| کد خبر: 176767 |

◄ شکوفایی اقتصاد حمل‌ونقل با محوریت مردم و بخش خصوصی

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور گفت: هدف‌گذاری ما شکوفایی اقتصاد حمل‌ونقل با محوریت مردم و بخش‌خصوصی است.

تین نیوز

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور گفت: هدف‌گذاری ما شکوفایی اقتصاد حمل‌ونقل با محوریت مردم و بخش‌خصوصی است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، دویست و دهمین نشست شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور به ریاست سلامی با حضور اعضا و نمایندگان پیرامون بررسی دستور جلسات تحلیل وضعیت ناوگان و علل عدم تمایل شرکت‌ها  به ملکیت ناوگان باری که منجر به رواج خودرومالکی شده است پرداخت.

رئیس شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور در این جلسه با اشاره به راهکارهای برون‌رفت حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از وضعیت فعلی و ارتقا کیفی خدمات این روش حمل‌ونقل اظهار داشت: با نگاهی به فعالیت ۳۳۸‌هزار دستگاه کامیون در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای با میانگین پیمایش ۶۰‌هزار کیلومتر در سال که ۲۷‌درصد آن‌ بیش از ۲۵‌سال عمر کرده‌اند و از ترکیب مناسبی نیز برخوردار نیستند، درمیابیم که بی‌میلی شرکت‌ها به داشتن ناوگان ملکی حقیقتی انکارناپذیر است و برای دستیابی به ترکیب بهینه ناوگان باید تصویرسازی درستی شود.

او افزود: درصورتی‌که تاکید بر حمل‌ونقل ترکیبی و توسعه ریلی است، باید نقشه راه ما بیانگر همین مسئله در اذهان مردم، مسئولان و فعالان اقتصادی باشد. از طرفی مسائل مربوط به مواردی ازجمله بیمه و مالیات شرکت‌های بخش‌خصوصی نیز باید از سوی دستگاه‌ مربوطه مورد پیگیری قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی بابیان این‌که «در حوزه حمل‌ونقل کالا باید همه دستگاه‌ها به‌خصوص سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان هواپیمایی کشوری نقش‌های مختلف را بپذیرند» گفت: حوزه حمل‌ونقل کالا از منظر کسب‌وکار مهم است و داشتن ۴۸۰هزار راننده واجد شرایط یک ثروت محسوب می‌شود؛ اما نکته مهم‌تر چگونگی استفاده بهینه از این ثروت هم‌زمان با افزایش سهم ریلی در بازار است که باید به‌عنوان یک استراتژی در دستورکار این وزارتخانه باشد.

دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور با تاکید بر ایجاد مزیت‌های رقابتی برای فعالان بخش حمل‌ونقل گفت: به‌منظور ایجاد سهم مشخصی از بار به‌عنوان جریان زنده و پایدار می‌توان از کسب‌وکارهای نوین در قالب شرکت‌های هوشمند باهدف حذف یا کاهش حمل یکسرخالی از چرخه حمل‌ونقل استفاده کرد.

اسلامی درخصوص پیشنهادات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای رسیدگی به وضعیت مالکیت و دستیابی به ترکیب بهینه ناوگان اظهار داشت: پیشنهادات سازمان در کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه‌وبودجه مجدد موردبررسی قرار گیرد و از ظرفیت‌های قوانین مربوط به بهینه‌سازی مصرف سوخت و هوای پاک استفاده شود.

او افزود: در راستای توسعه ترانزیت و افزایش سهم ناوگان ایرانی در بازار‌های جهانی باید از شرکت‌های مقتدر باقابلیت تحقق برنامه‌ها، حمایت و برای آن‌ها رایزنی‌های لازم صورت بگیرد.

رئیس شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور در ادامه یکی از راهکاری‌های نوسازی ناوگان را استفاده از صندوق توسعه ملی و ظرفیت بودجه‌ اشتغال‌زایی سال ۹۷ عنوان کرد و گفت: نباید تجارب گذشته تکرار شود بلکه باید با ایجاد منفعت مشترک از رانندگان حمایت و پشتیبانی کرد تا از انگیزه و مزایا برخوردار شوند.

اسلامی خاطرنشان کرد: استراتژی ایران توسعه حمل‌ونقل ترکیبی، گسترش سهم حمل‌‌ونقل ریلی، نوسازی و کارآمد سازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای برای دستیابی به سهم بزرگ‌تری از بازار بین‌المللی باهدف شکوفایی اقتصاد حمل‌ونقل با محوریت مردم و بخش‌خصوصی است؛ که در این مسیر دولت فقط سیاست‌گذار، هموار کننده مسیر و هماهنگ‌کننده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم همبستگی بین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بیان داشت: سازمان بندرها و دریانوردی می‌تواند از وجوه اداره شده برای توسعه زیرساخت‌های ریلی و احداث خطوط آنتنی در بندرها استفاده کند و از همین منابع برای توسعه ناوگان ریلی همانند اقدامات کمکی برای شناورها، حمایت کند.

رئیس شورای‌عالی هماهنگی ترابری بابیان این‌که «باید حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی متناسب باهم توسعه یابند تا سهم هیچ‌کدام در جابجایی بار تضییع نشود» تأکید کرد: حمل‌ونقل در ایران از شاهرگ‌ها و مویرگ‌هایی تشکیل‌شده است؛ اگر به‌خوبی مدیریت شود تمامی کسب‌وکارها رونق خواهند گرفت و مردم صدمه نخواهند دید؛ اما دراین‌بین کافی‌ است برنامه‌ریزی لجستیک کشور تحت یک نظام قابل پایش حرکت کند تا ضمن جلوگیری از بروز نوسان همه‌چیز متناسب با ظرفیت‌ها ارتقا یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسداله اسدبيگي 0 0

    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-69265