| کد خبر: 215926 |

مهلت ثبت‌نام پیامکی وام اجاره تمدید نمی‌شود

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل تعجیل برای اختصاص وام به مستاجران مهلت ثبت‌نام تمدید نمی‌شود، گفت: این وام به قراردادهای اجاره پس از چهارم مردادماه می‌رسد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل تعجیل برای اختصاص وام به مستاجران مهلت ثبت‌نام تمدید نمی‌شود، گفت: این وام به قراردادهای اجاره پس از چهارم مردادماه می‌رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پروانه اصلانی، اظهارداشت: از دیروز (۴ مردادماه)  سرپرستان خانوار با ارسال پیامکی کدملی خود به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ اقدام به ثبت نام برای دریافت کمک ودیعه مسکن کرده اند که ثبت نام تا ۹ مردادماه ادامه خواهد یافت.

وی گفت: در این مرحله، برنامه ریزی شده است تا یک میلیون خانوار، کمک ودیعه اجاره مسکن را دریافت کنند. اگر منابع وجود داشت و علاوه بر آن توانستیم افراد بیشتری را پوشش دهیم این کار را گستری خواهیم داد.

وی تصریح کرد: افرادی واجد دریافت کمک ودیعه مسکن هستند که بعد از تصویب مصوبه ستاد ملی کرونا یعنی چهارم مردادماه امسال در خصوص دریافت کمک ودیعه مسکن اقدام به اجاره واحدهای مسکونی خود کرده‌اند.  در عین حال، اگر منابع اضافه تری وجود داشته باشند متقاضیانی که در ابتدای سالجاری تمدید قرارداد اجاره داشتند در مراحل بعدی می‌توانند از زمره کسانی باشند که مشمول دریافت کمک ودیعه مسکن می شوند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: تا هفته آینده پالایش ها جمع بندی شده و به متقاضیان واجد شرایط اعلام خواهد شد تا وارد سایت شده و ثبت نام خود را تکمیل کنند.

اصلانی با یادآوری اینکه در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵  میلیون تومان برای کمک ودیعه مسکن برای واجدان شرایط در نظر گرفته شده است، توضیح داد: نرخ سود این تسهیلات ۱۳ درصد و یکساله است. خانوارهایی که این تسهیلات را دریافت می کنند در این یکسال اقساط بابت سود را و نه اصل تسهیلات را می پردازند. بر این اساس سود تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، کلانشهرها و سایر شهرها ۵۴۰، ۳۲۰ و ۱۶۰ هزار تومان است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تصریح کرد: تسهیلات کمک ودیعه مسکن حتما به مستاجران پرداخت می شود. زیرا از نظر عقود بانکداری اسلامی این امکان وجود ندارد که وثیقه را از مستاجر دریافت کنند و وام را به موجر بدهند. در عین حال مدلی در فروش خودرو استفاده می شود که وام به مستاجر داده می شود ولی چکی در وجه موجر کشیده می شود.

اصلانی در خصوص اولویت های دریافت کمک ودیعه مسکن، اعلام کرد: کارگران و حقوق بگیران ثابت، افرادی که تازه ازدواج کرده اند، خانوارهای پنج نفره و بیشتر اولویت ما در گروه دریافت کمک ودیعه مسکن هستند. همچنین افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی هستند از دیگر گروهای اولویت دار برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به شمار می روند.

وی ادامه داد: سازوکارهایی طراحی شده که در هفته جاری از طریق بانک مرکزی به تمامی بانک ها، اعلام خواهد شد.

شروط پرداخت کمک ودیعه اجاره مسکن

 اصلانی گفت: ظرف یک هفته آینده به متقاضیان پیامکی ارسال می شود تا برای تکمیل اطلاعات خود در سامانه اقدام ملی به نشانی www.tem.mrud.ir مراجعه کنند و اطلاعات خود را تدقیق کنند. بعد از تدقیق اطلاعات، پالایشی بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین نامه اجرایی آن انجام می شود تا مشخص شود که متقاضیان ثبت نام کننده قبلا تسهیلات یارانه از حوزه مسکن نداشته باشند، از سال ۸۴ به بعد مالک نباشند، متاهل و یا سرپرست خانوار باشند، و سابقه سکونت در شهر موردتقاضا را به مدت پنج سال داشته باشند. بعد از آن بر اساس شاخص هایی که اعلام شد اولویت بندی شده و به بانک ها معرفی می شوند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: تا ساعت ۱۸ شب گذشته بالغ بر ۶۵۹ هزار نفر پیامک ارسال کرده بودند تا از تسهیلات ودیعه مسکن استفاده کنند.

اصلانی در خصوص تمدید مدت اعتبار ثبت نام تسهیلات کمک ودیعه مسکن، اعلام کرد: زمان اعلام شده تمدید نمی شود. به این دلیل که تعجیل داریم تا وام کمک ودیعه مسکن پرداخت شود. اگر بخواهیم سامانه را باز بگذاریم فرصت را از دست می دهیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: در کشور حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مستاجر داریم که تمامی این افراد نیازمند حمایت نیستند. بعضا از بین این افراد، مستاجرانی وجود دارند که منابع مالی خود را به جای سرمایه گذاری در مسکن در کسب درآمد خود سرمایه گذاری کرده اند. ارزیابی ما این است که حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار مستاجر نیازمند حمایت و دریافت کمک ودیعه هستند.

وی ادامه داد: وثیقه هایی نیز که برای کمک ودیعه مسکن در نظر گرفته شده است شامل گواهی کسر از حقوق است که این گواهی برای حقوق بگیران به راحتی به بانک ارایه  می شود. در عین حال برای افرادی که مشاغل آزاد دارند می توانند از محل کار خود گواهی بیاورند که استعلام لازم برای این اقشار نیز از طریق کدملی و کدبیمه شده اخذ می شود.

مدیرکل دفتر استقاد مسکن تصریح کرد: تلاش شده تا از گواهی سهام عدالت برای گواهی حقوق متقاضیان دریافت ودیعه مسکن استعلام گرفته شود. در مجموع رویکرد این است که شرایط بسیار ساده ای را بگذاریم به ویژه برای سایر شهرها که عدد کمک ودیعه ۱۵ میلیون تومان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.