تشریح مسئولیت " ماهان " در حادثه رانندگی منجر به فوت مسافران پرواز این شرکت
ضمن عرض تسلیت به بازماندگان آنها در رابطه با مسئولیت شرکت هواپیمایی ماهان در مقابل جان باختگان مطالبی طرح شده است که چون اطلاعات دقیق در مورد نحوه اقدامات بعدی در فرودگاه مهرآباد ندارم فقط تا حد مقدور به تشریح کلی موضوع خواهم پرداخت.
هواپیمای شرکت هواپیمایی ماهان که از فرودگاه مشهد عازم فرودگاه ساری بود به دلیل عدم دید کافی و بدی هوا در فرودگاه مقصد و در راستای رعایت موازین ایمنی هوانوردی و در چارچوب مفاد دستورالعمل مربوطه به اجبار در فرودگاه جانشین یعنی فرودگاه مهرآباد فرود می آید. بعد از آن تعدادی از مسافران از طریق زمینی با یک دستگاه اتوبوس از فرودگاه مهرآباد به سمت شهر ساری حرکت می نمایند که در مسیر متاسفانه در اثر وجود سانحه برای اتوبوس تعدادی از مسافران پرواز شرکت هواپیمایی ماهان جان خود را از دست می دهند.
ضمن عرض تسلیت به بازماندگان آنها در رابطه با مسئولیت شرکت هواپیمایی ماهان در مقابل جان باختگان مطالبی طرح شده است که چون اطلاعات دقیق در مورد نحوه اقدامات بعدی در فرودگاه مهرآباد ندارم فقط تا حد مقدور به تشریح کلی موضوع خواهم پرداخت.
شرکت هواپیمایی با فروش بلیت هواپیما از مبدا مشهد به مقصد ساری در مقابل مسافران مسئولیت داشته و در برابر هر حادثه و یا سانحه ای مسئول خواهد بود اما در این مورد به جهت رعایت ایمنی و در صورت اجرای صحیح مقررات فرود هواپیما در فرودگاه مقصد امکان پذیر نبوده و اجبارا در فرودگاه جانشین فرود آمده است. بدیهی است که شرکت مذکور فارغ از علت عدم فرود به جهت فروش بلیت مشهد ـ ساری موظف است پس از رفع مانع مسافران را از طریق هوایی به مقصد نهایی حمل نماید. چون مانع فرود غیر مترقبه (شرایط بدی هوا و عدم دید کافی و رعایت ایمنی) بوده شرکت هواپیمایی مشمول پرداخت خسارت نبوده و فقط باید با همان مبلغ دریافتی بلیت قبلی مسافران را به مقصد برساند.
با توجه به این که سفر هوایی می باشد ضرورت دارد در اولین فرصت ممکن این زمینه را فراهم آورد تا مسافران از طریق هوایی اعزام گردند و به این جهت لازم است شرکت هواپیمایی بلیت جدیدی برای سفر از مبدا فرودگاه مهرآباد به فرودگاه ساری صادر نماید و در این صورت سفر قبلی پایان یافته و مسئولیت شرکت هواپیمایی بر مبنای بلیت صادره جدید آغاز می گردد.
حال چنانچه مسافران به هر دلیلی برای رساندن سریع خود به مقصد اصرار داشته باشند و در چارچوب راهنمایی های شرکت هواپیمایی برای استفاده از پرواز بعدی اقدام ننمایند شرکت هواپیمایی می تواند با توافق آنان امکان و وسیله آن را تدارک دیده و هزینه آن را بپردازد و در نتیجه توافق مسافر بر انجام روش جدید به منزله فسخ قراردادی است که در اثر خرید و فروش بلیت قبلی هواپیما به وجود آمده بود. در این صورت مسئولیت شرکت هواپیمایی پایان پذیرفته و مسئولیت سایر شرکت ها و یا موسسات حمل و نقلی با قرارداد جدید یعنی خرید بلیط و یا به صورت اجاره دربستی آغاز می شود.
در این قضیه شرکت هواپیمایی ماهان باید در اولین فرصت ممکن نسبت به حمل هوایی مسافران اقدام نماید و در صورتی که مسافران اصرار بر رفتن با وسایل نقلیه دیگر را داشته و شرکت هواپیمایی فقط امکانات را تدارک دیده و هزینه آن را پرداخته باشد دیگر مسئولیتی در مقابل مسافر ندارد و مسئولیت بعدی بر اساس قرارداد جدید به عهده شرکت حمل و نقل زمینی است.
چقدر بی پشتوانه و بدون استناد. از استاد منظری بعیده مسئولیتهای روشن شرکت سرویس دهنده از میدا تا مقصد رو نادیده بگیره و فقط توجیه کنه. کاری که ماهان در مورد خیلی از پروازهای کنسل شدش و در جهت رفع مسئولیت و عدم ارائه سرویس یا خسارت انجام می ده. متاسفم. اینم افتاد گردن متوفی.
من فقط دنبال یک سوالم و اونم اینکه گزارش هواشناسی لحظه ای که هواپیما از مشهد بلند شده رو با ءزارش لحظه رسیدن به ساری مقایسه کنن ببینن آیا در لحظه انجام پرواز از مشهد آیا شرایط جوی برای فرود در مقصد خوب بوده یا باری به هرجهت پرواز کردن، بریم حالا ایشالا تا برسیم اوکی میشه!! چون از این کارا زیاد میکنن، تقریبا مطمئنم که شرایط همون بوده و پرواز اصلا نباید از مشهد بلند میشد. بنابراین اگر دو گزارش یکسان باشن شرکت هواپیمایی کاملا مسئوله
جناب آقای بنده خدا با سلام اگر توجه بفرمایید در موضوع بالا فرض بر " در صورت اجرای صحیح مقررات " آمده است بدین معنی است که اگر در بررسی ها معلوم شود شرکت هواپیمایی ماهان و یا خلبان در اجرای دستورالعمل های عملیاتی قصور داشته اند باید در ازای اشتباه یا تقصیر خود پاسخگو باشند. در هر حال چه هواپیما از مشهد پرواز انجام نمی داد و چه پرواز کرده و در فرودگاه جانشین فرود آمده شرکت هواپیمایی ماهان با صدور بلیط قبلی وظیفه رساندن مسافران تا مقصد را به عهده دارد. جناب آقای رضا با سلام مسئولیت های شرکت هواپیمایی در مقابل مسافر از مبدا تا مقصد نادیده گرفته نشده بلکه در متن آمده که شرکت هواپیمایی موظف به رساندن مسافران به مقصد می باشد که آن باید از طریق سفر هوایی و در صورت لزوم زمینی انجام شود. پس در صورتی که شرکت امکان سفر را با تهیه بلیط هواپیما و یا شرکت های حمل و نقل زمینی فراهم آورد وظیفه خود را انجام داده و از آن به بعد مسئولیت بر اساس قراردادهای جدید(بلیط های جدید) به عهده طرف های جدید خواهد بود. با تشکر
آقای منظری که در حال حاضر مشاورشرکت ماهان احتمالا دستور دارند و بایستی افکار عمومی را توجیه نمایند، سوال من اینجاست که اگر یک پیرمرد مشهدی برای دیدن خانواده خود به ساری سفر کرده و نخواهد از طریق زمینی به ساری برود و ترجیح دهد به مشهد برگردد، تکلیف چیست. ماهان شورش رو در آورده از بس به همه باج میده حالا هم نوبت مسافراش رسیده. زور گویی هم حدی داره. این موضوع هم با باج دادن فیصله پیدا میکنه
با سلام خدمت کارمند محترم ماهان در مورد پیرمرد مشهدی سوال کرده اید که اگر نخواهد از طریق زمینی به شهر ساری برود و ترجیح دهد به مشهد بازگردد تکلیف چیست؟ باید پاسخ داد که آن فرد بلیط مشهد به ساری خریداری کرده و در چنین موقعیتی و رفع مانع شرکت هواپیمایی باید او را از طریق هوایی به ساری اعزام نماید ولی در مورد بازگشت به مشهد به جای رفتن به ساری باید اشاره داشت که این مسیر در تعهد شرکت نیست مگر آن که آن فرد بلیط برگشت هم خریده باشد. اما شرکت هواپیمایی بهتر است در جهت حفظ برند خود با آن فرد همکاری نموده و او را به مشهد اعزام نماید. با سپاس از سوال جنابعالی
متاسفانه در کشور ما چندیست که اتفاق بدی در حال گسترش و تسری به اقشار مختلف جتمعه میباشد. آن هم " خود کارشناس پنداری و پشگویی شتابزده " که جایگزین تحلیل کارشناسانه و سپس انتشار اخبار موثق شده. با تشکر از جناب منظری خدمت جناب رضا عرض میشود که بر چه مبنایی تقزیبا مطمئن هستید و ایده ای غلط را از طریق رسانه به خوانندگان القاء میکنید؟ در حالیکه خود در ابتدا ابراز بی اطلاعی میکنید. ۱. هوا تغییر کرد. ۲. حتی اگر هوا تغییر نکند شرایطی وجود دارد که به لحاظ تئوری ام ان نشستن وجود دارد ولی عملا خیر. شرایط مارجینال. ضمن آنکه هوای گزارش شده توسط هواشناسی میتواند با شرایط لحظه فرود تفاوت داشته باشد که ان هم بخصوص در فرودگاههای ی با آب و هوای بسیار متغیر مانند ساری امری بدیهی است. ۳. درین موضوع هیچکس به اندازه خلبان که دقیقا در شرایط واقعی قرار دارد از شرایط واقعی جوی و صلاح پرواز اطلاع نداشته و نباید با این جنجال ها و جوگیری های رسانه ای بعد ازین با بالا بردن ریسک خلبانان و فشارهای غیر منطقی که هم اکنون نیز کم نیست ایمنی پروازها را به خطر انداخت. با سپاس.
شرکت ماهان انقدر وکیلهای کله گنده داره که این موضوع رو به نفع خودشون میکنند این بار اول نیست که این شرکت بجای هواپیما برای مسافرانش اتوبوس میگیره درصورتی که وظیفه اشه تا مناسب شدن شرایط جوی تموم مسافران رو به هتل ببره و در فرصت مناسب با اولین پرواز اونها رو به مقصد برسونه