| کد خبر: 262125 |

اصلاح و بهبود فرآیندهای حمل ونقل بارهای معدنی در دستور کار وزارت راه وشهرسازی

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی از انجام هماهنگی های لازم میان وزارت راه وشهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه های ذیربط جهت اصلاح و بهبود فرآیندهای حمل ونقل بارهای معدنی خبر داد.

تین نیوز

 

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی از انجام هماهنگی های لازم میان وزارت راه وشهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه های ذیربط جهت اصلاح و بهبود فرآیندهای حمل ونقل بارهای معدنی خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازیشهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ، با اشاره به روند جابه جایی بارهای معدنی در کشور گفت: یکی از انواع بارهای عمده کشور که توسط سیستم حمل ونقل ریلی و جاده ای جابه جا می شود بارهای معدنی است که سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیون تن به صورت بارنامه ای و غیر بارنامه ای  است.

افندی زاده گفت: در این خصوص حدود ۸۰ میلیون تن بارهای معدنی به صورت بارنامه ای جابه جا می شود که از این مقدار،  ۲۹ درصد توسط ریل و ۷۱ درصد از طریق جاده حمل می شود. با این حال آمار بار تولید شده در معادن کشور با آمار مجموع بار حمل شده توسط حمل ونقل ریلی و جاده ای اختلاف قابل ملاحظه ای دارد که این امر نشان دهنده عدم تطابق تناژ بار بارنامه با بار واقعی است.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت در حمل ونقل بار به ویژه بارهای معدنی، اضافه تناژ است که می تواند مشکلات ایمنی و خسارت های جانی و مالی بالایی به همراه داشته باشد. همچنین فقدان پوشش مناسب شبکه ریلی و محدودیت های دیگر نظیر کمبود ناوگان برای جابه جایی بارهای معدنی مسأله دیگری است که در حمل ونقل ریلی بارهای معدنی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات و تلاش های صورت گرفته در این خصوص اضافه کرد: سلسله جلساتی در ستاد این وزارتخانه و به میزبانی معاونت حمل ونقل به منظور بررسی مشکلات و ارائه راهکارهایی برای بهبود فرآیندهای حمل ونقل بارهای معدنی برگزار شد و نمایندگان دستگاه های ذیربط اعم از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل از مجموعه وزارت راه و شهرسازی و نیز سایر وزارتخانه ها نظیر وزارت صمت و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران برای بحث و تبادل نظر و انجام هماهنگی های مربوطه، اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده اند.

تشکیل کارگروه ویژه برای رفع مشکل کمبود لکوموتیو و ایجاد خطوط ریلی جدید

وی اظهار کرد: از مصوبات جلسات مذکور می توان به مواردی نظیر «پیگیری حقوقی موضوع فرار بارنامه ای و اضافه تناژ از دستگاه قضا»، «هماهنگی و برقراری ارتباطات مؤثر و تبادل اطلاعات میان وزارت صمت و سازمان راهداری»، «الزام حمل بارهای معدنی جاده ای صرفاً توسط وسایل نقلیه و رانندگان دارای کارت هوشمند» و «تشکیل کارگروهی جهت رفع مشکل کمبود لکوموتیو و ایجاد خطوط ریلی جدید» اشاره کرد.

پیشنهاد پرداخت حق الزحمه پیمانکاران حمل مواد معدنی بر مبنای میزان تناژ مندرج در بارنامه

افندی زاده همچنین با اشاره به اینکه بخش عمده ای از خرابی و هزینه های تعمیر و نگهداری جاده ای کشور مربوط به حمل بارهای معدنی است، اضافه کرد: سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به راه های کشور و تأمین اعتبار لازم جهت تعمیر و نگهداری مستمر مناسب جاده ها، پیشنهاد پرداخت حق الزحمه پیمانکاران حمل مواد معدنی مورد نیاز صنایع و مراکز مهم و بزرگ تولیدی بر مبنای میزان تناژ مندرج در بارنامه را ارائه کرده که قرار است این پیشنهاد به منظور اجرا در شرکت ها و سازمان های وابسته وزارت راه و شهرسازی به شورای عالی فنی زیربنایی امور حمل ونقل و جهت الزام سایر وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی در کمیسیون حمل ونقل، مسکن و عمران شهری و روستایی مطرح شود.

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در پایان با اشاره به ضرورت همکاری و هماهنگی همه دستگاه های ذی ربط در این زمینه ابراز امیدواری کرد گام های برداشته شده و اقدامات در دست اجرا به بهبود فرآیند حمل بارهای معدنی در عین حفظ زیرساخت های ارتباطی کشور به عنوان سرمایه ملی و یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی کشور منجر شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.