مدیرکل دفتر طرحهایکالبدی وزارت راه و شهرسازی خبر داد؛
تصویب سند توسعه حمل و نقل همگانی (شهرسازی ریلپایه)
مدیرکل دفتر طرحهای کالبدی وزارت راه و شهرسازی با اعلام خبر تصویب سند توسعه حمل و نقل همگانی (شهرسازی ریل پایه) در پنجمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶، گفت: سند فوق در سه سطح ملی، منطقهای و شهری، سیاستها را موردتوجه قرار میدهد.
مدیرکل دفتر طرحهای کالبدی وزارت راه و شهرسازی با اعلام خبر تصویب سند توسعه حمل و نقل همگانی (شهرسازی ریل پایه) در پنجمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶، گفت: سند فوق در سه سطح ملی، منطقهای و شهری، سیاستها را موردتوجه قرار میدهد.
زهره داودپور مدیرکل دفتر طرحهایکالبدی وزارت راه و شهرسازی درباره سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی که پیشتر تحتعنوان سند شهرسازی ریلپایه شناخته میشد و در پنجمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی بار دیگر بررسی و با نظر اعضای اصلی شورای به تصویب رسید و مصوبه آن نیز به زودی ابلاغ میشود به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نکاتی را ارایه کرد.
داودپور گفت: مصوبه ۹۵.۱۱.۱۱ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، رویکرد کلی شهرسازی ریلپایه را موردتوجه قرار داده است. در آن مصوبه، بر ضرروت هماهنگی بین سیاستها و برنامه ها تاکید شده و همچنین تاکید شده تا اقدامات حوزه حمل و نقل، سیاستها و برنامههای نحوه استفاده از اراضی در تمامی سطوح در بخش کاربری اراضی مورد توجه قرار بگیرد. همچنین مقرر شده تا تمامی سیاستها و برنامهها در کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، بررسی شود و نهایتا به تصویب شورایعالی برسد.
مدیرکل دفتر طرحهایکالبدی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: کمیته فنی طرحهای فرادست این موضوع را طی جلسات مختلف و همچنین در جلسه مورخ۲۰ خردادماه با حضور اعضای مختلف طرحهای فرادست تشکیل داد و بر اساس نظراتی که آنجا مطرح شد، طرح فوق تحتعنوان سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در پنجمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی و با نظر اعضای اصلی شورا، تصویب شد.
وی افزود: تغییر عنوان از سند شهرسازی ریلپایه به سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی به این دلیل اعمال شده که سیاستهای شهرسازی ریلپایه بخشی از سیاستهای حمل و نقل همگانی تلقی میشود و مقرر شد تا عنوان سیاستهای همگانی به جای شهرسازی ریلپایه به تصویب برسد.
داودپور گفت: این سند در سه سطح ملی، منطقهای و شهری، سیاستهای کلی را موردتوجه قرار میدهد.
به گفته این مقاممسئول، سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در سطح ملی، انسجام بین شبکهشهری و خطوط حمل و نقل همگانی مخصوصا ریلی را مورد توجه قرار داده است. در سطح منطقهای و حومههای شهری نیز نحوه استفاده از ترنها و سیستمهای حمل و نقل عمومی برای پاسخگویی به انسجام عملکردی مدنظر بوده و تلاش شده تا به آن پاسخ داده شود.
داودپور ادامه داد: در سطح شهرها هم سعی شده تا موضوع حمل و نقل همگانی که البته TOD یکی از رویکردهای آن در تهیه طرحهای توسعه و عمرانی است مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت: مقرر شد دستورالعملی نیز برای آنکه چگونه رویکرد TOD را مورد توجه قرار گیرد و تاثیرات آن در چهارچوب تهیه طرحهای توسعه و عمران دیده شود ظرف مدت حداکثر ۶ ماه توسط مشاور و با نظر کمیته فنی شورای عالی شهرسازی آماده شود تا در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری برای تصویب و ابلاغ قرار گیرد.
این شهرساز و مدیرکل شهرسازی تصریح کرد: وظیفهای که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برعهده دفتر طرحهای کالبدی و کمیته طرحهای فرادست در خصوص نهاییشدن سند توسعه شهرسازی ریلپایه گذاشته بود طی جلسات متعدد و بررسی و بحث در مورد آن، ۲۲ خردادماه در پنجمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید و تحت عنوان سند توسعه حمل و نقل همگانی محور مورد توجه قرار گرفت که راهآهن نیز به عنوان یکی از زیرمجموعههای آن سند به عنوان اولویت اساسی مطرح خواهد بود.
وی همچنین گفت: نقدهایی به برخی از بندهای سند وارد است که در آن برخی از نهادهایی را درگیر کار خواهد کرد که در سلسله مراتب تشکیلاتی و تصویبی از جایگاه لازم برخوردار نیستند. مقرر شده، اصلاحاتی در برخی از بندهای سند داده شود.
گفتنی است، سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی دارای اهداف کلان و خردی است که به شرح زیر است:
اهداف کلان؛ هدف کلان توسعه شهری و منطقه ای مبتنی بر حمل و نقل همگانی، ایجاد یکپارچگی میان توسعه شهری و منطقه ای با حمل و نقل همگانی است که منجر به ارتقای قابلیت زیست پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان می شود. اتخاذ این نگرش فضایی و شهر نگر با مشارکت حداکثری تمامی کنشگران و ذی نفعان، توسعه اجتماعات محلی، ارتقای حس تعلق شهروندان و کنش گران در راستای اهداف توسعه پایدار و بازآفرینی شهری خواهد شد.
اهداف خرد؛
الف- برنامهریزی توسعهشهری و منطقهای بر اساس یکپارچگی سامانههای حمل و نقل و کریدورها و شبکه حمل و نقل همگانی (با امکان ارتقا به سامانههای ریلی در صورت لزوم)
ب- تلفیق فعالیتها، عملکردها و کاربریهای جاذب شهری و ایستگاهها با امکان دسترسی به سامانه های حمل و نقل غیرموتوری (پیاده روی و دوچرخه سواری)
ج- توسعه شبکه ملی و منطقه ای ریلی منطبق با موقعیت شهرها و مراکز کار و فعالیت و سکونت قابل توسعه و منطبق با طرح های توسعه و عمران ملی و منطقه ای.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.