارت عالی را در گستره ملّی و استانی با هماهنگی استانداری ها و واحدهای تابعه استانی، از جایگاه اجرایی و نظارتی به عمل خواهد آورد.

افندی زاده افزود: همچنین در این نشست با توجه به نقش بازدارنده اعمال جریمه در وقوع تصادفات مقرر شد عملکرد دوربین های کنترل سرعت برون شهری و درون شهری در کارگروه ویژه کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد و نتایج در نشست های آتی ارائه شود.  

به گفته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ، با توجه به مباحث مطروحه در این نشست، مقرر شد سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا جلساتی کارشناسی را  در خصوص بررسی دقت و صحت عملکرد سیستم های توزین در حال حرکت یا اختصاراً WIM در سطح کشور برگزار و نتیجه را در نشست بعدی به کمیسیون ارائه دهند.

وی افزود: همچنین با توجه به مباحثی که در خصوص سازوکار ثبت تخلف توسط دوربین های نظارتی و کنترلی و اعمال قانون تا پرداخت جرایم رانندگی از سوی متخلفین در نشست مطرح شد، مقرر شد گزارشی آماری توسط پلیس در  مورد هریک از مراحل این سازوکار تهیه و در جلسه آتی به کمیسیون ارائه شود. 

دبیر کمیسیون ایمنی راه های کشور، یکپارچه سازی و تدقیق آمار مجروحین و مصرومین حوادث رانندگی را از دیگر تصمیمات این نشست برشمرد و گفت: در این راستا مقرر شد کارگروه ویژه این کمیسیون، موضوع را بررسی و نتیجه را به دبیرخانه اعلام کنند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: پیشنهاد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای یکپارچگی استقرار پایگاه های امداد و نجات جاده ای نیز در این نشست مطرح  و مقرر شد دبیرخانه کمیسیون هماهنگی لازم را با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به عنوان متولی راه های مشارکتی با بخش خصوصی برای استقرار پایگاه ها در مجتمع های خدماتی-رفاهی در راه های تازه احداث و نیز سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به عنوان متولی مجتمع های خدماتی-رفاهی راه های در دست بهره برداری، به عمل آورد.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.