| کد خبر: 229757 |

امضای تفاهم‌نامه جهت برپایی ۶ بازارچه مرزی بین دو کشور ایران و پاکستان

وزیر راه و شهرسازی از امضای تفاهم‌نامه جهت برپایی ۶ بازارچه مرزی بین دو کشور ایران و پاکستان خبر داد و اظهار کرد که هر دو کشور پرظرفیت هستند و این هم‌جواری و قرابت فرهنگی و مذهبی کمک می‌کند که تعاملات گسترش پیدا کنند.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی از امضای تفاهم‌نامه جهت برپایی ۶ بازارچه مرزی بین دو کشور ایران و پاکستان خبر داد و اظهار کرد که هر دو کشور پرظرفیت هستند و این هم‌جواری و قرابت فرهنگی و مذهبی کمک می‌کند که تعاملات گسترش پیدا کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح سومین پایانه مرزی بین ایران و پاکستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما این توفیق را داشتیم که در ماه مبارک رمضان، سومین پایانه مرزی و مرز رسمی ایران و پاکستان را با حضور مقامات پاکستانی افتتاح کنیم و همان‌طور که وعده کرده بودیم، با لطف الهی و گفت‌وگوهایی که وزرای خارجه دو کشور داشتند و پیگیری‌هایی که استاندار انجام دادند، بعد از سال‌ها محقق شد.

وی افزود: این موضوع آرزوی دیرینه مردم ایران و پاکستان بود که هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در کنار مرز دارند. همان‌طور که می‌دانید، از حدود یک هزار کیلومتر طول مرز بین دو کشور، فقط یک مرز رسمی داشتیم.

اسلامی عنوان کرد: پیگیری‌ها به نتیجه رسید و امروز سومین مرز افتتاح شد و پتانسیل‌های ایران و پاکستان و تعاملاتی که وجود دارد می‌طلبد که ما بیشتر از این تعاملات‌مان را گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: هر دو کشور پرظرفیت هستند و این هم‌جواری و قرابت فرهنگی و مذهبی کمک می‌کند که تعاملات گسترش پیدا کنند.

وی گفت: ما در سال جاری و همین امروز که وزیر پاکستان تشریف دارند، برای برپایی بازارچه مرزی تفاهم‌نامه‌ای به امضا خواهد رسید و با این سند حداقل ۶ بازارچه مرزی در مدار فعالیت رسمی قرار خواهند گرفت.

اسلامی اظهار کرد: ما در هفته سوم اسفند در هیات دولت، مصوبه‌ای را به امضا رساندیم که بتوانیم با پاکستان هم در بحث صادرات و هم در بحث واردات مراودات گسترده داشته باشیم و به همین ترتیب مصوبه‌ای تنظیم شد که طی آن تسهیل گری انجام گرفت تا با محوریت استاندار، بتوان تجارت بین ایران و پاکستان را با توجه به تنوع اقلام و حجم باری که امکان مبادله آن وجود دارد، افزایش دهیم که این هم برای مردم ایران و هم برای مردم پاکستان یک فرصت بی‌نظیری را به وجود خواهد آورد.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که در بحث مسائل فی‌مابین دو کشور، این مصوبه کمک می‌کند که تراز تجاری هم وضعیت متفاوتی پیدا کند.

وی با بیان اینکه این پایانه مرزی هم محل عبور مسافران و هم گذرگاه تجاری است، افزود: با توجه به توسعه‌ای که بندر چابهار پیدا کرده و تعاملاتی که بین ما و سایر کشورها حول محور چابهار و توسعه‌ای که در بحث راه‌آهن دارد صورت می‌گیرد و نوار شرق کشور در حال متحول شدن است، این تبادلات، به یاری حق‌تعالی که جزو توصیه‌های مقام معظم رهبری نیز هست، توسعه پیدا خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ما با این زیرساخت‌هایی که به وجود می‌آوریم و با توجه این شرایطی که به وجود آمده است، به امید خدا با همت خود مردم نوار شرق کشور از جمله سیستان و بلوچستان، شاهد شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه بیش‌ازپیش خواهیم بود.

اسلامی در پاسخ به این سؤال که «سایت اصلی پایانه چه زمانی به افتتاح می‌رسد؟» اظهار کرد: هسته‌های پیش‌ران در ظرف ۳ ماهه انجام خواهند شد؛ یعنی هم ریمدان کمتر از ۳ ماه زمان برد و هم در ایجاد هسته پیش‌ران پیشین- مند، چنین زمانی صرف می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: توسعه و پیشرفت با یکدیگر هم ذات هستند و سنگ بنایی که گذاشته شده و ظرفیتی که به وجود آمده است، باعث می‌شود تا به‌تدریج مقیاس‌ها گسترش پیدا کنند و ظرفیت منطقه نیز رو به رشد برود.

وی گفت: ما برای همه این گذرگاه‌ها و پایانه‌های رسمی طرح‌های جامعی داریم که متناسب با حجم تبادلات و ترانزیتی که انجام می‌شود، طراحی خواهند شد و به تدریجی که کار توسعه پیدا می‌کند، آن زیرساخت‌ها نیز افزایش پیدا خواهند کرد.

اسلامی درباره آخرین وضعیت مرز ریمدان و دلیل تأخیر به وجود آمده در صدور کد گمرکی در این پایانه، اظهار کرد: مصوبه هیات دولت که صادر می‌شود، سازمان‌هایی که مسئول هستند می‌بایست از نظر سازمانی و تجهیزاتی خودشان را برای اجرا انطباق بدهند.

وی در ادامه گفت: گمرک ریمدان نیز کد گمرکی را خواهد داد. لازم به ذکر است که کد گمرکی نیازمند به یکسری تشکیلات و ساختار سازمانی و نیروی انسانی است و به‌طور طبیعی یک مقدار زمان می‌برد تا مجوزهای مکملش را بتواند از دستگاه‌های مربوطه بگیرد و این در دستور کار ما است تا هم ریمدان و هم پیشین- مند کد گمرکی‌شان فعال شود و آن‌ها بتوانند با سرعت بیشتری تبادلات را انجام دهند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.