| کد خبر: 244223 |

هواپیما سازی، قاشق سازی نیست!

صنایع هواپیماسازی مستقر در استان اصفهان تاکنون از حد مونتاژ کامل هواپیمای ایران 140 (بخوانید آنتونف 140 اوکراینی) زیر نظر کارشناسان این کشور فراتر نرفته است.

تین نیوز

مرحوم علی اکبر دهخدا در کتاب امثال و حِکم به ضرب المثلی اشاره می کند که شرح حال امروز ماست.

می نویسد:« قاشق سازی، کاری نداره... میزنی توی سرش، تخت میشه..... دمش رو میکشی، دراز میشه»

اکنون نیز یکی از دوستان ما در هیئت دولت دستور داده تا سفر بعدی به اصفهان، هشت فروند هواپیمای مسافربری 72 نفره ساخته شود!!

این برداشت ساده لوحانه از صنایع هواپیماسازی آن هم در کشوری که کل صنایع آن تحت تحریم بین المللی قرار دارد، همان نگرشی است که دهخدا در امثال و حکم مورد نکوهش و تمسخر قرار داده است.

یعنی افرادی در این کشور، تصور می کنند هواپیماسازی، عین قاشق سازی است. میزنی توی سرش تخت می شود، دمش را می کشی دراز می شود. بنابراین تا زمان سفر بعدی به اصفهان ، می شود هشت فروند هواپیمای مسافربری 72 نفره ساخت!

صنایع هواپیماسازی مستقر در استان اصفهان تاکنون از حد مونتاژ کامل هواپیمای ایران 140 (بخوانید آنتونف 140 اوکراینی) زیر نظر کارشناسان این کشور فراتر نرفته و اکنون حتی اگر تصمیم به مونتاژ هواپیمای جدیدی داشته باشد، دیگر نه از اوکراین خبری هست و نه از کارشناسان شرکت آنتونف!

شوربختانه با همین ساده انگاری قاشق سازی، 52 سال است که در صنعت خودرو از مرحله مونتاژ ساده ترین پلت فرم های موزه ای کشورهای دیگر فراتر نرفته ایم و اکنون می خواهیم تا سغر بعدی به اصفهان، هشت فروند هواپیمای مسافربری بسازیم!

* روزنامه نگار

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    میروند قرار داد میبندند با شرکت های خارجی. کلی ماموریت خارج میروند و می آیند.مجوز و بلافاصله وام میگیرند .سوله میسازند. برق و آب و گاز ارزان از دولت میگیرند. کارگر ارزان هم دم دستشان. خط مونتاژ را وارد میکنند. نقشه های مونتاژ را از طرف خارجی میگیرند. عده ای را برای آموزش شیوه درست مونتاژ کردن به شرکت خارجی اعزام میکنند و بعد اسمشان را میگذارند مهندس.قطعات و مجموعه ها را وارد میکنند. از جعبه باز میکنند .سر هم میکنند. لگوی خودشان را میچسبانند روی محصول و در بوق و کرنا میکنند که ایها الناس ما صاحب تکنولوژی تولید خودرو هستیم ، ما صاحب تکنولوژی تولید هواپیما هستیم ، ما صاحب تکنولوژی تولید لکوموتیو هستیم ، ما صاحب تکنولوژی تولید نیروگاه هستیم ، ما صاحب تکنولوژی تولید تراکتور هستیم. ایها الناس ما در صنایع پیشرفته خودکفا شدیم.
    کم کم خودشان هم باورشان میشود که صنعت گر قابلی هستند.مگر هواپیما سازی با قاشق سازی چه فرقی دارد؟ رئیسشان هم پشت تریبون فرمان میدهد به ساخت هشت دستگاه . اصلا چرا هشت دستگاه؟ حیف نیست؟ حالا که هواپیما ساز قَدَری هستیم چرا پنجاه هواپیما نسازیم؟ چرا صد تا نسازیم؟

  • ناشناس 0 0

    چرا راجب صنعت تخصصی هواپیماسازی نظر میدی؟
    به کوری چشم شما بزودی نسخه باری ایران ۱۴۰ ، بدون کمک اوکراین و در اوج تحریم ها ، پروازی میشه و بعدش نسخه استرچ شده ۷۲ نفرش استارت میخوره.