| کد خبر: 261332 |

◄ علامت ثبت و ملیت هواپیما چیست و چرا درج آن روی وسایل پرنده الزامی است؟

برای اینکه هواپیمایی به تابعیت ایرانی شناخته شود، باید در دفتر ثبت هواپیماها در اداره کل هواپیمایی کشوری به ثبت برسد.

تین نیوز

علامت ملیت وسایل پرنده ثبت شده در ایران EP می باشد و می باید به همراه علامت ثبت هواپیما با حروف بزرگ، بدون هیچ تزئینی بر روی سطح خارجی هواپیما طبق مفاد مندرج در آیین نامه سازمان هواپیمایی کشوری نوشته شود‌.

علامت ثبت هواپیما از سه حرف تشکیل شده که در زمان صدور گواهینامه ثبت از طرف سازمان هواپیمایی کشوری تعیین می گردد  EP-AAS و لازم است بین علامت ملیت EP و علامت ثبت‌، یک خط فاصله ترسیم شود.

گزارش مهم و پربازدید امروز را بخوانید:

◄ ایلیوشین 76 پویا ایر در مهرآباد پارک شده یا به کریمه پرواز کرده؟

محل ترسیم علامت ملیت و ثبت بر روی سطح خارجی وسایل پرنده

  1. هر هواپیمایی که دارای بال ثابت می باشد لازم است‌، علائم ملیت و ثبت روی بال راست و زیر بال چپ نوشته شود و می باید فاصله حروف لبه به یک اندازه بوده و بالای حروف در طرف لبه حمله بال هواپیما واقع شده باشد.
  2. علامت ملیت و ثبت هواپیما باید روی برج های دو طرف جانبی بدنه و یا دو طرف سکان عمودی ترسیم گردد و چنانچه هواپیما دارای دو یا چند سکان عمودی و یا دو یا چند بدنه باشد‌، لازم است این علامت بر روی سطح بیرونی سکان های جانبی و یا بر روی دو سطح بیرونی بدنه های جانبی ترسیم گردد.
  3. علایم ملیت و ثبت کشتی های هوایی باید بر روی سطح خارجی آن به طور قرینه نسبت به محور های طولی نوشته شود.
  4. علایم ملیت و ثبت بالن ها باید به طور قرینه در دو طرف سطح خارجی آن و درست بالای نقاط اتصال کابل های سبد نوشته شود به طوری که هم از زمین و هم از هوا قابل رویت باشد‌.

ابعاد علائم

  1. بلندی حروفی که روی بال ها ترسیم می شود به یک اندازه بوده و حداقل 50 سانتی متر باشد.
  2. لازم است حروفی که بر روی سطح بدنه و سکان عمودی ترسیم می شود به یک اندازه بوده و حداقل 30 سانتی متر باشد و در موارد استثنایی اگر ابعاد سطوح بدنه و یا سکان عمودی به اندازه ای باشد که حروف روی آن جا نگیرد با کسب اجازه از سازمان هواپیمایی کشوری، می توان بلندی حروف را تا حداکثر 15 سانتی متر کوچکتر کاهش داد.
  3. لازم است‌، بلندی حروف تشکیل دهنده و علامت و ثبت کشتی های هوایی و بالن ها به یک اندازه بوده و حداقل 50 سانتی متر باشد‌.
  4. فاصله هر حرف با حرف قبل و بعد از آن نباید کمتر از 1.4 عرض آن حروف باشد.
  5. عرض هر حرف و طول خط فاصل بین علامت‌، ملیت و علامت ثبت باید 3.2 بلندی آن حرف باشد.

به موجب ماده 17 معاهده شیکاگو : هر هواپیما، تابعیت کشوری را دارد که در آن به ثبت رسیده است. ضمنا هیچ هواپیمایی را نمی توان در بیش از یک کشور به ثبت رسانید، لیکن ثبت آن ممکن است از یک کشور به کشور تغییر یابد. ثبت یا انتقال ثبت هواپیما در هر کشور متعاهد، طبق قوانین و مقررات آن کشور انجام خواهد گرفت. همچنین هر هواپیمایی که در سرویس های هوانوردی بین المللی اشتغال دارد، باید دارای علایم تابعیت کشور متبوع خود باشد.

به موجب ماده 11 قانون هواپیمایی کشوری : برای اینکه هواپیمایی به تابعیت ایرانی شناخته شود، باید در دفتر ثبت هواپیماها در اداره کل هواپیمایی کشوری به ثبت برسد.  تقاضای ثبت نیز باید توسط مالک صورت گیرد.  اگر هواپیمایی در کشور دیگری به ثبت رسیده باشد، در صورتی می تواند در ایران به ثبت برسد که از ثبت کشور مزبور خارج شده باشد.  ضمناَ هواپیما باید به شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی تعلق داشته باشد. اگر هواپیما به شرکتی غیر ایرانی تعلق داشته باشد، در صورتی در ایران قابل ثبت خواهد بود که اولاَ اقامتگاه آن شرکت در ایران باشد و ثانیاَ سهام آن شرکت با نام بوده و اکثریت سهام آن به اتباع ایرانی تعلق داشته باشد.

 

* کارشناس هوانوردی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.