| کد خبر: 168387 |

◄ خطرپذیری زلزله در کشور 28 سال پس از سانحه رودبار، بیش‌تر شده است

نکته‌ای که مهم است این بوده با اینکه روند تغییرات شاخص‌های کیفی رو به بهبود است میزان ریسک و خطرپذیری ما کمتر نشده و بلکه بیشتر هم شده است چراکه تعداد واحدها و تعداد ساختمان‌های ما نسبت به زمان رویداد زلزله رودبار 3 برابر شده است.

تین نیوز

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: بسیاری از شهرهای ما در جوار گسل‌ها ساخته شده است و شاهد هستیم شهرهای تبریز کرمان و تهران در کنار گسل‌های کاری و فعال زیادی هستند که می‌تواند زلزله‌های بزرگی را ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز علی بیت‌الهی در نشست خبری که به مناسبت 28 سالگی زلزله رودبار و منجیل برگزار شد، گفت: 31 خرداد زلزله رودبار با بزرگی 7.4 و حتی در گزارشی دیگر با بزرگی 7.7 در شهرهای رودبار، لوشان و رستم‌آباد و مناطق اطراف کشیده شد و حتی امیرآباد تهران را هم لرزاند.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: حدود 500 هزار نفر در این زلزله بی‌خانمان و بیش از 35 هزار نفر کشته شدند و ما تنها دو سال بود که از جنگ رها شده بودیم که خسارت عمده‌ی دیگری به کشور وارد شد.

بیت‌الهی ادامه داد: در آن شرایط ساختار مناسبی برای مدیریت بحران نداشتیم و این زلزله به‌شدت در ساختارسازی کشور برای مقابله با زلزله تاثیرگذار بود و بعد از این زلزله بود که مسئله آیین‌نامه‌های ساختمانی و ساختار ستاد حوادث غیر مترقبه کشور و همین‌طور موضوع بازسازی بعد از زلزله نظام نسبتاً مناسب‌تری را پیدا کرد و تا پیش‌ازاین هیچ‌کدام مطرح نبود.

به گفته بیت‌الهی در آن زمان برآورد می‌شد 8 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که کمتر از یک‌میلیون این واحدهای مسکونی ساختمان‌های اسکلت‌دار بودند و  باقی عمدتاً فاقد اسکلت و به‌صورت بنایی ساخته شده بودند.

او ادامه‌داد: اکنون از 22 میلیون واحد مسکونی نزدیک به 13 میلیون واحد اسکلت‌دار هستند و بیش از 9 میلیون واحد مسکونی فاقد اسکلت هستند که روند رو به رشدی بوده و نکته‌ مثبتی از نظر شاخص‌های کیفی ساختمان و عوامل مقابله با زلزله است.

وی گفت: با اینکه روند تغییرات شاخص‌های کیفی رو به بهبود است میزان ریسک و خطرپذیری ما کمتر نشده و بلکه بیشتر هم شده است چراکه تعداد واحدها و تعداد ساختمان‌های ما نسبت به زمان رویداد زلزله رودبار 3 برابر شده است.

به گفته بیت‌الهی بسیاری از شریان‌های حیاتی توسعه پیدا کرده است و مولفه‌های آسیب پذیر افزایش یافته و این امر مسولیت ما را بسیار بیشتر می‌کند.

بسیاری از شهرهای ما در جوار گسل‌ها ساخته شده است و شاهد هستیم شهرهای تبریز کرمان و تهران در کنار گسل‌های کاری و فعال زیادی هستند که می‌تواند زلزله‌های بزرگی را ایجاد کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.