| کد خبر: 173668 |

◄ چرا پروژه‌های وزارت راه موفق به جلب رضایت عمومی نشده است؟

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نقاط ضعف نظام برنامه‌ریزی وزارتخانه راه و شهرسازی را تشریح کرد.

تین نیوز

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نقاط ضعف نظام برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی در دومین نشست مقدماتی کار ویژه‌های تخصصی پروژه یکپارچه‌سازی و تجمیع اسناد برنامه‌ای وزارت راه و شهرسازی گفت: در یک سال گذشته ۱۴ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شده و حدود ۱۲ میلیون تن به ظرفیت بندری اضافه شده است.

او درباره پروژه‌های افتتاح شده گفت: در سال گذشته چندین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند.

این مقام مسئول ادامه داد: حوزه ریلی و جاده‌ای اعداد و ارقام خوبی را نشان می‌دهد. ولی وقتی از بیرون نگاه می‌کنیم می‌بینیم نتوانسته‌ایم رضایت عمومی را جلب کنیم.

امینی افزود: در حوزه راهداری و نگهداری راه، همه دستگاه‌های نظارتی و مراقبتی الکترونیکی و دیجیتال فعال شده است. سامانه‌های مختلف برای بارنامه‌، صورت وضعیت مسافران و ... فعال شده است. 

او گفت: متوسط طول پروژه‌هایی که در حوزه راه افتتاح شد، حدود ۳ تا ۳.۵ کیلومتر بوده و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی افتتاح شده است.

امینی تشریح کرد: وزارت راه و شهرسازی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد اعتبارات عمرانی کشور را مصرف کرده و بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه زیرساخت‌ها، ناوگان و تولید سرمایه ثابت در وزارت راه صورت می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی به افتتاح ۶۹۹ پروژه در هفته دولت اشاره کرد و گفت: حدود ۱۷۸ تا ۱۸۰ پروژه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در حوزه‌های مختلف زیربنایی و روبنایی افتتاح و بهره‌برداری شد. کار بزرگی اتفاق افتاد، ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در یک بازه ۶ ماهه کار عظیمی است.

امینی گفت: متوسط طول پروژه‌های ملی افتتاح شده بین ۲ تا ۳ کیلومتر و در پروژه‌های استانی بین ۶ تا ۹ کیلومتر است. یعنی مقیاس پروژه‌های ملی در حد پروژه‌های استانی افت کرده و پروژه‌های استانی خود را در سطح پروژه‌های ملی بزرگ کرده است.

او افزود: متوسط طول افتتاح شده راه‌های روستایی، بیش از ۳ برابر متوسط طول پروژه‌های ملی و راه اصلی و بزرگراهی است.

امینی تشریح کرد: وزارت راه و شهرسازی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد اعتبارات عمرانی کشور را مصرف کرده و بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه زیرساخت‌ها، ناوگان و تولید سرمایه ثابت در وزارت راه صورت می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی به افتتاح ۶۹۹ پروژه در هفته دولت اشاره کرد و افزود: حدود ۱۷۸ تا ۱۸۰ پروژه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در حوزه‌های مختلف زیربنایی و روبنایی افتتاح و بهره‌برداری شد. کار بزرگی اتفاق افتاد، ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در یک بازه ۶ ماهه کار عظیمی است.

او درباره علت عدم رضایت عمومی از این حجم فعالیت در وزارتخانه گفت: در برنامه‌ریزی باید نگاه بالا به پایین با نگاه پایین به بالا در هم آمیخته شود تا بتوان از آن نتیجه قابل قبول حاصل کرد.

امینی ادامه داد: ایمنی جایگاه صحیحی در اجزاء برنامه‌ریزی راهبردی ما ندارد و این باعث می‌شود هدف اصلی و نهایی حاصل نشود و در نهایت نظام برنامه‌ریزی منسجم برای جلب رضایت شهروندان وجود نداشته باشد

او گفت: شرایط کنونی کشور بیش از هرچیزی نمایان می‌کند که چه در ابعاد کلان اقتصادی، چه در ابعاد کلان زیرساختی و چه در ابعاد جزئی برنامه‌ریزی و کارشناسی، برنامه‌ریزی درست وجود ندارد..

امینی با اشاره به پروژه یکپارچه‌سازی و تجمیع اسناد برنامه‌ای وزارت راه و شهرسازی گفت: ۳۳ کار ویژه تشکیل شده است که سرفصل‌های مختلف در حوزه‌های مختلف دارد.

وی افزود: امیدوارم با این اقدام بتوانیم نظام برنامه‌ریزی را در وزارتخانه مستقر کنیم. اکنون شاهد آن هستیم که در بسیاری از بخش‌ها یا راهبرد وجود دارد و هدف وجود ندارد و یا هدف وجود دارد و راهبرد وجود ندارد. طبیعتا رسیدن به اهداف بدون مشخص بودن مسیر ممکن نخواهد بود.

امینی گفت: این‌ها نقاط ضعفی است که در نظام برنامه‌ریزی وزارتخانه وجود دارد.

او افزود:حاضران به‌عنوان تصمیم‌سازان بالقوه برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف وزارت راه بازآفرینی نظام برنامه‌ریزی وزارتخانه را پیگیری کنند که اگر بتوانیم در این کار بزرگ موفق شویم، رضایت عمومی فراهم خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.