| کد خبر: 232160 |

آغاز عملیات اتصال اتوبان باکو-آستارا-رشت

وزیر راه و شهرسازی از توافق برای اتصال اتوبان باکو - آستارا به آستارا – رشت - قزوین خبر داد.

تین نیوز

محمد اسلامی، عصر روز گذشته در جریان سفر خود به بندر مرزی آستارا و بازدید از زیرساخت های حمل و نقل بین المللی در این شهرستان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از مذاکرات مفصل در این سفر، توافق نامه ای بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به امضا رسید که در مفاد آن دو سال آینده دیده شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اسلامی با بیان اینکه در خصوص کلیات این تفاهمنامه در سفر هفته گذشته "شاهین مصطفی اف" معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران، به تفاهم رسیده بودیم، ادامه داد: در سند امضا شده اخیر، اتوبان باکو - آستارا به آستارا – رشت - قزوین متصل می شود.

وی با اشاره به اینکه این مسیر از این لحاظ حائز اهمیت می باشد که در گذشته مسیر باکو - آستارا ۶ ساعت بود که به دو و نیم ساعت کاهش یافته است، افزود: آذربایجان مشابه این مسیر را به سمت روسیه کار می کند و اگر زیرساخت های جاده ای کشور را تقویت کنیم، می توانیم نقش مهمی را در ترانزیت داشته باشیم.

اسلامی با تأکید بر اینکه هم اکنون کلیه ترددهای جاده ای کشور در مرز آستارا از یک پل قدیمی انجام می شود، خاطرنشان کرد: اگر این ظرفیت جدید را در جوار پل ریلی داشته باشیم باید یک پل جدید را برای تردد کامیون ها ایجاد می کردیم که توافق شد ۵۰ درصد را ایران و ۵۰ درصد دیگر را جمهوری آذربایجان احداث کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به پل ریلی منطقه نخجوان اشاره کرد و گفت: اتصال این ریل به ترکیه و ارمنستان نیز مورد بازدید و بررسی قرار گرفت که از ظرفیت های مهم کریدور شمال – جنوب می باشد و سالانه ۷ میلیون تن بار در آن کریدور جابجا می شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از تفاهمنامه بین ایران با روسیه و هندوستان سخن گفت و تصریح کرد: این مهم، فرصت ترانزیتی و لجستیکی قدرتمندی برای کشور ما فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که در این تفاهمنامه بر آن اشاره شده است، واگذاری پروژه ها به شرکت های ایرانی در مناطق آزاد شده مناقشه اخیر می باشد، افزود: شرکت های معتبر و دارای صلاحیت ایرانی برای کار در پروژه های بازسازی معرفی خواهند شد.

محمد اسلامی در ادامه به ایجاد پایانه ریلی در پارس آباد اردبیل اشاره کرد و یادآور شد: دو ماه پیش، مرز ریلی آن منطقه نیز در دولت مصوب شده است و باید اجرای آن مصوبه از جمله پایانه نیز تسریع یابد.

وی بحث مربوط به عبور اتوبوس ها از خاک کشورمان به منطقه نخجوان را از دیگر توافقات این سفر عنوان کرد و افزود: رایزنی برای کاهش مشکلات ناشی از افزایش عوارض منطقه نخجوان بود که سبب شده بود، صف انتظار نیز در پشت مرز تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، شامگاه گذشته "شاهین مصطفی اف"، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، جاوید قربان اف" مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان، "محمد اسلامی" وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، "سعید رسولی" مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، "محمد راستاد" رئیس سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و استانداران استان های شمال غرب کشور از زیرساخت های وزارت راه و شهرسازی در شهرستان مرزی بندر آستارا بازدید کردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.