| کد خبر: 260125 |

راه اندازی پویش افزایش ضریب سرنشین خودروهای سواری در سفرهای اربعین

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت راه اندازی پویشی فرهنگی برای افزایش ضریب سرنشین خودروهای سواری نسبت به سال گذشته، توسط نهادهای ذیربط و بر توسعه سامانه­ ها و پلتفورم ­های مربوطه تاکید کرد.

تین نیوز

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت راه اندازی پویشی فرهنگی برای افزایش ضریب سرنشین خودروهای سواری نسبت به سال گذشته، توسط نهادهای ذیربط و بر توسعه سامانه­ ها و پلتفورم ­های مربوطه تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده؛ معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیته حمل ­ونقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین گزارش چهارمین نشست کمیته حمل ونقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین حسینی را که در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور اعضا برگزار شد، تشریح کرد و گفت: با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین مبنی بر برگزاری مراسم باشکوه اربعین امسال از اول صفر برابر با ۲۷ مردادماه تا ۲۵ صفر برابر با ۲۰ شهریور ماه و اهمیت مقوله حمل ونقل و سوخت و خدماتی که طبق هماهنگی­ ها و برنامه ­ریزی­ ها در این ایّام به زوار اربعین حسینی(ع) ارائه خواهد شد، چهارمین نشست این کمیته به هماهنگی­ های نهایی و تعیین تکلیف پاره ای اقدامات باقی مانده تا موعد شروع مرحله عملیاتی مراسم اختصاص یافت.

افندی زاده افزود: برنامه ریزی ­ها، هماهنگی­ ها و اقدامات مؤثر به ­عمل آمده از سوی این کمیته و در چارچوب تصمیمات ستاد مرکزی طی ماه های اخیر، از حیث فراهم سازی زیرساخت­ های لازم و آماده سازی ناوگان مورد نیاز، در سطح مطلوبی ارزیابی می­ شود که در این خصوص، همکاری و هماهنگی مؤثری بین بخش ­ها و دستگاه­ های عضو کمیته شکل گرفته است. در این راستا، با تلاش ها و پیگیری­ های شبانه­ روزی و جهادگونه، عملیات توسعه، ایمن سازی، بهسازی مسیرهای مواصلاتی و تجهیز راه­ ها و پایانه ­های مرزی در راستای روان­سازی ترددها، ساماندهی توقف­ ها در محوطه ­های پارکینگ در مرزها و توسعه پارکینگ­ ها و امکاناتی نظیر سرویس ­های بهداشتی، سایه­ بان، تأمین آب شرب و تعمیرات اساسی سیستم­ های سرمایشی سالن­ های مسافری پایانه ­ها با هزینه کرد بیش از ۳ هزار میلیارد تومان توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی به انجام رسیده است.

۷ میلیون تردد از پایانه های مرزی کشور در اربعین سال گذشته

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر اساس آمار مراسم اربعین سال گذشته، حدود ۳.۵ میلیون نفر زائر به کشور عراق وارد شده اند که به احتساب رفت و برگشت، حدود ۷ میلیون تردد از پایانه ­های مرزی داشته ایم که سهم پایانه­ های مرزی مهران، شلمچه و چزابه، از این ترددها، به ترتیب ۵۰ درصد، ۴۰ درصد و سایر پایانه ها نظیر باشماق، تمرچین و خسروی ۱۰ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در سال­ جاری پیش بینی می­ شود تعداد زوار اعم از داخلی و کشورهای همسایه عبوری از ایران، حدود ۴ میلیون نفر باشد که بر این اساس، دو اولویت مهم با رویکرد پاسخگویی ظرفیت سازی فراهم شده توسط زیرساخت­ ها و ناوگان به بیش از ۸ میلیون سفر مد نظر است. نخست توزیع مناسب زمانی سفرها از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور سال جاری برای اجتناب از روزها و ساعات با ترافیک سنگین و اوج و دوم، توزیع مکانی سفرها و افزایش ترددها از پایانه ­های مرزی استان­ های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه با توجه به آب و هوای نسبتاً خنک تر و مطلوبیت بیشتری نسبت به استان های خوزستان و یلام که می­ توانند برای زوار  به ­همراه داشته باشند.

۹۱ درصد سفرهای اربعین سال گذشته از طریق حمل­ ونقل جاده ­ای بوده است

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی درخصوص تمهیدات مرتبط با ناوگان گفت: براساس اطلاعات احصا شده، در مراسم اربعین سال­ گذشته ۹۱ درصد سفرها از طریق حمل­ ونقل جاده ­ای بوده که ۲۲ درصد از این مقدار، به ناوگان حمل­ ونقل عمومی، به عبارتی اتوبوس ­ها اختصاص داشته است. این آمار نشان می ­دهد که خودروهای شخصی نقش عمده و اصلی را در سفرهای زائرین دارند. در این راستا، ضمن اینکه در سال­ جاری پارکینگ ­ها در تمامی پایانه­ های مرزی توسعه پیدا کرده ­اند و انتظار می ­رود نظارت و کنترل­ ها نیز توسط پلیس راه به نحو مناسبی در این محوطه­ ها و مسیرهای دسترسی آن­ ها اعمال شود، ضرورت دارد تا پویشی فرهنگی جهت افزایش ضریب سرنشین خودروهای سواری نسبت به سال گذشته، توسط نهادهای ذیربط راه اندازی شود و در این خصوص، سامانه­ ها و پلتفورم ­های مربوطه توسعه یابند.

استفاده از ظرفیت تاکسی ­های اینترنتی برای سفرهای اربعین در چارچوب مسافران هم پیما

به گفته افندی زاده همچنین، تلاش می­ شود از ظرفیت تاکسی ­های اینترنتی فعال در کشور در چارچوب مسافران اشتراکی و هم پیما برای افزایش ضریب سرنشین خودروهای سواری بهره­ گیری شود که در صورت حصول هرگونه توافق، مراتب به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی ساماندهی پروازها و توزیع متناسب آن ­ها را در فرودگاه ­های نجف و بغداد و استفاده بیشتر از فرودگاه بغداد را از دیگر اولویت ها دانست و در خصوص سفرهای ریلی، افزایش سهم این سفرها را موضوع مهمی برشمرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تمهیدات لازم را فراهم ساخته­ اند و وزارت راه و شهرسازی، اقدامات مربوطه را به صورت مستمر رصد می کند.

رئیس کمیته حمل ­ونقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین در پایان گفت: در این نشست، مباحث تکمیلی و نهایی درباره تأمین و تخصیص سوخت به ناوگان عمومی و امداد و نجات، امور انتظامی و مدیریت ترافیک سفرها، آخرین وضعیت ثبت نام سامانه سماح، افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوس بین شهری از طریق جذب مشارکت سایر نهادها و سازمان های ملّی و محلی، سازماندهی تردد زوار خارجی به ویژه زوار پاکستانی و افغانستانی از قلمرو کشور و ارائه خدمات مناسب به این دسته از زوار حسینی(ع) مطرح و تأکید شد، ضمن الزام کمیته به اجرای صحیح و به موقع و پایش مستمر مصوبات ستاد مرکزی اربعین، هرگونه پیشنهاد تکمیلی از سوی اعضا، در هر مقطعی تا پایان مرحله عملیاتی مراسم، در اسرع وقت در این کمیته بررسی، تصمیم­ گیری  و به سرعت ابلاغ خواهد شد.

گفتنی است، چهارمین نشست کمیته حمل ونقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) با حضور مؤثر نمایندگان کلیه بخش­ها و دستگاه ­های عضو به ریاست معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس این کمیته با رویکرد هماهنگ سازی نهایی اقدامات و آمادگی برای آغاز، حین و ختام برگزاری مراسم با شکوه اربعین سال جاری، با تأکید بر حصول اطمینان از ظرفیت سازی، ساماندهی و سازماندهی خدمات مطلوب حمل ونقل به زوار اربعین حسینی(ع) در مسیرهای رفت و برگشت، در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.