| کد خبر: 257141 |

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی

◄ اتوبوس‌ سوارها را هواپیما سوار نکنید/ ایرلاین‌ ها به دنبال لوکس‌ سازی هواپیما هستند؟

اظهارات اخیر رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر اینکه با ارزان بودن قیمت بلیت هواپیما اتوبوس سوارها، هواپیما سوار خواهند شد؛ واکنش تند مسئولان را در پی داشت؛ چرا ایرلاین به دنبال مسافران لوکس هستند؟

تین نیوز

به گزارش تین نیوز، به تازگی صحبت های عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی، مبنی بر اینکه «با تعیین قیمت بلیت هواپیما، مردمی را که تا الان با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می کردند، به سمت هواپیما می آوریم!» بسیار جنجال برانگیز شده است.

او در یک برنامه تلویزیونی گفت: جذابیتی که صنعت هواپیمایی دارد برای مردم این است که خیلی سریع تر می رسند. اما اکنون با فشار غیرقانونی به قیمت، بسیاری از مردم که تاکنون با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می کردند به سمت هواپیما روی خواهند آورد، یعنی تقاضای کاذب برای این صنعت ایجاد خواهیم کرد.

 این اظهار رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی در پی ابطال پرواز برخی از ایرلاین ها که اقدام به عرضه بلیت خود بالاتر از نرخ مصوب شده بودند، صورت گرفت که واکنش بسیار تند مردم، نمایندگان مجلس و فعالان رسانه ای را در پی داشت؛ چرا که برخی از آن به عنوان توهین این فعال صنفی به مردم قلمداد کردند.

یارانه میلیاردی ایرلاین ها را وقیح کرده است

در همین رابطه، سیدمهدی دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم و نماینده تهران در توئیتی نوشت: توهین رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی به اتوبوس سواران نشان داد یک میلیارد دلار یارانه دولت به ایرلاین ها وقیح ترشان کرده است.

او تاکید کرد: انقلاب شد که بساط فرعون بازی ها جمع شود. ضمن تشکر از وزارت راه در مقابله با مافیای شرکت های هواپیمایی، این اقدامات هنوز کافی نیست؛ باید مدعی العموم ورود کند.

آیا بلیت هواپیما ارزان است؟

در حالی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی قیمت فعلی بلیت هواپیما را ارزان می داند و عنوان می کند که با ادامه قیمت های فعلی کسانی که اتوبوس سوار هستند به سمت سفر هوایی روی خواهند آورد که در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما در 80 مسیر پروازی بالای یک میلیون و 400 هزار تومان است.

در این میان، قیمت بلیت هواپیما در 12 مسیر پروازی در محدوده قیمتی یک میلیون و 800 هزار تومان تا دو میلیون تومان قرار دارد.

حال این سوال مطرح می شود که آیا این قیمت های فعلی بلیت هواپیما  با درآمد یک کارگر که پایه حقوق سال 1402 حدود 5 میلیون و 307 هزار تومان است، همخوانی دارد که بتواند به جای سوار با قطار و اتوبوس از حمل ونقل هوایی استفاده کند؟

جلوی تفکر لوکس سازی هواپیما ایستاده ایم

همین موضوع نیز واکنش مدیرکل دفتر بازرسی وزارت راه را در پی داشت. او  در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «در مقابل تفکری که می گوید اتوبوس سوار و قطار سوار نباید سوار هواپیما شود، ایستاده ایم.»

 در واقع با کمبود حدود 370 فروند هوایی در صنعت هوایی چنین انتظاری از شرکت های هواپیمایی که بخواهند با بالا بردن قیمت بلیت هواپیما مشتریان لوکس برای خود داشته باشند تا با هر قیمتی حاضر به استفاده  از حمل و نقل هوایی شوند، دو از انتظار نیست. چرا که حتی با ارزان شدن قیمت بلیت هواپیما تعداد ناوگان موجود جوابگوی بیشتر از 5 درصد مردم را برای استفاده از سفر هوایی نخواهد داد.

در این میان دولت سعی دارد با افزایش منطقی قیمت بلیت هواپیما، سفر هوایی از سبد هزینه تعداد معدود خانواری که جزو دهک های بالای جامعه هستند حذف نشود.

یکی از مهم ترین درخواست های شرکت های هواپیمایی در این سال ها آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بوده؛ چرا که معتقدند در سایه رقابت، کیفیت پروازها افزایش و از سوی دیگر قیمت بلیت هواپیما ارزان خواهد شد.

اما بنظر نمی رسد که با آزادسازی بلیت هواپیما قیمت بلیت هواپیما ارزان شود؛ اما ممکن از کیفیت پروازها برای حدود سه درصد از مردمی که توانایی سفر هوایی را دارند، تاحدودی بالاتر برود.

به سه درصد جامعه یارانه ندهید

البته در این بین، برخی از کارشناسان و صاحبنظران موافق آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما هستند؛ چرا که معتقدند دولت با ارزان نگه داشتن قیمت بلیت هواپیما تنها به سه تا پنج درصد جامعه که آن ها نیز جزو قشر مرفع جامعه محسوب می شوند یارانه می دهد؛ در واقع این گروه از دیدگاه که موافق آزادسازی هستند تاکید جدی دارند که دولت باید یارانه ایرلاین ها از جمله سوخت یارانه ای را برای شرکت های هواپیمایی حذف کند.

به طورکلی این دسته از کارشناسان تاکید دارند که دولت باید اجازه دهد، این سه درصد لوکس جامعه هزینه بلیت هواپیما را بپردازند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    صد رحمت به اتوبوس