| کد خبر: 130437 |

◄ انتخابات، امنیت و ضدامنیت

تین نیوز

وبلاگ عباس آخوندی-مقام معظم رهبری، روز گذشته در بیاناتشان در دانشکده افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) موضوع امنیت ملی را در محور اظهاراتشان قرار دادند. ایشان در خلال مباحثشان به هدف دشمنان این نظام در کوتاه مدت برای ایجاد آشوب اشاره داشتند و در عین حال، وضعیت خطیر و ناامن منطقه را نیز متذکر شدند. ایشان هم‌چنان، گسل‌های درونی اجتماع ایران را یادآور شدند و نسبت به نتایج ناخواسته‌ هرگونه بی‌توجهی و یا کم‌دقتی به آنها هشدار دادند. موضوع انتخابات و امکان هر گونه تحریک و هیجان قومی، گروهی و یا سلیقه‌ای در این روزها نیز از دید ایشان مخفی نماند.

 

 

مطالب ابراز شده از سوی ایشان به‌غایت مهم است و باید مورد توجه همگان قرار گیرد. دو نکته را فکر کردم در این شرایط به دوستان و تمام جریانات سیاسی به عنوان هشدار عرض کنم

 دیروز در خلال  مذاکرات دولت، جناب آقای رحمانی فضلی وزیر محترم کشور به آمادگی وزرات کشور، نیروهای انتظامی و نیروهای مسلح و هم‌چنان آمادگی نیروهای اطلاعاتی برای مقابله با هر گونه ناامنی اشاره و اطمینان می‌داد که انتخابات در امنیت کامل برگزار خواهد شد. این موضوع جای امیدواری فراوان دارد و باید از زحمات ایشان و همه‌ی عوامل دست‌اندرکار سپاسگزار بود. ولی، این موضوع نباید مانعِ آن شود که گروه‌های سیاسی به موضوع امنیت در این شرایط بی‌توجه باشند.

 

با توجه به شرایط منطقه، در کنار عوامل محرکی که ممکن است از خارج هدایت و یا حمایت شوند، نوع تبلیغات تخریبی افراطی و نحوه ورودِ بنیان‌براندازِ برخی گروه‌های سیاسی در انتخابات، شکاف اجتماعی را افزایش داده و به فرمایش رهبری، گسل‌های اجتماعی را تعمیق و یا تشدید کرده است. برخی رقبا، از حد رقابت خارج، و به مرز دشمنی نزدیک شده‌اند. آنان در کارنامه‌ی خود، پیش از این، سابقه عبور از این مرزها را داشته‌اند. در همین یک‌سال گذشته، نحوه‌ی رفتار آنان در برابر حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی در آذربایجان و خوزستان شاهد این مدعی است. به‌هرروی، در این شرایط هر گونه اتفاقی ممکن است رخ دهد و عده‌ای درصدند که قاعده بازی را بر‌هم بزنند. باید به‌هوش باشیم. جریانات #اعتدال، #اصلاح‌طلب و حامیان دولت در این شرایط باید هوشیار باشند و به اتفاقاتی که پیرامون آنها رخ می‌دهد به دقت توجه کنند.

 

در شرایط موجود، و خارج از کنترل مقامات رسمی، حداقل می‌توان گفت که احتمال یک حمله ساده به یکی از نامزدهای رقیب و یا حتی اقدامی قدری شدیدتر، از سوی کسانی‌که در تاریک‌خانه‌ها می‌نشینند و جنگ‌های روانی را طراحی می‌کنند، متصور است. چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد، آیا انتخابات متوقف خواهد شد؟ البته نه. بنابراین، نتیجه چه خواهد بود؟ برخود با مهاجم و یا مهاجمان، گسترش فضای سرد و تیره امنیتی، انتخابات حداقلی و پیروزیِ کسی که مورد تهاجم قرار گرفته‌است.

 

این همان چیزی است که قطعا به زیان منافعِ ملی و گروه اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان خواهد بود. من در این ارتباط، هیچ اطلاعاتی ندارم و نمی‌خواهم هیچ پیش‌بینی‌ای داشته باشم و نمی‌گویم چنین اتفاقی رخ خواهد داد. فقط می‌خواهم بگویم شرایط درونی و بیرونی برای وقوع هر اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای، فراهم است. بنابراین، باید همه گروه‌های سیاسی به اصولِ رقابت درون سیستمی وفادار باشند و به هیچ‌وجه از اصول تخطی نکنند.               

نکته دیگری که باید مورد توجه دوستان قرار گیرد فراهم ساختن فضایی برای بروز حس شور انتخاباتی است. بی‌گمان انتخابات یک جشن ملی برای انتخاب آگاهانه برترین گزینه توسط مردم است. بنابراین، باید با شور و شوق و حس و حال قرین باشد تا موجب همبستگی اجتماعی گردد. پلیسی شدن بیش از حد شرایط، و ممانعتِ عملی از برگزاری میتینگ‌های انتخاباتی به مشارکت حداکثری که سیاست مورد انتظار رهبری است، کمکی نمی‌کند. قطعا تنها عاملی که امنیت ملی را برای ما مردم ایران تضمین می‌کند حضور حداکثری است. بنابراین، ما نیاز به ایجاد فضای نشاط در جامعه داریم. در عین‌حالیکه باید نظم و قانون را رعایت کنیم.

 

دیشب با یکی از بزرگان کشور، در راه بازگشت به خانه در یکی از خیابان‌های تهران دیدیم که در فاصله‌ای کمتر از دویست متر در دو نقطه ایست و بازرسی برپا شده و خودروها مورد بازرسی قرار می‌گرفتند. از اینکه این نیروها امنیت را تامین می‌کنند باید سپاسگزار آنها بود. لیکن، باید دید، آیا نمی‌توان با گشت‌های نامحسوس و یا روش‌های دیگر این شب‌ها، این امنیت را ایجاد کرد؟ به‌نحوی که فضای جامعه پلیسی نشود؟

حواسمان باشد که فضای پلیسی لزوما، تامین کننده امنیت نیست. بلکه، گاهی می‌تواند تحریک‌آمیز و ضد امنیتی باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.