| کد خبر: 260053 |

2480 دستگاه اتوبوس در اختیار زائران اربعین است

با اوج گیری بازگشت زائران به کشور، می کوشیم از ظرفیت ۲ هزار و ۴۸۰ دستگاه اتوبوس پلاک عمومی که به عنوان سرویس ایاب و ذهاب در اختیار شرکت ها و کارخانجات برای تسهیل در سفر مسافران استفاده کنیم

تین نیوز

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در سفرهای اربعین و سفرهای تابستانی امسال علاوه بر ۱۵ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی، ظرفیت ناوگان دستگاه های اجرایی، شرکت ها و کارخانجات نیز به کار گرفته می شود.

به گزارش  تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا شهرکی   با اشاره به آغاز پیش فروش بلیت سفرهای اربعین اظهار کرد: از امروز و با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین، طرح پیش فروش بلیت به مقصد مرزهای هدف اربعین از سوی شرکت های حمل و نقل اقدام آغاز شده و با شناسایی تقاضا جهت هر مرز اوج خواهد گرفت.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به این که بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل اعم از وسایط نقلیه شخصی و ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه جاده ای انجام می شود، عنوان کرد: سال گذشته ۷ هزار دستگاه اتوبوس در سفرهای اربعین و در حوزه جابجایی زائران فعال بوده و امسال نیز علاوه بر این، ۳ هزار دستگاه مینی بوس با متوسط عمر پائین و ۵ هزار دستگاه سواری پلاک عمومی نیز برای انتقال زائران به مرزهای کشور در مسیرهای کوتاه به کار گرفته می شود.

تخصیص ۲ هزار و ۴۸۰ دستگاه اتوبوس پلاک عمومی به عنوان سرویس ایاب و ذهاب در اختیار اربعین

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: با اوج گیری بازگشت زائران به کشور، می کوشیم از ظرفیت ۲ هزار و ۴۸۰ دستگاه اتوبوس پلاک عمومی که به عنوان سرویس ایاب و ذهاب در اختیار شرکت ها و کارخانجات برای تسهیل در سفر مسافران استفاده کنیم و تقاضا داریم این مراکز همکاری کنند و جهت سرویس ایاب و ذهاب کارکنان از ظرفیت های دیگر استفاده کنند و به مدت حداقل یک هفته در زمان اوج بازگشت این اتوبوس ها در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گیرد.

شهرکی با اشاره به این که متوسط مسافت طی شده توسط اتوبوس ها بالغ بر ۴۵۰ کیلومتر و این میزان برای ناوگان سواری و مینی بوس قریب به ۱۵۰ کیلومتر است، افزود: از سویی با محاسبه شاخص درست بخش حمل و نقل یعنی محاسبه بر مبنای نفر کیلومتر در سفر، در سفرهای اربعین ۸۲ درصد از کل میزان نفر کیلومتر جابجایی مسافران در حوزه ناوگان اتوبوسرانی متمرکز است و سهم مینی بوس و سواری پلاک عمومی برونشهری ۱۸ درصد است.

برای جابه جایی مسافران اربعین به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، جهت پاسخگویی به اوج بازه زمانی بازگشت مسافران یعنی از یک روز مانده به اربعین تا چهار روز پس از آن، برای خدمات دهی به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به تلاقی سفرهای اربعین با سفرهای تابستانه مردم و نیاز آن ها به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، ادامه داد: بر این مبنا در این ایام و برای محاسبه خدمات دهی در وضعیت مناسب به منظور پوشش خدماتی همزمان سفرهای تابستانه و سفرهای اربعین، حداقل ۷ هزار دستگاه اتوبوس دیگر مورد نیاز است.

شهرکی با تاکید بر این که از همه راهکارهای موجود برای پوشش هر چه مناسب تر خدمات دهی استفاده می شود، گفت: در حالی سال گذشته در سفرهای اربعین متوسط ضریب اشغال مسافر در وسایل نقلیه شخصی ۲ سرنشین بود، امسال از مردم درخواست می شود با افزایش این عدد به ۳ سرنشین، استفاده از این ظرفیت ۱۰۰ درصد استفاده شود.

وی اظهار کرد: از سویی ستاد مرکزی اربعین تکالیفی را در حوزه بهبود خدمات رسانی برای دستگاه های اجرایی تعیین و آن ها را مکلف به پای کار آوردن ناوگان در اختیار اعم از اتوبوس و ون کرده است، در حالی سال گذشته در مجموع ۷۰۰ ناوگان از این طریق برای جابجایی مسافران استفاده شد که امسال با انجام هماهنگی های زودهنگام و تاکید دولت به دنبال افزایش این سهم هستیم.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عنوان کرد: یکی دیگر از سیاست های اتخاذ شده برای جبران بخشی از کمبود ناوگان، انعقاد تفاهم های دوجانبه با کشورهای همسایه و با هدف استفاده از ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس استیجاری است.

شهرکی تاکید کرد: از سویی با توجه به این که در ایام سال ۵۲ درصد سفرها به صورت درون استانی و ۴۸ درصد برون استانی انجام و از سویی از ناوگان اتوبوسرانی عمدتا برای سفرهای برون استانی استفاده می شود، به منظور خدمات دهی به سفرهای تابستانه ظرفیت ناوگان مینی بوس و سواری در شبکه درون استانی را پای کار می آوریم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار همه اقدامات صورت گرفته برای جبران کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی در ایام سفرهای اربعین، با هماهنگی های صورت گرفته شرایط خدمات دهی به زائران در ایام اربعین امسال به مراتب بهتر از سال گذشته پیش بینی می شود.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: همچنین در ایام اربعین امسال و برای نخستین بار ظرفیت محدودیتی برای پیش فروش بلیت در سفرهای بازگشت فراهم شده تا زائرانی که برنامه سفر پیش بینی شده و دقیقی دارند، بتوانند نسبت به تهیه بلیت بازگشت خود نیز اقدام کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.