| کد خبر: 7055 |

اولین پرواز هواپیمای الکتریکی ایرباس

در حالی که محبوبیت استفاده از موتورهای الکتریکی در دنیای اتومبیل رو به گسترش است، صنعت هوانوردی نیز به دنبال راهی است از این انرژی پاک برای پیشرانه استفاده کند.

  شرکت ایرباس فرانسه به خاطر جت های بزرگ مسافری اش، از جمله ایرباس دوطبقه A380 شناخته شده است. امّا آخرین پروژه ایرباس، ابعادی بسیار کوچک تر دارد. مدل E-FAN یک هواپیمای کوچک آزمایشگاهی است که تماماً از انرژی الکتریسیته استفاده می کند. این پروژه در صورت موفق شدن می تواند هزینه پروازهای یک ساعته را از ۵۵ دلار به ۱۶ دلار کاهش دهد. به این معنا که استفاده از پیشرانه الکتریکی در صنعت هوانوردی همان منافع اقتصادی را خواهد داشت که خودروهای الکتریکی بر روی جاده ها دارند.
 
 این هواپیما از ۱۲۰ سلول باتری لیتیوم پلیمری استفاده می کند که در بال های آن قرار می گیرند و در نتیجه فضای بیشتری در داخل کابین می تواند داشته باشد. پرواز این هواپیما توسط دو توربین الکتریکی در دو طرف عقب آن، کنترل می شود. هر کدام از این موتورها، توانی در حدود ۳۰ کیلووات دارند. بنابراین این هواپیما قدرتی در حدود ۸۰ اسب بخار خواهد داشت که برای حداکثر سرعت ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت کفایت می کند.

در حال حاضر، استقامت نسخه کنونی ۳۰ دقیقه است؛ ولی ایرباس امیدوار است تا این زمان را به یک ساعت افزایش دهد. این موضوع، استفاده از این هواپیما را به مسافت های کوتاه محدود می کند؛ با این حال این هواپیمای سبک می تواند مسیر مستقیم را بدون مواجه شدن با ترافیک طی کند و بنابراین، با شرایط کنونی باز هم می تواند برای حمل ونقل به صرفه باشد.
 
ایرباس می خواهد تا پیشرفت های E-FAN را برای هواپیماهای نسل 2.0 و 4.0 نیز پیاده کند که در مورد دوم از یک سیستم هیبریدی استفاده خواهد شد. هدف اصلی در این پروژه استفاده بیشتر از نیروی الکتریکی برای پروازهای تجاری است. این موضوع در نهایت باعث خواهد شد تا سهم آلودگی محیط زیست هواپیماها کاهش پیدا کند.
  
ساخت و توسعه چنین هواپیمایی در نوع خود بسیار جالب است. شاید تنها ایرادی که از این نوع هواپیما بتوان گرفت، سکوت بی نظیر آن در هنگام پرواز باشد!

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.