| کد خبر: 177303 |

◄ وزیر جدید و چالش ضد رسانه

مراسم تودیع وزیر سابق و معارفه وزیر جدید راه‌وشهرسازی اول هفته جاری برگزار شد. گزارش کار طولانی عباس آخوندی، سخنان معاون اول در بیان مطالبات بخش خصوصی و به‌ویژه رانندگان و نیز توقعات دولت از وزیر جدید و سلام و علیک و صحبت مختصر اسلامی و موکول‌کردن صحبت به فرصت دیگر چکیده این برنامه بود؛ به عبارتی جهانگیری و اسلامی درواقع فقط مراسم را به‌جا آوردند. البته آقای آخوندی گزارش مبسوطی از عملکرد ۶۲ماهه‌اش تقدیم آقای اسلامی کرده و هم‌زمان آن را منتشر کرد که در مجالی دیگر به آن می‌پردازیم.

تین نیوز

مراسم تودیع وزیر سابق و معارفه وزیر جدید راه‌وشهرسازی اول هفته پیش برگزار شد. گزارش کار طولانی عباس آخوندی، سخنان معاون اول در بیان مطالبات بخش خصوصی و به‌ویژه رانندگان و نیز توقعات دولت از وزیر جدید و سلام و علیک و صحبت مختصر اسلامی و موکول‌کردن صحبت به فرصت دیگر چکیده این برنامه بود؛ به عبارتی جهانگیری و اسلامی درواقع فقط مراسم را به‌جا آوردند. البته آقای آخوندی گزارش مبسوطی از عملکرد ۶۲ماهه‌اش تقدیم آقای اسلامی کرده و هم‌زمان آن را منتشر کرد که در مجالی دیگر به آن می‌پردازیم.

آنچه در این مراسم بیش از هر چیز توجه‌ها را به خود جلب کرد اصطلاح وزیر سابق راه برای رسانه‌های منتقد یا به تعریفی مخرب؛ «ضد رسانه» بود!

عباس آخوندی در زمان مبسوطی که سخن گفت، یکی از دو نکته‌اش گلایه از ضد رسانه‌ها بود. به گفته او در دوران وزارت و بعد از رفتنش از وزارتخانه حاشیه‌هایی ایجاد کردند و تصویری به مردم ‌دادند که انگار مدیران وزارت راه‌وشهرسازی در این ۶۲ ماه خوابیده بودند.

وزیر راه‌وشهرسازی با هر پیشینه و فارغ از خصوصیات فردی‌اش طبیعتا مورد انتقادهای بسیاری قرار خواهد گرفت، چراکه در شقوق مختلف حمل‌ ونقل با تمام اقشار جامعه روبه‌روست.

جامعه‌ای که به دلیل سیاسی‌بودنش گران‌فروشی بقالی محل را هم به رئیس‌جمهوری ربط و نسبت می‌دهد!

لذا اینکه وزیر این وزارتخانه مورد انتقاد و حتی هجمه قرار بگیرد خیلی دور از انتظار نیست، اما بنا هم نیست که مدیران منتظر باشند که رسانه‌ها یا شبه‌رسانه‌ها به آنها حمله کنند و درنهایت به این انتقادها، تنها اعتراض کنند. در جامعه مدنی که مطبوعات و رسانه‌ها رکن چهارم هستند، کار رسانه‌ها نقدکردن دولت‌ها و عملکردهاست و به‌ویژه درجایی که سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی بعد از رخ‌دادن اتفاق وارد عرصه می‌شوند، این رسانه‌ها هستند که می‌توانند و باید با پیش‌بینی و تحلیل، مانع از وقوع فاجعه شوند.

وزیر جدید راه‌وشهرسازی هم طبیعتا همین خط‌مشی رسانه‌ها را پیش رو خواهد داشت، بنابراین باید راهی را بجوید که حداقل، دستاوردهای مثبت و تخصصی هم در کنار این هجمه‌ها به گوش مردم برسد و این اتفاق افتادنی نیست، مگر با استفاده از منطق ارتباط غیرسیاسی با بدنه مردم.

چراکه در برخی رسانه‌ها عملا همه‌چیز رنگ‌وبوی تبلیغ سیاسی به خود می‌گیرد و گاهی حتی اطلاع‌رسانی نتیجه عکس می‌دهد. در این میان رسانه‌های اجتماعی و عمومی و رسانه‌های تخصصی تنها مفر این چالش هستند.

وزیر جدید راه‌وشهرسازی با نگاهی به تجربه سلف خود به‌راحتی می‌تواند «دشواری»های رسانه‌ای وزارتخانه‌اش را ببیند و اگر برای این چالش برنامه‌ای نداشته باشد، تنها مشکلات کار و حتی مشکلات ساخته‌وپرداخته برخی شبه‌رسانه‌هاست که به اطلاع مردم و متخصصان می‌رسد و نتیجه می‌شود؛ کارنامه‌ای نامطلوب.

لذا برقراری تعامل و ارتباط دوسویه، مثبت و اطمینان‌بخشی رسانه‌ای از طریق حضور صمیمانه، واقعی، صادقانه و پیوسته با رسانه‌هایی که به دلیل رفتار تخصصی، حرفه‌ای و... به‌دنبال تخریب نیستند، بیش از هر چیزی ضروری به نظر می‌رسد.

پتانسیلی که وجود دارد و تنها باید نحوه و شکل ارتباط و انتقال درست اطلاعات به این رسانه‌ها را مدیریت کرد تا در کنار انتقادات و اخبار منفی حداقل اطلاعات درست و ضروری نیز منتشر شده و به مخاطب موردنظر برسد که این مخاطب گاهی مردم است و گاهی نمایندگان مجلس و گاهی هم متخصصان و دست‌اندرکاران حوزه تخصصی.

به‌این‌ترتیب می‌توان گفت نحوه انتقال و انتشار نتایج و دستاوردهای حاصل از عملکرد وزیر جدید راه‌وشهرسازی اگر از اهمیت بیشتری برخوردار نباشد، به‌اندازه خود عملکرد اهمیت دارد. چراکه در جامعه اطلاعاتی و شبکه‌ای امروز، هرچقدر اقدامات درست و مثبتی هم انجام شود اما درباره آن اطلاع‌رسانی مطلوبی صورت نگیرد، گویی اتفاقی رخ نداده است.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

مسعود ذهبیون

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.