| کد خبر: 204849 |

ارسال پیامک به واجدان طرح اقدام ملی مسکن از امروز

وزیر راه شهرسازی با حضور در برنامه تهران ۲۰ توضیحاتی در زمینه های مختلف حمل و نقلی و مسکن ارایه کرد. او در بخش اول صحبت های خود درباره طرح اقدام ملی مسکن توضیح داد و گفت: هیچ طرحی برای ساخت خانه های کوچک مقیاس نداریم .

تین نیوز

وزیر راه شهرسازی با حضور در برنامه تهران ۲۰ توضیحاتی در زمینه های مختلف حمل و نقلی و مسکن ارایه کرد. او در بخش اول صحبت های خود درباره طرح اقدام ملی مسکن توضیح داد و گفت: هیچ طرحی برای ساخت خانه های کوچک مقیاس نداریم .

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه تهران ۲۰ ابتدا درباره طرح اقدام ملی مسکن صحبت کرد . او با بیان این که از بدو پیروزی انقلاب تا کنون اقدام های گوناگونی توسط دولت های مختلف در حوزه ساخت مسکن انجام شده است، گفت: همواره نهضت عرضه مسکن برای اقشار گوناگون جامعه به ویژه اقشار کم در آمد جریان داشته است. اکنون به دلیل مشکلاتی که در حوزه اقتصادی برای کشور به وجود آمده، قدرت خرید مردم به مخاطره افتاده است. اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد رخ می دهد منابعی را به سمت بازار زمین و مسکن روان می کند و تلاطم به وجود آمده قدرت خرید را کاهش می دهد.

اسلامی با اشاره به این که بر اساس آمار نسبت برابری نفوذ به واحد مسکونی ، یک نسبت برابر است ، تصریح کرد:این در حالی است که اکنون شاهد افراد فاقد مسکن هستیم که با وجود خانه های موجود و عرضه شده در دوره های گوناگون استطاعت خرید این خانه ها را ندارند. بنابراین در این دوره، نکته مهم برای ما این بود که سیاست هایی اتخاذ واقدام هایی را شروع کنیم که بتوانیم تولید مسکن را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم تا جوانانی که ازدواج کرده اند و قشر متوسط و پایین تر جامعه که ما آن ها را حدود ۴۰۰ هزار نفر برآورده کرده ایم، بتوانند در یک روند طبیعی قرار بگیرند و با پشتیبانی از جریان تولید هم ما و هم شهروندان به یک اطمینان برسیم و مردم امیدوار باشند که می توانند مسکن خود را از این طریق تامین کنند.

انواع واگذاری زمین

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این که سال هاست موضوع زمین وتاثیر آن در قیمت تمام شده مسکن لاینحل باقی مانده است، توضیح داد: طبق قانون ساماندهی زمین و مسکن چند شیوه صریح و واضح داریم که تکلیف ما را برای  استفاده از زمین مشخص کرده است.بر این اساس برای قشر محروم جامعه که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند و نیز برای خیرین خانه ساز زمین رایگان است. از ابتدای انقلاب نیز اعتباراتی برای این منظور تخصیص داده شده است و الان نیز ادامه دارد .عملکرد این حوزه هم متناسب با شرایطی که در کشور وجود داشته همواره قابل دفاع بوده و پرچمدار این موضوع نیز بنیاد مسکن است. طی این سال ها کمیته اصل امام ، ستاد اجرایی، بسیج سازندگی، قرار گاه های محرومیت زدایی و  خیرین همه در کنار هم به این جریان پیوسته اند اما محور همه این نهادها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که به شکل پیوسته هم در روستاها و هم در شهرهای کوچک این موضوع را پیگیری می کند.

او با اشاره به نوع دوم زمین گفت: نوع دیگر زمین ها که در قانون ساماندهی زمین و مسکن به آن اشاره شده است ، زمین های ۹۹ ساله است که در طرح مسکن مهر شاهد استفاده از این نوع زمین ها بودیم . اکنون نیز در طرح اقدام ملی مسکن نیز برای قشرهای آسیب پذیر و نیز دهک های ۳ و ۴ از این فرمول استفاده می شود. در این خصوص موضوع مهم آزار دهنده ای وجود دارد که منابع مالی بدون نام و نشان یا پر حجم وارد بخش زمین و مسکن می شود و با بورس بازی زمین ، قیمت زمین بالا می رود. زمین تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است و به همین دلیل اقدام ها در خصوص زمین های ۹۹ ساله خودش را نشان نمی دهد. یعنی اشکال روانی آن از اشکالات ماهوی بیشتر است. ما به عنوان وزارت راه و شهرسازی در این دوره نیز از فرمول واگذاری زمین های ۹۹ ساله استفاده می کنیم.

وزیر راه با اشاره به نوع سوم زمین های تعیین شده در قانون ساماندهی زمین و مسکن ، توضیح داد: نوع سوم این است که در قالب قراردادهای مشارکتی، زمین در اختیار سازندگان بخش خصوصی قرار می گیرد و بعد از ساخت آن را به بازار عرضه می کنند. دولت وظیفه دارد دهک های ۵ تا ۸ را نیز پوشش دهد.

ارسال پیامک به واجدان طرح اقدام ملی مسکن از امروز

او با بیان این که در اقدام ملی مسکن هر سه نوع زمین استفاده می شود، گفت:برای قشر محروم یک هدف گذاری ۲۰۰ هزار واحدی داریم .علاوه بر این در این طرح فرمول واگذاری زمین های ۹۹ ساله نیز در نظر گرفته شده است .از ۲۲۳ هزار ثبت نام حدود ۱۲۰ هزار نفر واجد شرایط بوده اند و از امروز در استان ها به ترتیب حروف الفبا پیامکی برای آن ها ارسال می شود و  باید برای تشکیل پرونده مراجعه کنند و بعد از آن بسته به نوع شهری که در آن سکونت دارند، زمین در اختیارشان قرار می گیرد. بعد از آن وارد فاز دوم خواهیم  شد تا هم سازندگانی که با ما قرارداد دارند و هم مردم که به شکل گروهی و فردی زمین دریافت می کنند بتوانند کار ساخت مسکن خود را شروع کنند. بنابراین جریان واگذاری زمین برای ما نه منع قانونی دارد و نه در اراده سستی وجود دارد و مصمم هستیم تا با یاری خدا و همراهی مردم این کار را دنبال کنیم.

استقبال مردم از فروش عرصه های مسکن مهر

وزیر راه  و شهرسازی بایادآوری این که که سال گذشته در قانون بودجه پیش بینی شد که بتوانیم عرصه های مسکن مهر را به متقاضیان بفروشیم ، توضیح داد: این کار هم برای مردم خیر است و هم ارزش افزوده ایجاد می کند. از سوی دیگر ما می توانیم منابعی تحصیل کنیم که امور باقی مانده مسکن مهر را تکمیل کنیم. واقعیت این است مسکن مهر در زمین هایی احداث شده که برای ساخت امکانات زیربنایی و روبنایی آن ناچاریم حجم قابل ملاحظه ای هزینه کنیم.

او ادامه داد: اگر بخواهیم برای تامین منابع مالی این امر بودجه دولتی درنظر بگیریم روند کار طولانی می شود و مردم دیرتر به خانه هایشان می رسند. برای همین منظور چند سرفصل مالی برای این پروژه تعریف کرده ایم که یکی از آن ها فروش عرصه های زمین به متقاضیان است. این موضوع جان تازه ای به منابع مالی مسکن مهر دمید و در بسیاری از شهرها مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

اسلامی با بیان این که با فروش عرصه مسکن مهر موفق به انجام خدمات زیر بنایی در بسیاری از شهرها شده ایم تصریح  کرد:این هفته ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در پردیس تحویل صاحبانشان می شود. حجم عظیمی از ساخت و ساز زیر بنایی در پردیس انجام شده و لازم است شرایط زندگی در ان جا شکل گیرد.

جا مانده های طرح اقدام ملی مسکن در اسفند ثبت نام کنند

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سوالاتی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن پاسخ داد و گفت: چنانچه برخی در مرحله اول موفق به ثبت نام نشدند می توانند در مرحله بعد که احتمالا اسفند ماه خواهد بود ثبت نام خود را انجام دهند. به گفته اسلامی طرح اقدام ملی در تهرانسر لغو نشده است و ساخت و ساز در این منطقه از تهران ادامه دارد.او در این باره ادامه داد: طرح تهرانسر جزو قراردادهای مشارکتی است و ثبت نام مجدد در این طرح بعد از این که پروژه کمی پیش برود، آغاز خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چنانچه فردی قبلا مسکن داشته اما اکنون خانه نداشته باشد از این طرح محروم نمی شود اما چنانچه این فرد قبلا از امتیازات دولتی استفاده کرده باشد دیگر امتیازات دولتی به او تعلق نمی گیرد و می تواند از پروژه های مسکن مشارکتی استفاده کند.وزیر راه ضمن رد این موضوع که چنانچه شخصی طی ۴ سال اخیر صاحب مسکن بوده اما اکنون خانه ندارد نمی تواند از امتیازات طرح اقدام ملی مسکن استفاده کند، توضیح داد:این موضوع در قانون آورده شده است کسی که فرم جیم دارد واز امتیاز های دولتی برای زمین ومسکن برخوردار بوده است، دیگر نمی تواند از این امتیازها بهره ببرد.

او درباره اقدام ملی مسکن توضیحات بیشتری ارایه کرد وگفت:کسانی که به دنبال استفاده از زمین های ۹۹ ساله هستند باید هزینه های جزیی پرداخت کنند .سازندگانی هم که قرارداد مشارکتی امضا می کنند با توجه به شرایط شهر خودشان باید مبالغی را پرداخت کنندکه بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون بوده و با توجه به شرایط متفاوت است.

او در پاسخ به این که چرا بر ساخت متراژهای کوچک تایید می کنید، ضمن رد این موضوع گفت:الان میانگین آپارتمانهای طرح اقدام ملی مسکن ۷۵ تا ۱۲۵ متر  است و خانه زیر ۷۵ متری نداریم. هیچ طرحی هم برای خانه های ۲۵ و ۳۰ متری وجود ندارد.

چرا برخی موفق به دریافت مسکن مهر نشده اند

اسلامی در پاسخ به این که برخی عنوان می کنند در طرح مسکن مهر پول خانه را کامل واریز کرده اند اما هنوز موفق به دریافت خانه خود نشده اند، توضیح داد: باید دید مسکن آن ها در کدام شهر واقع شده است. یکسری از مسکن مهر در قالب تعاونی ارایه شده است و هم ما و هم مردم معضل بزرگی با تعاونی ها داریم که خارج از کنترل است. ما به مردم وعده دادیم تا پایان سال ۹۸ مسکن مهر را از نظر اجرایی تمام می کنیم به استثنای پروژه هایی که مشکل حقوقی، قراردادی و قضایی دارد و حرف ما تغییرنکرده و بر همین اساس فعالیت می کنیم اما زمانی که یک پروژه تعاونی بوده و در آن اختلاسی صورت گرفته ، از هیات مدیره شکایت شده، مدیرعامل آن متواری است و دعوا و درگیری وجود دارد خوب باید منتظر روند قضایی شویم.

وی ادامه داد: اگر طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شرکت عمران و توسعه شهرهای جدید یا سازمان ملی زمین و مسکن باشد ، تکلیف روشن است و کار به خوبی پیش می رود. تعاونی ها و خودمالکیت ها توافق حقوقی با وزارتخانه ندارند.البته در برخی از قراردادهای مشارکتی، پیمانکار تغییر کرد و طبیعی است که تا پیمانکاران جدید بخواهند کار را در دست بگیرند زمان می برد.غیر از این موارد پروژه مسکن مهر بلاتکیلف نداریم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.