| کد خبر: 213920 |

تداوم روابط حمل‌و‌نقلی با کشورهای همسایه به‌رغم شیوع کرونا

مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی، تضعیف ترانزیت و مرتبط دانستن آن با موضوع قاچاق را مغایر با اهداف نظام دانست و از کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت در سال گذشته خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی، تضعیف ترانزیت و مرتبط دانستن آن با موضوع قاچاق را مغایر با اهداف نظام دانست و از کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت در سال گذشته خبر داد.

به گزارش تین نیوز، امین ترفع در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت نقش ترانزیت در اقتصاد کشور اظهار کرد: متاسفانه برخی به دنبال مطرح کردن این موضوع هستند که ترانزیت عامل قاچاق کالا در کشور است و با این عنوان در پی کمرنگ کردن یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل و نقل کشورند. این درحالی است که در تمام برنامه‌های کلان کشور از جمله برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به این حوزه اشاره شده است.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نقش ترانزیت در حمل و نقل کالا یادآور شد: برای مثال ایشان در نوروز سال ۹۳ در حرم امام رضا(ع) عنوان نمودند «حمل و نقل ترانزیت یکی از فرصت‌های بزرگ کشور است که از جنوب به دریای آزاد و از شمال به آب‌های محدود منتهی می شود. همسایه‌های ما ۳۷۰ میلیون نفر جمیعت دارند و میزان ارتباط با کشورهای همسایه برای رونق اقتصادی کشور ما بسیار مهم است.«

مدیر کل تجاری‌سازی وتشکل‌های وزارت راه و شهر سازی در ادامه آماری در باره میزان ترانزیت کالا در دو سال گذشته ارایه کرد و گفت: سال ۹۷ حدود ۱۰.۴ میلیون تن ترانزیت در کشور انجام شد که این میزان در سال ۹۸ به ۷.۶ کاهش یافته است.

او تصریح کرد: بر اساس این آمار کاهش ۳۰ درصدی در ترانزیت کالا داشته ایم بنابراین نیازمند یک اراده جدی در سطح ملی برای جبران و تقویت مزیت‌های رقابتی ترانزیتی هستیم و ۲۴ دستگاهی که در این حوزه تاثیرگذارند باید این آمار را به عنوان هشدار در نظر بگیرند تا مزیت کشور در حوزه ترانزیت کمرنگ نشود.

او ادامه داد: همچنین در بند ۴ ابلاغیه برنامه ششم توسعه آمده است« توسعه پیوندهای اقتصادی و تجاری متقابل و شبکه ای کشور به ویژه کشورهای آسیایی جنوب غربی و تبدیل شدن به قطب تجاری و ترانزیتی باید اجرایی شود.» در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز توسعه و اصلاح شبکه حمل و نقلی با توجه به نگرش شبکه ای توسعه محور،آمایش سرزمین، ملاحظات دفاعی و سودآوری ملی و موقعیت ترانزیتی کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

ترفع ادامه داد: تاکید مکرر بر ترانزیت در قوانین بالادستی بر اهمیت ترانزیت و نقش آن در امنیت ملی و افزایش توان ژئوپلیتیکی اشاره دارد، بنابراین ضربه زدن به ترانزیت کشور مغایر با سیاست‌های کلان کشور است.

او با بیان این که موقعیت جغرافیایی کشور باعث شده تا ترانزیت به یکی از مهمترین ابزارهای ایجاد چسبندگی اقتصادی با کشورهای همسایه تبدیل شود، گفت: باید به گونه‌ای روابط خود را در حوزه ترانزیت توسعه دهیم که حتی در شرایط بحرانی مانند کرونا نیز این روابط قطع نشود، همان طور که این اتفاق افتاد و ارتباط ما با برخی کشورهای همسایه علی رغم تمام محدودیت‌ها رخ داد.

ترفع با اشاره به تاریخ ترانزیت در کشور گفت: ترانزیت در کشور ما تاریخ دیرینه ای دارد، در دوران صفویه با هدف افزایش نقش کشور در جاده ابریشم، برنامه ریزی شد تا هزار و یک کارونسرا در کشور ساخته شود و هدف این بود در مسیر جاده ابریشم که تجار از ملیت‌های مختلف تردد می کنند، تردد و تبادلات تجاری با حداقل هزینه و حداکثر تسهیلات رخ دهد. از سوى دیگر در مجاورت کاروانسراها، بازار و مسجد ساخته می شد و این آمیختگی فرهنگی، اجتماعی و مذهبی از قرن‌های گذشته در بحث ترانزیت ایران وجود داشته است.

او ادامه داد: امروز نیز برای توسعه این روابط و نیز به منظور ارتقاء موقعیت ژئوپلیتیک همواره باید مزیت نسبی جغرافیایی موجود را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم و این امر با کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان سفر و توسعه کنترل‌های هوشمند بجای نظارت های مداخله گر و هزینه زا به دست می آید.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.