| کد خبر: 234892 |

بازگشت به سال 2019 در سال 2024!

پیش‌بینی ACI از آینده ترافیک هوایی جهان

شورای بین‌المللی فرودگاه‌های جهان(ACI)، از واکسیناسیون گسترده جهانی به عنوان چراغ امیدی برای رونق یافتن دوباره صنعت هوانوردی یاد کرده؛ هرچند که ایجاد موج‌های دوم تا چهارم گسترش ویروس کرونا بسیاری از معادلات را بر هم زده است.

تین نیوز
در ششمین ارزیابی شورای بین‌المللی فرودگاه‌های جهان(ACI) علاوه بر ارائه آمار درباره تاثیر بیماری کووید 19 بر کسب و کارهای فرودگاهی و راه‌های برون‌رفت از این بحران، پیش‌بینی شده است که ترافیک سفرهای جهانی در سال 2024 به سطح ترافیک سفرهای جهانی در سال 2019 بازگردد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، در این ابلاغیه پس از اینکه از تاثیر عمیق و فاجعه‌بار گسترش ویروس کرونا و بیماری کووید 19 بر صنعت هوانوردی در سراسر جهان سخن به میان می‌آید، اشاره‌ای هم به مرگ میلیونی انسان‌ها بر اثر این پاندمی شده است.

در بخشی از این ابلاغیه آمده است: پیامدهای بیماری کووید 19 بر اقتصاد و تجارت جهان بسیار شدید بوده و این  بیماری بیشترین پیامد را بر صنعت حمل و نقل و به شکلی عمیق بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها  و ارایه‌دهندگان خدمات ناوبری هوایی و هندلینگ این صنعت تاثیر داشته و آینده این شاخه از حمل و نقل را تحت تاثیر قرار داده است.

شورای بین‌المللی فرودگاه‌های جهان(ACI)، از واکسیناسیون گسترده جهانی به عنوان چراغ امیدی برای رونق یافتن دوباره صنعت هوانوردی یاد کرده؛ هرچند که ایجاد موج‌های دوم تا چهارم گسترش ویروس کرونا بسیاری از معادلات را بر هم زده است. البته انجام واکسیناسیون  باعث افزایش اعتماد به نفس مسافران هوایی در کنار اقدامات انجام‌شده در این صنعت به ویژه فرودگاه‌ها برای جلوگیری از گسترش این ویروس شده، به نحوی که نظرسنجی‌ها حکایت از رشد سفرهای خارجی از بهار تا تابستان امسال دارد. البته کووید 19 همچنان یک بحران قدرتمند برای فرودگاه‌ها، خطوط هوایی و شرکای تجاری آنها محسوب می‌شود و باعث شده تا برقراری قرنطینه در بسیاری از کشورهای جهان اعمال شود.

بر اساس اطلاعات ارایه شده در این ابلاغیه، شیوع بیماری کووید 19 در سه ماهه دوم سال 2020 رشد مداوم مسافرت‌های هوایی را که تا پیش از آن ایجاد شده بود، متوقف کرد و منجر به از دست رفتن ترافیک هوایی و فرودگاهی شد.

در عین حال، آمار نشان می دهد که 6/64 درصد از تردد مسافران در مقایسه سال 2020 با سال 2019 در جهان کاهش یافته است و قاره‌ اروپا و منطقه خاورمیانه با کاهش مشابه 5/70 درصدی در زمینه مسافر هوایی روبه‌رو بوده‌اند. در این میان، کشورهای آسیایی و خاورمیانه زودتر و سریع‌تر از بقیه شروع به بازیابی عملکرد خودشان کردند. کشورهای آمریکای لاتین نیز کمترین تاثیر را نسبت به سایر مناطق با کاهش 1/61 درصدی در زمینه سفرهای بین‌المللی داشته‌اند.

در نیمه دوم سال 2020 میزان مسافران بین‌المللی کمتر از یک میلیارد بود که در مقایسه با میزان مسافران در سال 2019، به میزان 75 درصد کاهش نشان می‌دهد. در سه ماهه نخست سال 2021 نیز نشانه‌هایی از بهبود این وضعیت نسبت به سه ماهه چهارم  سال 2020 دیده می‌شود که این موضوع با توجه به افزایش واکسیناسیون شکل گرفته است.

بازبینی‌های انجام گرفته بر ترددهای هوایی خاورمیانه با توجه به نرخ واکسیناسیون، نشان می‌دهد که آمار پروازها رو به بهبود است، زیرا عده بیشتری از مردم واکسینه می‌شوند و محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی به تدریج کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر، در سطح جهانی، ترافیک پروازهای داخلی در سال 2021 افزایش یافته، تا پایان این سال به حدود 5/3 میلیارد مسافرت خواهد رسید.

در این ابلاغیه همچنین تاکید شده است که با کاهش ترافیک پروازی، توانایی فرودگاه‌ها برای دریافت هزینه‌هایشان به طور نسبی کاهش یافته است و این یک چالش بی‌سابقه مالی برای صنعت فرودگاهی محسوب می‌شود.

در سپتامبر 2020 گروه ATAG که یک انجمن جهانی در صنعت حمل و نقل هوایی است، تخمین زد که بیماری کووید 19  منجر به از دست رفتن 46 میلیون شغل تحت حمایت مالی صنعت حمل و نقل هوایی ‌شود و همچنین کاهش 8/1 تریلیون دلاری در فعالیت‌های اقتصادی هوانوردی به وجود آورده است!

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد صنعت فرودگاهی در سال 2020 پیش از شیوع جهانی کرونا، حدود 188 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند اما تاثیر بحران کرونا بر درآمدهای فرودگاهی بی‌سابقه بوده و حدود 125 میلیارد دلار از درآمد فرودگاه‌ها در سال 2020 در مقایسه با پیش‌بینی انجام شده، کاهش داشته است!

ششمین ارزیابی شورای بین‌المللی فرودگاه‌های جهان نیز از تداوم تاثیر عمیق بیماری کووید 19 بر صنعت فرودگاهی حکایت دارد، به نحوی که تخمین زده می‌شود فرودگاه‌ها در سطح جهانی تا پایان سال 2021 بیش از 94 میلیارد دلار از درآمد خود را از دست خواهند داد. همچنین انتظار می‌رود هر سه ماهه سال 2021 نسبت به سه ماهه سال قبل، پیشرفت‌هایی در زمینه مسافرت‌های هوایی حاصل شود و از کاهش 7/64 درصدی در سه ماهه نخست سال 2021 به کاهش 2/35 درصدی در سه ماهه چهارم در مقایسه با پیش‌بینی اولیه تغیییر ایجاد شود. اروپا با زیان خالص بیش از 4/37 میلیارد دلاری تا پایان سال 2021 زیانبارترین منطقه باقی خواهد ماند. البته از نظر نسبی، خاورمیانه و اروپا با کاهش 9/58 و 7/57 درصدی، بیشترین ضربه را خواهند دید.

درباره چگونگی بهبود این شرایط نیز این ابلاغیه، توانایی دولت‌ها در مهار گسترش کرونا را یک عامل اصلی می‌داند و اعلام می‌دارد که طبق سناریوهای پیش‌بینی شده، انتظار می‌رود ترافیک جهانی مسافر در سال 2024 به سطح ترافیک جهانی مسافر در سال 2019 برسد که این موضوع نیز عمدتا ناشی از بهبود تردد مسافران داخلی خواهد بود. در درازمدت نیز پیش‌بینی می شود که احتمالا تا دو دهه آینده طول بکشد که ترافیک مسافرت‌های جهانی به سطح پیش‌بینی شده بازگردد!

گفتنی است؛ شورای بین‌المللی فرودگاه‌های جهان(ACI) در سال 1991 با هدف تقویت همکاری میان فرودگاه‌های عضو و سایر شرکای هوانوردی جهان از جمله ایکائو، یاتا و دیگر نهادهای بین‌المللی تشکیل شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: فرودگاه مهرآباد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.