| کد خبر: 221858 |

ماجرای مشکلات‌ مسافران ایرانی با قطرایرویز

شرکت هواپیمایی قطرایرویز پیش از این، فقط در چهار شهر تعدادی آزمایشگاه ثالث را برای انجام تست کرونا مسافران خود در ایران معرفی کرده بود که موجب بروز مشکلاتی شده بود اما به تازگی رویه این شرکت در این باره تغییر کرده است.

تین نیوز

شرکت هواپیمایی قطرایرویز پیش از این، فقط در چهار شهر تعدادی آزمایشگاه ثالث را برای انجام تست کرونا مسافران خود در ایران معرفی کرده بود که موجب بروز مشکلاتی شده بود اما به تازگی رویه این شرکت در این باره تغییر کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، گزارشی در سامانه سوت زنی خبرگزاری توسط مخاطبان این رسانه ثبت شده است مبنی بر اینکه شرکت هواپیمایی قطر به منظور دریافت مسافر از مبدا ایران و به منظور افزایش ایمنی ایرلاین خود در برابر ویروس کرونا، قوانین سختگیرانه تری را برای مسافران در نظر گرفته است.

* محدودیت های سختگیرانه قطرایرویز برای مسافران ایرانی در آزمایش کرونا

در این گزارش و طبق گفته مسافران، این شرکت هواپیمایی با مشخص کردن تعدادی آزمایشگاه محدود در چهار شهر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز به منظور انجام تست کرونا برای مسافران خود پیش از پروازهایی که از فرودگاه امام خمینی(ره) انجام می شود را در نظر گرفته است که همین موضوع خود می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند.

در پست الکترونیکی که برای مسافران پروازهای این شرکت هواپیمایی ارسال شده است چنین متنی آمده است: «از تاریخ ٢٣ مرداد ١٣٩٩، مسافران شرکت هواپیمایی قطر که از مبدا ایران قصد سفر دارند، باید نسبت به انجام تست RT-PCR  کووید-١٩ اقدام و در زمان پذیرش در فرودگاه نتیجه منفی آزمایش را ارائه دهند، زمان انجام تست باید در بازه زمانی ٧٢ ساعت قبل از پرواز باشد، ضرورت دارد آزمایش مذکور در یکی از آزمایشگاه های اعلام شده توسط قطر ایرویز در تهران˓ مشهد˓ شیراز و اصفهان انجام پذیرد. برای اطلاع بیشتر به سایت https://www.qatarairways.com/en/travel-alerts/COVID-19-update.html مراجعه کنید؛ لازم به ذکر است که کودکان زیر 12 سال در صورتی که همراه بزرگسالی سفر می کنند که تست بزرگسال منفی است، نیازی به انجام تست ندارند».

* اعمال شیوه نامه های بهداشتی مقابله با کرونا در پروازهای ایران

با شیوع ویروس کرونا از سال گذشته در جهان، بسیاری از کسب و کارها آسیب دیدند در این میان بیشترین آسیب کرونا به بخش حمل و نقل و گردشگری بود اما در راستای کاهش زیان این ویروس وزارت ببهداشت کشورها تصمیم گرفتند در راستای جلوگیری از ضرر و زیان شرکت های هواپیمایی، انجام پروازهای بین المللی را منوط به انجام تست PCR برای مسافران کنند و هر کشور با توجه به میزان سختگیری قوانین وزارت بهداشت خود، قوانینی را در این حوزه تعیین و اعمال کرد.

در این میان کشور ما نیز در راستای جلوگیری از شیوع این ویروس شیوه نامه هایی را تعیین و ابلاغ کرد، البته طبق گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و همچنین رئیس سابق سازمان هواپیمایی، با شیوع ویروس کرونا در کشور چین، در ایران از اوایل بهمن ماه جلساتی برای آمادگی در حوزه مقابله با ورود این ویروس به کشور، برگز ار و تمهیداتی اندیشیده شد.

* ابهام در عملکرد شرکت قطرایرویز بابت تعیین آزمایشگاه های مشخص تست کرونا

بنابراین گزارش در پی اعمال فشارهای مضاعف شرکت هواپیمایی قطرایرویز برای پذیرش مسافران ایرانی در پروازهای خود، این مسأله مطرح می شود که چرا با وجود فعالیت آزمایشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران، یک شرکت هواپیمایی خارجی آزمایشگاه های ثالثی را برای این امر در نظر بگیرد و در عمل این موضوع را به ذهن ها متباتر سازد که سیستم سلامت کشور توانایی لازم را در جهت بررسی دقیق مسافران ندارد.

از سوی دیگر ایجاد چنین ساز و کاری برای تست کرونا مسافران و انتخاب آزمایشگاه های ثالث برای انجام معاینات که طبیعتا کنترل های لازمی را که ستاد ملی مبارزه با کرونا برای آزمایشگاه های خاص خود در نظر گرفته، ندارند، نه تنها خود ممکن است عاملی برای افزا یش احتمال گسترش و انتقال ویروس باشد بلکه همین موضوع احتمال تبانی با آزمایشگاه های مربوط را هم بالا می برد.

* قطرایرویز با آزمایشگاه های اعلام شده وزارت بهداشت قرارداد بسته است

در این راستا موضوع را از سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی و حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی پیگیری کردیم.

پس از انجام بررسی های سازمان هواپیمایی کشوری، ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی این سازمان، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در این باره گفت: شرکت های هواپیمایی خارجی جهت پذیرش مسافران از مبدا ایران، تابع مقررات وزارت بهداشت کشور خود و در صورت داشتن پرواز کانکشن، تابع مقررات وزارت بهداشت کشور مقصد نهایی هستند که طبیعتا این امر جهت جلوگیری از بروز مشکل برای مسافران از مبدا ایران در کشور مقصد، ضروری است.

وی ادامه داد: شرکت هواپیمایی قطرایرویز نیز با استناد به نامه شماره THR/QR/080/BH/20 مورخ ۲۹ مرداد ماه سال جاری، ضمن استعلام از وزارت بهداشت ایران، اقدام به عقد قرارداد با آزمایشگاه های اعلام شده در نامه پاسخ وزارت بهداشت کرده است و جهت پذیرش مسافر، پاسخ منفی تست کووید 19 را که حداکثر 96 ساعت قبل از پرواز انجام شده باشد، مورد قبول قرار می دهد.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: همچنین این شرکت هواپیمایی جهت جلوگیری از ترددهای غیر ضروری اقدام به افزایش آزمایشگاه ها در شهرهای تهران ، شیراز، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، قم، قزوین، اراک، همدان، یزد، زاهدان، اهواز، کرمان، رشت، ساری، آمل، بابل، خرم آباد، کیش و بوشهر کرده است و مسافران باید 2 نسخه از جواب منفی خود را به همراه داشته باشند .

جلالی بیان کرد: این شرکت با معرفی آزمایشگاه های فوق در سایت و هدایت و راهنمایی مسافران جهت مراجعه به این آزمایشگاه ها، هم زمان با دریافت پاسخ تست توسط مسافر، یک نسخه از پاسخ را نیز از طریق آزمایشگاه دریافت کرده تا از صحت تاییدیه سلامت مسافر اطمینان حاصل کند.

* عملکرد شرکت های هواپیمایی خارجی در ایران کنترل می شود

وی تأکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات و عملکرد شرکت های هواپیمایی خارجی در ایران را کنترل می کند؛ همچنین مسافران می توانند جهت ارتباط با سازمان و ثبت و پیگیری شکایات، انتقادات و پیشنهادات خود از طریق سایت سازمان با آدرس cao.ir و سامانه حقوق مسافر اقدام کنند.

 معرفی 73 آزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت از سوی قطرایرویز برای تست کرونا

بنابراین گزارش کاربران و مسافران می توانند فهرست 73 آزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران، طرف قرارداد شرکت هواپیمایی قطرایرویز در استان های مختلف را از پوشه مقابل(   ) مشاهده کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.