| کد خبر: 251127 |

ابهام در مورد پیاده کردن۲مسافر از هواپیما؛ راه حل دیگری وجود نداشت؟

پیاده کردن دو مسافر به دلیل اضافه بار ۱۵۰ کیلوگرمی امروز پرواز تهران - خرم آباد را به سر خط رسانه ها برد اما سوال این است که آیا راه حل دیگری برای رفع مشکل وجود نداشت؟

تین نیوز

 پیاده کردن دو مسافر به دلیل اضافه بار ۱۵۰ کیلوگرمی امروز پرواز تهران - خرم آباد را به سر خط رسانه ها برد اما سوال این است که آیا راه حل دیگری برای رفع مشکل وجود نداشت؟

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، صبح امروز قرار بود پروازی در ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه فرودگاه مهرآباد را به مقصد خرم آباد ترک کند که این پرواز حدود ۲ ساعت تأخیر داشت. اما این تنها حاشیه پرواز امروز نبود، پیاده کردن دو مسافر به دلیل آنچه ۱۵۰ کیلو اضافه وزن هواپیما برای پرواز اعلام شده دیگر حاشیه ای بود که پرواز تهران- خرم آباد را به سر خط رسانه ها برد.

یکی از مسافران این پرواز در تماس با خبرنگار مهر اعلام کرد: پس از ورود به سالن فرودگاه متوجه شدم که به تعدادی از مسافران کارت پرواز داده نشد. پس از نشستن داخل هواپیما مشخص شد حدود ۱۶ صندلی داخل هواپیما خالی از مسافر است که همین امر تعجب ما را بیشتر کرد که اگر صندلی خالی وجود داشته است چرا به برخی از مسافران کارت پرواز داده نشد.

این فرد گفت: پس از دو ساعت معطلی در داخل هواپیما و گلایه از بابت تأخیر پیش آمده مهمانداران اعلام کردند که به گفته خلبان وزن هواپیما سنگین تر از حد مجاز است. مهمانداران از مسافرین درخواست کردند تا دو نفر به طور داوطلبانه از هواپیما خارج شوند تا پرواز بتواند با وزن مناسب انجام شده و بدون هیچ مشکلی در فرودگاه خرم آباد بر زمین بنشیند. من که قصد انجام یک مسافرت کاری داشتم به همراه فرد دیگری از پرواز پیاده شدیم و پس از آن پرواز انجام شده و هواپیما فرودگاه مهرآباد را ترک کرد.

بیشتر بخوانید؛

بازی جدید ایرلاین ها با اعصاب مردم

اولویت هواپیمایی هما انجام پروازهای ایمن است

 

انگشت تقصیر ایران ایر به سمت شرایط جوی فرودگاه مقصد و کوهستانی بودن مسیر!

این اتفاق که واکنش های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است موجب ارائه توضیحاتی از سوی شرکت ایران ایر شده است. روابط عمومی این شرکت هواپیمایی در گفت و گو با یکی از رسانه ها عنوان کرده است: تغییرات جوی در فرودگاه خرم آباد در زمان پرواز منجر به آن شد تا خلبان با هدف بهبود ایمنی و عملکرد هواپیما مجبور به کاهش وزن پرواز شود. شرایط وزش باد موافق و مخالف در فرودگاه مقصد و کوهستانی بودن مسیر موجب شد محاسبات خلبان در زمان برخاستن از فرودگاه مهرآباد درباره وزنِ پرواز تغییر کند. هنگام پرواز در شرایط جوی نامناسب و کوهستانی، خلبان بدترین سناریو را در نظر می گیرد که مثلاً اگر قرار باشد پرواز با یک موتور ادامه یابد، تا چه اندازه امکان وزن پرواز وجود دارد.

اما برای بررسی وضعیت فرودگاه خرم آباد برای میزبانی این پرواز با علی کاملی مدیر فرودگاه این شهر گفت و گو کردیم. وی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: من توضیحات شرکت ایران ایر را نخوانده ام، اما قطعاً نه ما کاری به این داریم که در عملکرد آنها دخالت کنیم و نه اصلاً جایگاه چنین چیزی را داریم و نه قطعاً آنها می توانند در مورد فرودگاه اظهار نظر کنند، چون فرودگاه بر اساس استانداردهای جهانی و سازمان هواپیمایی کشوری ساخته شده و همه استانداردها را هم دارد.

سوال مهم در مورد خط پروازی خرم آباد؛ چرا هواپیماهای کوچک؟

وی با بیان اینکه امروز ما تنها این پرواز را داشته ایم و بحث وضعیت جوی و… به شرکت هواپیمایی و عملیات آن ارتباط دارد و به فرودگاه هیچ ارتباطی ندارد، گفت: هواپیماها یک سری مشخصات دارد که بر اساس این مشخصات و داده های هواشناسی، مواردی مدنظر قرار می گیرد و این امر نیز به فرودگاه هیچ ارتباطی ندارد و خود آن شرکت باید جوابگو باشد.

مدیر فرودگاه خرم آباد در ادامه سخنان خود در مورد استفاده از هواپیماهای کوچک در این مسیر و فرودگاه خرم آباد، گفت: هر فرودگاهی وقتی که ساخته می شود بر اساس استانداردهای جهانی و سازمان هواپیمایی کشوری ساخته می شود و تا این استانداردها را نداشته باشد، قطعاً مجوز پروازی به آن فرودگاه نمی دهند.

کاملی، ادامه داد: فرودگاه خرم آباد در عمر حدود ۹۷ سالی که تحت عنوان فرودگاه نظامی و ۶۷ سالی که هواپیماهای غیر نظامی در آن نشست و برخاست داشته متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری بوده است و قطعاً فرودگاه آن استانداردهای لازم را دارد، هر فرودگاه هم شرایط خاص خودش را دارد، در مورد شرایط جوی نیز این خلبان است که تصمیم گیرنده است، مانند فرودگاه مشهد که دما از حدی پایین تر آمد و فرودگاه به آن بزرگی یک روز کامل بسته شد و حدود ۷۰ پرواز کنسل شد.

مدیر فرودگاه خرم آباد: راه های دیگر هم پیش روی تصمیم گیرنده بود که انجام نداد

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در جریان اتفاقی که امروز برای پرواز خرم آباد رخ داد خیلی راه های دیگر هم پیش روی تصمیم گیرنده بوده که انجام نداده است، اما ما به آنها ورود پیدا نمی کنیم و به ما هم هیچ ارتباطی ندارد، افزود: به هر حال منِ نوعی به عنوان مسئول وقتی که جایی در حال خدمت هستم، وظیفه ای بر عهده دارم، من باید به گونه ای کار و برخورد کنم که نارضایتی به وجود نیاید.

کاملی، گفت: هر سورتی پروازی که به فرودگاه اضافه می شود، کار هموطنان ما را راه می اندازد، «ایران ایر» نیز یک شرکت دولتی است که یک سری وظایف بر عهده دارد، حالا اینکه وظایف را چطور انجام می دهد، خودشان باید پاسخگو باشند و به ما هیچ ارتباطی ندارد، برای بحث پرواز ما زیرساخت ها را آماده کرده ایم، از نظر ما زیرساخت ها کاملاً استاندارد و آماده است، اعلام کرده ایم که این فرودگاه قابلیت پذیرش انواع هواپیما را دارد.

وی، تاکید کرد: باید مسئولان پیگیری کنند تا تعداد پروازها با هر نوع تایپ هواپیما مد نظر افزایش یابند، ما هم موظف به ارائه خدمات به پروازها هستیم.

مدیر فرودگاه خرم آباد، تاکید کرد: فرودگاه خرم آباد تمامی استانداردهای لازم را از سوی سازمان هواپیمایی کشور به عنوان تنها متولی صدور مجوز استانداردهای فرودگاهی اخذ کرده و کسی نمی تواند نسبت به این ایرادی داشته باشد، اگر هم کسی فکر می کند متخصص و توانا است، مواردی که فرودگاه ایراد دارد را به صورت مستند و کتبی به سازمان هواپیمایی ارجاع بدهد.

شأن و کرامت مسافران چند؟!

در حالی شرکت ایران ایر امروز تصمیم گرفت به راحتی دو مسافر را پیاده کند و بنا بر ادعای مسافران به برخی کارت پرواز ندهد که سوال مسافران این است: «چگونه با توجه به هشدارهای هواشناسی موجود اقدام به فروش بلیت پرواز می کنند و از سوی دیگر آیا نمی توانستند به جای خارج کردن دو مسافر بار سایر مسافران را خالی کرده و با پرواز دیگری به دستشان برسانند.»

سوال دیگر این است که «چرا با توجه به شرایط آب و هوایی موجود از هواپیماهای کوچک در این مسیر استفاده می شود که افزایش وزن ۱۵۰ کیلو گرمی برای مسافران ایجاد مشکل کند و باعث عدم حفظ شأن و کرامت مسافران شود.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.