| کد خبر: 235102 |

◄ نقش دستیار ویژه در انتصاب معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی

آیا دستیار ویژه پرقدرت ترین فرد در انتصابات وزارت راه و شهرسازی خواهد بود و همه راه های کاندیداهای معاونت ها و مدیران عامل سازمان ها و شرکت ها به دفتر وی ختم خواهد شد؟

تین نیوز

بیش از سه هفته از انتخاب وزرای دولت سیزدهم می گذرد. رستم قاسمی که از وی بعنوان «رستم کابینه» نام برده می شود در روز سوم شهریور با کسب 267 رای موافق و 14 رای مخالف و 4 رای ممتنع وارد کابینه سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم شد و مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را به عهده گرفت. قاسمی که حایز رتبه چهارم بیشترین آرای وزرای منتخب مجلس شد، تنها وزیر از 19 وزیر پیشنهادی رئیسی به مجلس بود که هیچ نماینده مخالفی در مجلس  نداشت و لذا نماینده یا نمایندگان موافق وی نیز در صحن علنی صحبت نکردند.

بیش از ۲۳ روز از استقرار قاسمی بر صندلی پر سروصدایی که احمد خرم برآن نشسته بود، می گذرد. طی این روزها قاسمی فقط ۲ حکم انتصاب داشته است. ابتدا انتصاب علی جعفری به عنوان مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارتی و سپس انتصاب دستیار ویژه. دستیار ویژه سمتی است که در وزارت راه سابقه نداشته است. البته انتخاب قائم مقام نیز در وزارت راه که در ۲ دوره انجام شده بود نیز سابقه خوبی نداشت و هر ۲ قائم مقام پس از چندی، خودشان از این سمت کنار کشیدند و اکنون شاید انتظار این است که تعیین دستیار بتواند گره از مشکلات این وزارتخانه عریض و طویل که یادگار ادغام ۲ وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی توسط احمدی نژاد در دولت نهم است، بگشاید.

بیشتر بخوانید:

اکنون ۲ روز از انتصاب مهدی غضنفری بر صندلی دستیار ویژه می گذرد. قاسمی در حکم انتصاب دستیار ویژه برخلاف حکم سرپرست دفتر وزارتی که وظایفی را برای وی برشمرده بود، هیچ وظیفه ای را برای وی تعیین نکرده و به طور کلی چنین نگاشته است:

«امید است با اتکال به الطاف الهی، اهتمام به عدالت‌ محوری، روحیه انقلابی، مردم‌داری، پاکدستی و فسادستیزی، قانون‌مداری و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه وزارتخانه اهتمام ویژه داشته و با تمتع از تجارب خویش و در چهارچوب قوانین و مقررات و در راستای تحقق آرمان‌ های نظام اسلامی به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ به منظور ایفای بهینه و مطلوب وظایف محوله موفق و موید باشید.»

قطعا جایگاه مهدی غضنفری که رئیس ستاد انتخاباتی وی برای انتخابات ریاست جمهوری بوده و نیز چهار سال سابقه وزارت بازرگانی و صمت را در دولت دهم در کارنامه خود دارد، جایگاه  ویژه ای نزد قاسمی است، اما این که هیچ وظیفه مشخصی در حکم وی تاکید نشده - حتی موضوع لجستیک که وی در این زمینه صاحبنظر است-  می تواند شایعات مختلفی را در مورد نقش ویژه وی دامن بزند.

آیا غضنفری مددرسان قاسمی است تا واقعا جایگاه عنوان "رستم کابینه" را برازنده خود کند؟ گو این که قاسمی خود مدیری توانمند و کار کرده و دارای تیم است و نیازی به مددرسان ندارد!

اما آنچه از افواه و گفتگوهای داخل راهروهای وزارت راه شنیده می شود این است که اولین وظیفه غضنفری تشکیل کمیته انتصابات  وزارتخانه است. موضوعی که گفته می شود در روزهای آتی با انتخاب مدیران کل حراست وزارتخانه ها و علی القاعده وزارت راه و شهرسازی سرعت بیشتری خواهد گرفت. بنابراین باید منتظر ماند!

گفته می شود  رئیسی، همانطور که قبلا عنوان کرده است، قصد دارد نقش جدی تری در انتصاب و انتخاب معاونان وزرا و سایر مدیران ارشد دولت ایفا کند و انتخاب وزیر با سابقه ای چون مهدی غضنفری برای دستیاری ویژه وزارت راه و شهرسازی شاید در این راستا باشد. حال باید منتظر بود تا ببینیم آیا همه راه های کاندیداهای معاونت ها و مدیران عامل سازمان ها و شرکت ها  به دفتر وی ختم خواهد شد.

 

بی مناسبت نیست نگاهی داشته باشیم به سوابق مهدی غضنفری:

مهدی غضنفری متولد ۱۳۳۹ در شهر الیگودرز از شهرهای استان لرستان است. وی دانش آموخته کارشناسی مهندسی صنایع و تولید صنعتی از  دانشگاه علم و صنعت ایران، و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و تحلیل سیستم ها از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، و دکترای مهندسی صنایع و برنامه ریزی  از دانشگاه سیدنی استرالیا( NSW) می باشد.

مهدی غضنفری که عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت است در دولت دوم محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۸ به عنوان وزیر بازرگانی معرفی و با کسب اکثریت آرا انتخاب شد.

در سال ۱۳۹۰ بعد از ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معدن، وی به عنوان وزیر وزارت تازه تاسیس صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد و چهار سال این مسئولیت را برعهده داشت.

سوابق اجرایی مهدی غضنفری

● عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران

● رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و معاون وزیر بازرگانی از سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸

● رئیس دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳

● مدیر گروه برنامه‌‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها، دانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت

● مدیر دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه علم و صنعت ایران

● مدیر تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران

*مدیر مسئول

مسعود ذهبیون

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.