| کد خبر: 259389 |

استفاده از «نهضت تعمیر» برای سر خط آوردن هواپیماهای زمینگیر

تعداد هواپیماهای فعال با تعداد مورد نیاز فعلی کشور، حدود ۳۶۰ عدد فاصله دارد و در این میان به گفته مسئولان صنعت هوایی، نهضت تعمیر به راه افتاده تا بخشی از این شکاف را با تعمیر هواپیماهای زمینگیر و سرخط آوردن آنها، پر کند.

تین نیوز

تعداد هواپیماهای فعال با تعداد مورد نیاز فعلی کشور، حدود ۳۶۰ عدد فاصله دارد و در این میان به گفته مسئولان صنعت هوایی، نهضت تعمیر به راه افتاده تا بخشی از این شکاف را با تعمیر هواپیماهای زمینگیر و سرخط آوردن آنها، پر کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، یکی از دلایلی که شرکت های هواپیمایی این روزها با مشکل فروش بلیت مواجه شده اند، کمبود ظرفیت ناوگان هوایی است، زیرا به گفته محمد محمدی بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- در شرایط فعلی با جمعیت ۸۵ میلیونی و نیاز فعلی بازار، به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است، درحالی که اکنون هواپیماهای فعال کشور بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ هواپیما در نوسان است.

البته تلاش هایی برای پر کردن این شکاف ۳۶۰ عددی انجام شده، ازجمله اینکه محمدی بخش وعده داده تا پایان سال، از طریق واردات یا تعمیر هواپیماهای زمینگیر، ناوگان فعال به ۲۵۰ عدد برسد.

 

این در حالی است که در حال حاضر از ۳۳۰ هواپیمای ثبت شده در کشور،  ۱۳۹ فروند هواپیما از دو سال به بالا (تا ۱۵ سال) زمین گیر است و حتی تعدادی از این هواپیماها قابل برگشت به چرخه پروازی نیستند و باید از ناوگان خارج شوند، کاری که سازمان هواپیمایی کشور در برنامه خود قرار داده است.

از سوی دیگر، مسئولان صنعت هوایی اذعان دارند که نرخ قطعات هواپیما در بازار جهانی به دلیل شرایط پس از کرونا بسیار افزایش پیدا کرده است و نرخ دلار هم اثر مستقیم در این بخش دارد و باعث گران شدن تامین قطعات شده است؛ با وجود این ترخیص قطعات هواپیما از گمرک که پیش از این مشکلاتی داشت، اکنون روان شده است.

با وجود این، تاکید مسئولان سازمان هواپیمایی و وزیر کشور بر این است که در حال حاضر، صنعت هوایی کشور با وجود تحریم ها توانسته روی پای خودش بایستد، تا جایی که اکنون تمامی تعمیرات هواپیماهای موجود با توان متخصصان داخلی انجام می شود و هیچ هواپیمایی به خارج از کشور برای تعمیر فرستاده نمی شود، اقدامی که از آن تحت عنوان نهضت تعمیر قطعه یاد می کنند تا هواپیماهای زمینگیر را به سر خط بیاورند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای تعدادی از اینها که قابل برگشت هستند، برای بازگردادن آنها به چرخه برنامه داریم. البته که ما امروز هیچ هواپیما و موتوری را به خارج اعزام نمی کنیم، تمام آنها در داخل تعمیر می شود و این فرایند با ایجاد زیرساخت در شرکت های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. البته هزینه این تعمیر نباید از خرید و واردات بیشتر باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.