| کد خبر: 244675 |

◄ موسی کلانتری، دومین وزیر راه و ترابری که بود؟

موسی کلانتری سیاست‌مدار و دومین وزیر راه و ترابری کشور در کابینه ابوالحسن بنی صدر از دیماه ۱۳۵۸ تا تیرماه ۱۳۶۰ که در جریان بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه سید محمد بهشتی شهید شد.

تین نیوز

موسی کلانتری سیاست‌مدار و دومین وزیر راه و ترابری کشور در کابینه ابوالحسن بنی صدر از دیماه ۱۳۵۸ تا تیرماه ۱۳۶۰ که در جریان بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه سید محمد بهشتی شهید شد. 

موسی کلانتری در سال 1327  در شهرستان مرند متولد شد. تحصیلات ابتدایی و قسمت اعظم تحصیلات متوسطه خود را در همان شهر به پایان رسانید و دیپلم خود را از دبیرستان خوارزمی تهران گرفت.

موسی کلانتری در سال 1345 وارد دانشگاه امیرکبیر تهران شد و در رشته راه و ساختمان به تحصیل پرداخت با درجه فوق لیسانس در رشته راه و ساختمان فارغ التحصیل شد ، در دوران دانشگاه وی یکی از افراد فعال عضو انجمن اسلامی بود

مهندس کلانتری پس از انجام خدمت سربازی در کارگاه های مختلف راهسازی در شهرهای مختلف به کار پرداخت ، در تمامی این مدت به صورت مخفی به مبارزات سیاسی خویش ادامه می داد با گسترش مبارزات مردم در سال 1357 به قیام فراگیر مردمی پیوست پس از پیروزی انقلاب به عنوان پاسدار کمیته به حراست از انقلاب اسلامی پرداخت

مهندس موسی کلانتری پس از چندی به اتفاق عده ای از دوستان خود که پس از انقلاب در مسجد الجواد با آنها آشنا شده بود به وزارت راه و ترابری مراجعه کرده و جهت فعال کردن اداره راه خوزستان به آن منطقه و پس از مدتی به همین منظور به استان آذربایجان غربی اعزام شد و مسوولیت اداره کل راه و ترابری ارومیه را به عهده گرفت .

موسی کلانتری در دی ماه سال 1358 از سوی شورای انقلاب به سمت وزیر راه و ترابری منصوب و پس از تشکیل دولت شهید رجائی دراین سمت به انجام وظیفه و خدمت به مردم و جمهوری اسلامی ایران ادامه داد .

موسی کلانتری سیاست‌مدار و دومین وزیر راه و ترابری کشور در کابینه ابوالحسن بنی صدر از دیماه ۱۳۵۸ تا تیرماه ۱۳۶۰ که در جریان بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه سید محمد بهشتی شهید شد.

فیلم مستند "پرواز هدهد" که مروری بر زندگی سیاسی- اجتماعی وی به عنوان دومین وزیر راه و ترابری پس از انقلاب است، از تولد او در مرند تا ادامه تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک تهران و سفر به آمریکا و بازگشتش به ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 از مهمترین خصوصیات شخصیتی موسی کلانتری، سادگی و تواضع وی بود، اولین بار که در سالن سخنرانی وزارتخانه آمده بود تا به عنوان وزیر جدید از نزدیک با همکاران آشنا شود ، آن قدر ساده و بی پیرایه لباس پوشیده بود و آن قدر خودمانی و بدون تکلف سخن گفت که بعضی از همکاران، آن همه سادگی و اخلاص را باور نکردند .

وی در طول مدت وزارت خدمات شایانی در جهت گسترش راهسازی و پل سازی و غیره کرد و بیشترین همّ خود را در جهت گسترش راه های روستایی به کار برد در این مدت صدها روستا برای نخستین بار به شهرها و روستاهای همجوار خود پیوند یافت و صدها کیلومتر راه خطرناک کوهستانی تعریض شد هنگامی که در پانزدهم شهریور 59 شهید کلانتری اعلام کرد 12 هزار کیلومتر راه روستایی امسال ساخته می شود شاید هیچ کس باور نمی کرد که ظرف 6 ماه می توان به چنین کار بزرگ و طاقت فرسایی که تازه خود بخشی از فعالیتهای عمرانی است دست یافت

از دیگر کارهای شهید کلانتری به اتمام رساندن اتوبان قم ـ تهران بود و همچنین در زمینه راههای دریایی یکی از طرحهای عمده که در زمان آن شهید مورد اجرا قرار گرفت احداث یک راه 300 کیلومتری بود که با عبور از دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی و غربی را به هم پیوند می داد.

یادش گرامی .....

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهرانیان 0 0

    آنوسی هم بود. اینو فراموش کردید.