| کد خبر: 246173 |

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

◄ 1.5 میلیون واحد مسکونی در حال ساخت است

مسائلی از جمله قیمت تمام شده مسکن، افزایش قیمت هایی که در حوزه زمین رخ داد و همچنین وجود مازاد اقتصادی در حوزه مسکن، موجب شد قیمت تمام شده مسکن نسبت به توان خانوار فاصله بگیرد.

تین نیوز

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در مجموع حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت است.
به گزارش تین نیوز، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی ابراز داشت: مسائلی از جمله قیمت تمام شده مسکن، افزایش قیمت هایی که در حوزه زمین رخ داد و همچنین وجود مازاد اقتصادی در حوزه مسکن، موجب شد قیمت تمام شده مسکن نسبت به توان خانوار فاصله بگیرد.
وی افزود: دولت و مجلس به صورت ویژه وارد این موضوع شدند و اقداماتی که از قبل صورت گرفته بود با تصویب قانون جهش تولید مسکن و ابلاغ آن در سال ۱۴۰۰ تکمیل شد.
محمودزاده اشاره کرد: تقریبا از اوایل مهرماه ۱۴۰۰ این قانون جهت اجرا توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد. بعد از این تاریخ اقداماتی انجام شد که از آن جمله در کمتر از ۲۰ روز بعد از آن، نیاز سنجی کل کشور انجام و بیش از ۱۴۰۰ شهر کشور نیازسنجی شد و به همه استان ها برای تامین زمین ابلاغ شد.‌
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: یکی از نکات مهمی که در برنامه ریزی نهضت ملی مسکن مورد توجه قرار گرفت موضوع تراکم جمعیت بود که سعی شد در شبکه هایی که امکان تامین زمین وجود دارد و شهرهای بحرانی ما نیست، حتی الامکان تراکم در حد تراکم های موجود شهری یا پایین تر باشد.
وی گفت: تمام ساختارهای تامین مالی این پروژه که تسهیلات مالی و آورده متقاضی و نقشه و طرح تامین مالی این پروژه را شامل می شود با کمک دستگاه های ذیربط مانند بانک مرکزی و بعضا وزارت اقتصاد و سازمان برنامه تدوین شد و الان در حال طی مراحل است که بتوانیم این پروژه را با حداقل  تکانه های اقتصادی به نتیجه برسانیم.
وی بیان کرد: دو نکته مهم در این موضوع اقتصادی وجود دارد. اول اینکه وقتی صحبت از ۴ میلیون واحد مسکونی می شود، یعنی ارزش اقتصادی این پروژه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است اگر بنا به سیاست های کلی نظام دنبال اقتصاد درون زا باشیم تقریبا هیچ رقیبی برای حوزه مسکن وجود ندارد که این حجم اقتصادی را بتواند در جهت تولید مصرف کند.
وی گفت: وقتی صحبت از ۴هزار میلیارد تومان می شود حدود ۷۰ درصد این قیمت مربوط به مصالح ساختمانی و ۳۰ درصد مربوط به خدمات است.
وی افزود: بر اساس کمترین آمارها و برآوردها هرواحد مسکونی ۱۲۰متر ناخالص یک شغل مستقیم و ۱.۱ شغل غیر مستقیم تولید می کند. اگر مجموعا ۲.۲ شغل در نظر گرفته شود و ضرب در ۴ میلیون واحد مورد نظر کنیم در ۴ سال حدود ۸ .۸ میلیون اشتغال امکان حفظ یا گسترش دارد.
محمودزاده در خصوص نهضت ملی مسکن، سه مورد وزنه اقتصادی پروژه، اشتغال، رضایتمندی اجتماعی و امکان تشکیل و تداوم خانوار را دارای اهمیت ویژه ای دانست که در حوزه مسکن به صورت شکلی به آنها توجه می شود.
وی با تاکید بر این که چندراهبرد برای طرح نهضت ملی مسکن نوشته شده است، افزود: سیاستگذاری برای افزایش ساخت و ساز بخش خصوصی؛ افزایش ساخت و ساز در بخش فرسوده شهری؛ ساخت و ساز برای دهک های اول تا سوم با دو ویژگی : در استطاعت و حداکثر مساعدت دولت؛ مسکن روستایی؛ بحث اجاره داری حرفه ای، از جمله این راهبردها هستند.
او به پروژه های در حال ساخت اشاره کرد و گفت: ۵۷۶ هزار واحد در مسکن شهری، ۱۸۲ هزار واحد در مسکن روستایی، ۳۳۵ هزار واحد در مسکن خودمالک و ۴۲۰ هزار واحد پروژه هایی که کلنگ زنی و وارد مرحله اجرا شده اند و مجموعا حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت است.
 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.