| کد خبر: 164744 |

بیت الهی خبر داد:

◄ خُرده زلزله‌ها ممکن است نشان‌دهنده زلزله بزرگ‌تری باشد

حالت سومی هم وجود دارد آن‌هم اینکه بروز زلزله‌های کوچک ممکن است معرف وقوع زلزله بزرگ‌تر باشد که نمونه آن را اخیراً در زلزله کرمانشاه دیده‌ایم و 45 دقیقه قبل از وقوع زلزله اصلی زلزله 4 ریشتری و بعد زلزله 7 ریشتری را داشتیم.

تین نیوز

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: اگر  زلزله‌های خفیف مستمر باشد ممکن است یک زلزله بزرگ در راه باشد.

علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در خصوص آخرین وضعیت گسل‌های شهر تهران، گفت: بروز  زلزله‌های خفیف نشان می‌دهد منطقه تهران و اطراف آن از نظر لرزه‌ای فعال است و گسل‌هایی که موجب ایجاد این زلزله‌های می‌شوند گسل‌های فعالی هستند.

وی ادامه داد: ما هم در شرق و هم در غرب تهران گسل‌های فعال و لرزه‌زایی داریم، ادامه گسل شمال تهران هم به سمت کرج و هم به سمت شرق تهران یعنی به سمت دماوند و فیروزکوه کشیده می‌شود و از طرفی در غرب تهران و کرج، گسل اشتهارد و گسل آبپک راداریم که زلزله‌های پیاپی 17 فروردین مربوط به گسل آبیک بود و در  22 کیلومتری اشتهارد و 25 کیلومتری بویین زهرا رخ داد.

بیت‌اللهی بابیان اینکه گسل‌های محاطی تهران مثل گسل رباط‌کریم، گسل شمال تهران، گسل‌های گرمسار و گسل‌های متعدد دیگری مثل گسل‌های جنوب و شمال شهرری گسل‌های عمده محاطی تهران هستند، ادامه داد: هم‌چنین در داخل شهر تهران گسل‌های نیاوران و گسل داودیه را داریم که  گسل‌های جوانی محسوب می‌شوند و در دوره‌های اخیر فعال بودند.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بابیان اینکه رخداد زلزله‌ها معرف این است که تنشی در زمین وجود دارد و این تنش به‌صورت رخداد زلزله‌هایی که گاه بزرگ و گاه کوچک هستند خود را نشان می‌دهد، ادامه داد: وقتی این تنش‌ها از حد بیشتر می‌شود باعث شکستگی‌های بزرگ می‌شود که ما اسم این شکستگی‌ها را زلزله‌های بزرگ می‌گذاریم ولی تنش‌هایی که گاهاً در لایه‌های درونی زمین است  لطیف هستند که با یک یا دو زلزله کوچک تخلیه می‌شوند و اوضاع به حالت آرامش بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهمی که نگرانی ما از آن است این بوده که گاها حالت سومی هم وجود دارد آن‌هم اینکه بروز زلزله‌های کوچک ممکن است معرف وقوع زلزله بزرگ‌تر باشد که نمونه آن را اخیراً در زلزله کرمانشاه دیده‌ایم و 45 دقیقه قبل از وقوع زلزله اصلی، زلزله 4 ریشتری و بعد زلزله 7 ریشتری را داشتیم.

او ادامه داد: در زلزله بم هم سه رخداد زلزله داشتیم که قبل از زلزله اصلی بود و بنابراین این‌ها اگر ادامه داشته باشند و اگر زلزله‌های خفیف مستمر باشد ممکن است یک زلزله بزرگی در راه باشد.

بیت‌الهی با اشاره به خرد زلزله‌های قبل از عید و در ایام تعطیلات ادامه داد: اگر این استمرار وجود داشته باشد و رخداد خُرد زلزله‌ها ادامه داشته باشد نشان می‌دهد ممکن است زلزله بزرگ‌تری درراه باشد.

به گفته وی بروز این زلزله‌های خفیف نشان می‌دهد منطقه تهران و اطراف آن از نظر لرزه‌ای فعال است و گسل‌هایی که موجب ایجاد این زلزله‌های می‌شوند گسل‌های فعالی هستند.

وی ادامه داد: با این‌حال از آنجایی‌که فعلاً ما علائم خاصی برای وقوع زلزله بزرگ نمی‌بینم نمی‌توانیم بگوییم قطعاً زلزله بزرگی در راه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.