| کد خبر: 232839 |

◄ وقوع حوادث و فروتنی برای تغییر

برای تغییر هیچ گاه دیر نیست. ضمن تاکید روی آسیب شناسی ماجرا و دقت در یافتن علل بروز آن، مهم ترین کار این است به سرعت در همه سطوح تصمیمات درست بگیریم. حتی اگر دیده شدن آثار آن مدتی به طول بیانجامد.

تین نیوز

صبح زنگ تلفنم همراه با نام یک دوست قدیمی روی صفحه گوشی به صدا درآمد.  این دوست عزیز سرپرست یک گروه کوهنوردی متشکل از فرهنگیان بازنشسته است که تقریبا هر هفته یا 2 هفته یک بار به زیارت یک معبد طبیعی در سرزمین زیبای منطقه  می روند.

زنگ زده بود برای اینکه بداند چگونه یک وسیله نقلیه مطمئن و تایید شده تهیه کند. از کجا بداند که مینی بوسی مجاز به ارایه خدمات است یا نه و برای تهیه خودروی سفر آینده شان راهنمایی می خواست و از این قبیل پرسش ها....

مدتی پس از پاسخ به ایشان و اتمام گفتگو فکرم مشغول این تماس بود. آیا حوادث اخیر به خصوص حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلم ها  در این تماس تاثیر داشت؟  می دانم که داشته. ( اشاره کوتاهی لابلای صحبت هایمان کردیم)

از همین نویسنده:

شما چه فکر می کنید؟

آیا این تماس نشانه تغییر رفتار و رویکرد نیست؟ تغییر چگونه ایجاد می شود؟

این چند روز به اطلاعیه ها و موضع گیری ها و نوع ورود به موضوع در جلسات و رسانه ها و مصاحبه ها توجه می کنم. هنوز رد پای گرایش به تغییر دیده نمی شود. بلکه تقلا برای توجیه و رفع اتهام یا مقصر کردن دیگری پر رنگ تر است. شاید قدری لازم و طبیعی هم هست. (انگار گوی آتشی در دست باشد. اولین چاره این است دستت را نجات دهی.)

همه آنچه در جستجویش بودم را در این تماس تلفنی یافتم. این دوست در اثر شنیدن حادثه تصمیم گرفته بود روش بهتر  و مطمئن تری در پیش بگیرد . فکر نکرده بود برای من اتفاق نمی افتد و اقدامش را به تاخیر نیانداخته بود.

تنها وقتی می توان راه را برای تغییر باز کرد که انگاره ما از ماجرا تغییر کند و فروتنی لازم اجازه ظهور پیدا کند. به احترام فروتنی راه باز کنیم تا کمک کند و تغییر ایجاد کند.

برای تغییر هیچ گاه دیر نیست. ضمن تاکید روی آسیب شناسی ماجرا و دقت در یافتن علل بروز آن، مهم ترین کار این است به سرعت در همه سطوح تصمیمات درست بگیریم. حتی اگر دیده شدن آثار آن مدتی به طول بیانجامد.

فکر می کنم در قدم اول درست ترین تصمیم برای تغییر و بهبود،  تواضع و فروتنی و قبول مسئله دار بودن است. به خصوص از جانب کسانی که تاخیرشان در این تصمیم سلسه ای از مشکلات برای دیگران ایجاد می کند و در نهایت به خشن ترین و جبران ناپذیرترین شکل به انتها می رسد. بنابراین هر چه سطح تصمیم گیری بالاتر است مسئولیت و تاثیرگذاری نیز بیشتر است. و هر چه به لایه های پایین تر برویم تعهد به اقدام و اجرای تصمیمات مهم تر.

* کارشناس حمل و نقل

فروغ فاریابی

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.