| کد خبر: 234611 |

◄ تکنولوژی و تاثیر آن در انتخاب مسافران سفرهای هوایی

هر چند بحث خرید هواپیماهای نو همچنان نیاز اصلی صنعت هوانوردی کشور است اما موضوع تجهیزات و سرویس‌های جانبی برای توسعه صنعت هوانوردی نیز از خرید هواپیماها جدا نیست.

تین نیوز

هر چند بحث خرید هواپیماهای نو همچنان نیاز اصلی صنعت هوانوردی کشور است اما موضوع تجهیزات و سرویس‌های جانبی برای توسعه صنعت هوانوردی نیز از خرید هواپیماها جدا نیست.

سرویس‌های تکنولوژی که امروزه در فرودگاه‌ ها و خطوط هوایی مختلف به مسافران ارائه می‌شود، به شکل وسیعی موجب راحتی مسافران در هنگام مسافرت با هواپیما شده و بخش قابل‌توجهی از رضایتمندی از خطوط هوایی نیز به تعداد و کیفیت این سرویس‌ ها بستگی دارد. به همین دلیل بخش‌ های مارکتینگ و تکنولوژی در خطوط هوایی و فرودگاه‌های مختلف جهان روی توسعه IT به‌عنوان یک سرویس مهم کار می‌کنند.

تحقیقاتی که اخیرا از سوی شرکت SITA  ( یک شرکت بین‌المللی در زمینه خدمات مخابراتی و‌ آی‌تی صنعت هوایی) منتشر شده، نشان می‌دهد استفاده از تکنولوژی در ۱۷ کشور بزرگ از نظر صنعت هوایی (که ۷۶درصد از مسافرت‌های هوایی در جهان را در برمی‌گیرند) تا چه اندازه رشد داشته است. در این یاداشت به تعدادی از این تاثیرات خواهیم پرداخت.

اطلاعات پرواز روی موبایل

وقتی مسافران وارد ترمینال می‌شوند، اولین‌چیزی که جست و جو می‌کنند نمایشگرهای مربوط به اطلاعات پرواز است تا از گیت و وضعیت پرواز خود مطلع شوند اما گاهی تعداد این پروازها آنقدر زیاد است که پیدا کردن یک پرواز در آن میان اصلا کار ساده‌ ای نیست به همین دلیل بسیاری از فرودگاه‌ های بزرگ افرادی را برای کمک به مسافران در این زمینه استخدام می‌کنند.

بر اساس تحقیقات SITA حدود ۷۲ درصد از مسافران که در این تحقیق شرکت کرد‌ه‌ اند، ترجیح می‌ دهند که اطلاعات پرواز را مستقیما روی موبایل خود دریافت کنند چون به راحتی می‌ توانند به جای انتظار در گیت خروجی، قهوه‌ ای بنوشند یا خرید انجام دهند، به همین دلیل فرودگاه‌ های متعددی در جهان اپلیکیشن‌ هایی برای اندروید یا آی‌فون تولید کرده‌اند که اطلاعات پرواز را به مسافران اطلاع دهد.

بیشتر بخوانید:

همچنین تکنولوژی استفاده از کارت پرواز روی موبایل (که در بسیاری از فرودگاه‌ های جهان انجام می‌شود) هم مورد علاقه مسافران است (۶۰درصد مسافران به این امکان علاقه دارند) اما در مقابل پرداخت از طریق موبایل هنوز برای مسافران هوایی جذاب نیست.

رزرو بلیت از طریق کامپیوتر

بر اساس این تحقیق بخش عمده مسافران (۶۲ درصد) پرواز خود را از طریق کامپیوتر رزرو و خریداری کرده‌ اند اما انتظار می‌رود این میزان به ۵۳ درصد در سال پیشرو کاهش یابد.

با رشد اپلیکیشن‌ های موبایلی در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۶ درصد مسافران از اپلیکیشن موبایل برای رزرو بلیت استفاده کرده‌ اند اما این میزان به ۳۶ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت و این نرخ رشد در سال های 2017 تا 2021 نیز ادامه داشته است.

براساس یک تحقیق دیگر که توسط Compuware انجام گرفته هر چند هم‌ اکنون بسیاری از خطوط هوایی صفحات بهینه شده موبایل را هم در اختیار مسافران قرار داده‌اند اما حدود ۸۵ درصد مردم استفاده از اپلیکیشن را به صفحات سایت بهینه شده برای موبایل ترجیح می‌دهند.

امنیت بالاتر در اپلیکیشن‌ ها و سرعت بیشتر آنها علت این تمایل مسافران اعلام شده است. البته رشد تبلت‌ ها که صفحات نمایش بزرگ‌تر دارند نیز باعث شده افرادی که از طریق تبلت به صفحات رزرو بلیت در سایت‌ های خطوط هوایی مراجعه می‌کنند هم رشد قابل توجهی داشته باشد.

کارت پرواز روی موبایل

گرفتن کارت پرواز یکی از بزرگ‌ ترین دردسرهای مسافران برای ایستادن در صف‌ های طولانی است هر چند در بسیاری از فرودگاه‌ ها عملا اتوماسیون برای Self Check-In  به‌طور کامل اجرا شده است.

به این ترتیب مسافران خود می‌توانند از طریق کیوسک‌ های تعبیه شده کارت پرواز دریافت کنند، بار خود را وزن کنند و سپس بار را تحویل دهند.

در این میان داشتن کارت پرواز روی موبایل عملا روش ساده‌تری از حمل کارت است. در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۳ درصد مسافران کارت پرواز خود را به شکل عادی دریافت کرده‌اند و ۲۹ درصد نیز از طریق کیوسک‌ های Self Check-In آن را در اختیار گرفته‌اند.

در سال گذشته همچنین ۸ درصد از مسافران از موبایل به‌عنوان کارت پرواز استفاده کرده‌ اند ولی انتظار می‌رود این آمار در سال پیشرو به ۱۶ درصد رشد پیدا کند.

همچنین Check-In از طریق موبایل در سال2022 به 23 درصد خواهد رسید در حالی که سال ۲۰۱۵، ۱۱ درصد بود.

تمایل مسافران به تحویل خودکار چمدان

هر چند امروزه همچنان در بسیاری از فرودگاه‌ ها دریافت چمدان باید از طریق کیوسک‌ های مخصوص ایرلاین‌ ها صورت گیرد اما در برخی از فرودگاه‌ های جهان امروزه تحویل چمدان به‌طور خودکار و توسط خود مسافر روی دستگاه ارسال می‌شود.

حذف نیروی انسانی متعدد یکی از مزایای اصلی چنین سیستمی است به‌طوری که هم اکنون در اغلب فرودگاه‌ های آمریکا تقریبا همه مسافران، خود بار و چمدان خود را وزن کرده و سپس آن را روی تسمه مخصوص قرار می‌دهند. 

البته طی سال‌ های اخیر بعضی از فرودگاه‌ ها نیز هر 2 امکان را در اختیار مسافران قرار داده‌اند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۰ درصد از مسافران از اتوماسیون سلف سرویس پذیرش چمدان استفاده کرده‌اند که این میزان به ۳۱ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا کرد.

استفاده از کامپیوتر و موبایل در پرواز

موضوع سرگرمی‌ های حین پرواز حالا به یکی از مزیت‌ های خطوط هوایی نسبت به هم تبدیل شده است.

در حالی که برخی خطوط هوایی - به خصوص برای پروازهای طولانی‌مدت - از هواپیماهایی با دارا بودن صفحات نمایش اختصاصی برای هر مسافر بهره می‌برند موضوع ارائه سرویس‌ها و خدمات بیشتر روی این صفحات نمایش اختصاصی محل رقابت اصلی است.

با این حال تحقیق اخیر ثابت می‌کند که حدود ۶۷ درصد از مسافران ترجیح می‌ دهند از دستگاه خود (موبایل، تبلت و لپ‌ تاپ) در حین پرواز بهره بگیرند.

به همین دلیل شاید بهتر باشد بسیاری از ایرلاین‌ها به ارائه خدمات روی اپلیکیشن‌ های اختصاصی برای این دسته از مسافران توجه کنند. نکته مهم اینکه بخش عمده مسافران انتظار دارند که هواپیماها به اینترنت متصل باشند.

۶۰ درصد مسافران مایلند ارتباط ایمیلی داشته باشند و ۵۶ درصد نیز می‌خواهند از این طریق به محتوای سرگرمی روی دستگاه خود دسترسی داشته باشند.این امار نشان دهنده تاثیر مثبت تکنولوژی در سفر های هوایی است و مطمئنا هر شرکت هواپیمایی که در خدمات خود بیشتر از تکنولوژی های این چنانی استفاده کند بیشتر مورد استقبال و توجه مسافران قرار خواهد گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.