| کد خبر: 247004 |

ساخت هواپیمای ۷۲ نفره، شدنی است

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: خیلی از مطالعات مربوط به ساخت هواپیمای ۷۲ نفره را انجام داده‌ایم و کار طراحی آن را نیز همین حالا توسط اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شرکت‌های دانش بنیان پیش می‌بریم.

تین نیوز

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: خیلی از مطالعات مربوط به ساخت هواپیمای ۷۲ نفره را انجام داده ایم و کار طراحی آن را نیز همین حالا توسط اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شرکت های دانش بنیان پیش می بریم.

به گزارش تین نیوز، «سیدحسن قدسی پور» رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر  درباره حضور رئیس جمهور در این دانشگاه و موضوعات مورد بحث توضیح داد: دانشگاه ها منبع انرژی، استعداد، توان و کار هستند. در همه جای دنیا گفته می شود که سرمایه مواد اولیه نیست، سرمایه تجهیزات و پول نیست. سرمایه در وهله اول نیروی انسانی است. اگر شما همه آن ها را داشته باشید، اما انسانی که بتواند آن ها را با هم مدیریت و از سیستم بهره برداری کند، نداشته باشید، فایده ای ندارد و سرمایه به دردتان نمی خورد. ما در واقع اصل سرمایه را که نیروی انسانی است داریم، اما متاسفانه مدام دنبال این هستیم که برای حل مشکلاتمان پول فراهم کنیم. 

قدسی پور تصریح کرد: اعلام کردیم که آقای رئیس جمهور ما این کارها را می توانیم انجام بدهیم؛ ما دانش و آمادگی هایی داریم و رئیس جمهور از این موضوع استقبال کردند و امیدواریم این ارتباط تنگاتنگ شکل بگیرد به طور مثال ما اعلام آمادگی کردیم که خیلی از مطالعات هواپیمای ۷۲ نفره را انجام داده ایم و کار طراحی آن را نیز همین حالا توسط اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شرکت های دانش بنیان پیش می بریم. ما این آمادگی را داریم که اگر به عنوان مثال امسال ۵۰ میلیارد تومان به ما بدهند، یک سری از مجموعه ها را تا خرداد ماه تحویل بدهیم. ما این طرح را شدنی می دانیم و برای آن برنامه اجرایی و عملیاتی داریم. 

او در ادامه در خصوص حضور هیات علمی های جوان در دانشگاه امیرکبیر نیز گفت: همه هیات های علمی که جذب می کنیم جوان هستند. همه جوانانی که تازه فارغ التحصیل می شوند، وارد سایتی که وزارت علوم مشخص کرده می شوند و مشخصاتشان را وارد می کنند و وزارت علوم به ما اطلاع می دهد. ما نیز شرایط این افراد را می سنجیم و استخدامشان می کنیم. 

رئیس دانشگاه امیرکبیر در مورد برنامه ریزی برای افت تحصیلی پیش آمده در بین دانشجویان امیرکبیر که پیش از این مطرح کرده بود، خاطرنشان کرد: این مشکل تنها مربوط به دانشگاه امیرکبیر نیست و مشکل کل کشور و حتی کل جهان است. مهم ترین کاری که می کنیم تعامل قوی با اساتید و روسای دانشکده هاست که یک دفعه نه خیلی سخت بگیرند که دانشجویان مشکلات روانی پیدا کنند و نه آنقدر آزاد بگذارند.

این استاد دانشگاه افزود: در جلساتی که با روسای دانشکده و شورای دانشگاه داشتیم، در مورد این مسئله بحث کرده ایم. به عنوان مثال ما در تابستان امسال یک امتیازی قائل شدیم و گفتیم از دانشجویانی که درس های پایه را یک بار افتاده اند، یک امتحان دیگر می گیریم و نمره امتحان مجدد را برایشان لحاظ می کنیم. قبلا هم این قانون را گذاشته بودیم و اتفاقا نتیجه خوبی هم از آن گرفتیم چون ممکن است یک دانشجویی هنگام امتحان مشکل داشته باشد، دستپاچه شده باشد، در کرونا با سختی هایی درگیر بوده باشد و… به این دلایل تصمیم گرفتیم امکان مجددی برایشان در نظر بگیریم تا بار دیگر بتوانند امتحان بدهند. بنابراین از این نوع تدابیر زیاد داریم. 

او در خصوص بدهی دانشگاه به اساتید و پرداختی های معوقه دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: خوشبختانه پرداخت های ما خوب است و نسبت به برخی از دانشگاه ها که چند سال از پرداخت عقب بودند، اوضاع بهتری داریم. 

رئیس دانشگاه امیرکبیر در ادامه با بیان اینکه بحث بودجه برای دانشگاه ها همیشه چالش بوده و هست، اظهار کرد: ما بهترین راه حل برای تامین بودجه را این رویکرد می دانیم که کارهای صنعتی و نیاز کشور را به جای اینکه از طریق خارج کشور تامین کنیم، از داخل تامین کنیم. با این روش هم نیروهای انسانی خودمان مشغول به کار می شوند، هم محصولاتشان عرضه می شود، هم با اشتغال به خودکفایی هم می رسیم و هم برای دانشگاه نیز درآمد کسب می شود و این مهم ترین استراتژی ماست. مثل همان بحث هواپیما و برداشت از چاه های نفت، هوشمندسازی کارخانه ها و… بنابراین خوب است که دولت مسائلش را تعریف کند و به دانشگاه ها ارائه بدهد و بگوید اگر هر دانشگاهی بتواند این مسئله کشور را حل کند، فلان مقدار هزینه اش را هم پرداخت می کنیم. 

قدسی پور درپاسخ به این پرسش که چنین راهکاری بارها بیان شده، اما دولت ها چرا این ایده را اجرایی نمی کنند، بیان کرد: چنین کاری سخت است و تخصص می خواهد. متاسفانه وقتی با مسئولان در موردش حرف می زنیم، خیلی گوش شنوایی وجود ندارد. فقط دوست داریم جلسه بگذاریم و بگوییم و برویم. باید مسائل را مطرح کنیم و به هم گوش بدهیم و وقت بگذاریم و این گیر اصلی کار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 0

    شما همین خودرو هایی که میدین دست مردم رو اصلاح بفرمایید ، ساخت هواپیما پیش کش

  • ناشناس 1 0

    در هیچ جای دنیا دانشگاه، هواپیما نمی سازد.

  • ناشناس 1 0

    ساخت هواپیمای مسافربری در کل 3 بخشه بدنه , اویونیک (الکترونیک پرواز) و موتور , روس ها با سابقه فراوان چند دهه ایی و چینی ها با آن حجم سرمایه گذاری وحشتناک نهایتا توانستند در ساخت بدنه به موفقیت برسن برزیلی ها , هلندی ها و ... هم که هواپیماساز اسمشونه همین بدنه را می سازن اویونیک و موتور کاملا به شکل انحصاری دست غربه مثلا فناوری موتور مطمئن و کم مصرف فقط دست جنرال موتور آمریکا , پرت اند ویتنی کانادا و آمریکا و رولزرویس انگلیسه و هر کی در دنیا می گه من هواپیماسازم از این موتورها بهره می بره روس ها برای امنیت پروازیشون سعی می کنند از موتورهای غربی بهره ببرن اینکه ما بدنه هواپیمای مسافربری را بسازیم بله شدنیه شاید بعد از چند دهه و سرمایه گذاری سنگین بشود در بخش هایی از اویونیک هم کارهایی کرد اما ساخت موتور یک علم انحصاری و لب مرزیه همون آلیاژهای به کار رفته دست هیچ کشوری نیست در این شرایط تحریم که برای همین تامین قطعات ATRها هم به مشکل خوردیم آیا بهتر نبود بجای ساخت هواپیمای مسافربری سراغ بومی سازی حداکثری قطارهای پرسرعت می رفتیم تا بشود با هزینه های کم تری قطارهای پرسرعت تهران مشهد , تهران اصفهان شیراز بوشهر , تهران تبریز , تهران اصفهان زاهدان چابهار , تهران تبریز و تهران اهواز را راه بندازیم ؟ همین قطارپرسرعت راه بیفتد می تواند تحریم هوایی را بشکند چون مردم بعدش یک امکان به قدر کافی سریع , امن و در دسترس دارند و راضی خواهند بود جدا بعیده بتوانیم به ساخت موتور و استقلال در اویونیک برسیم شاید با سرمایه گذاری میلیارد دلاری و تلاش مستمر و جدی برای 3 دهه بعد بشه کاری کرد بنظر می رسه مسیر را اشتباه می ریم .