| کد خبر: 234604 |

◄ ضرورت اشتراک گذاری دانش در کروی پروازی

در صنعت هوانوردی، مدیریت دانش با در نظر گرفتن مقیاس صنعت و پیچیدگی فعالیت های آن، حتی از اهمیت بالایی نیز برخوردار می شود.

تین نیوز

تاریخ بشر را می توان به 2 بخش پیش از پیداش خط و نوشتار و پس از آن تقسیم کرد که دلیل اصلی این تقسیم بندی نوع کارکرد این ابزار بشری در طبقه بندی و ثبت آگاهی های محیطی و مهارتی دانست.

سالهاست که انسان ها در کشاکش تحصیل و تدریس قرار دارند و نقش معلم و دانش پذیر هیچ گاه به شکل مطلق به هیچ فردی تعلق نداشته و تمامی انسان ها همواره حتی در کسوت معلمی درگیر کسب دانش و مهارت هستند.

با افزایش پیچیدگی فرآیندهای تجاری، مدیریت دانش به موضوعی اساسی برای مدیران تبدیل شده و مدیریت دانش در سازمان ها بر جنبه های مختلف کسب و کار تأثیر می گذارد و از طراحی استراتژی سازمانی شروع می شود و با بهبود تجربه مشتری پایان می یابد. در صنعت هوانوردی، مدیریت دانش با در نظر گرفتن مقیاس صنعت و پیچیدگی فعالیت های آن، حتی از اهمیت بالایی نیز برخوردار می شود.

از همین نویسنده:

جایگاه کم رنگ «اقتصاد تجربه» در صنعت هواپیمایی ایران

در تمامی بخش های هوانوردی می توان افراد موفقی را یافت که همواره علاوه بر جایگاه استادی، خود را تشنه یادگیری و آموختن امور جدید و تجربیات گذشتگان می دانند.

نقش دانش نرم یا تجربه در امور پروازی به عنوان یک شغل که آمیخته ای از دانش و مهارت است بر کسی پوشیده نیست؛ اساتید خلبانی با کوله باری از تجربه به بازنشستگی پروازی می رسند و در سالهای استادی خود تعداد معدودی خلبان را تربیت می نمایند، و این دانش نرم سینه به سینه بین خلبانان و سایر دست اندرکاران پروازی و همچنین مدیران ستادی شرکت های هوایی جابجا می شود. در دنیای هوانوردی کنونی که با تکنولوژی و ابزارهای جدید عجین شده هر روز دانشی جدید در به کارگیری ابزارها جهت نیل به هدف بزرگ افزایش کیفیت و ایمنی پرواز و بهبود تجربه مشتری به وجود می آید که در بسیاری از مواقع تنها بین معدود افراد درگیر در یک بازه زمانی کوتاه باقی می ماند.

ایجاد سیستم های مدیریت دانش که به طبقه بندی و ساختارمند کردن دانایی ها و مهارت های کروی پروازی می انجامد از ضروریاتی ست که در شرکت های بزرگ هوانوردی دنیا مورد توجه قرارگرفته و کروی پروازی را از ابتدای قرن بیست و یک در جایگاه دانشوران و دانشگران (knowledge worker) قرار می دهند؛ دانشگران با اطلاعات و دانش سرو کار دارند وبا تولید، توسعه و به کار گیری آن سعی دارند در فرآیندهای سازمان، نوآوری ایجاد نمایند و به تحولات محیطی پاسخ مناسب بدهند.

آنها می توانند با کمک دانش، مسائل عملی و فکری را حل نمایند، در سازمان ارزش افزوده ایجاد نمایند و هوش خود را برای تبدیل ایده به محصول، خدمت یا فرآیند به کار می گیرند. در چنین وضعیتی این ضرورت و نیاز باید برای شرکت های هوایی در ایران نیز به عنوان یک نیاز شناسایی شود تا با به وجود آمدن تقاضای چنین سیستم هایی منجر به پیاده سازی و عملیاتی کردن آنها در شرکت ها شود.

* کارشناس هوانوردی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.