| کد خبر: 182865 |

برای سفرهای هوایی نوروز ۹۸ پیش‌بینی شد؛

◄ ریزش ۴۰ درصدی مسافران هوایی

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی: متاسفانه شرایط خوبی در صنعت گردشگری وجود ندارد و تمام دفاتر خدمات مسافرتی که دایر هستند به‌جز آنهایی که از گردونه خارج شده‌اند، همگی اظهار نگرانی می‌کنند.

تین نیوز

افزایش شدید نرخ  بلیت هواپیما و از سوی دیگر کاهش شدید توان اقتصادی مردم باعث شده تا بسیاری پیش‌بینی کاهش سفرهای هوایی و به‌تبع آن افزایش بیش‌تر سفرهای زمینی را کنند، در همین رابطه نیز حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در گفتگو با این شماره از هفته‌نامه «حمل‌ونقل» بر این موضوع صحه گذاشته و گفته است که در  نوروز ۹۸  شاهد ریزش ۴۰‌درصد مسافر در حوزه هوایی خواهیم بود. او این را هم گفته که حتی در بسیاری از مسیرهای خارجی مانند باکو و ترکیه توجه مسافران به سمت سفر زمینی جلب شده است.

آقای رفیعی لطفاً در ابتدا بگوید وضعیت استقبال مردم برای سفرهای نوروزی ۹۸ چگونه است؟

آن‌چه که تاکنون نشان می‌دهد در نوروز ۹۸ ریزش مسافر خواهیم داشت. شرایط بد اقتصادی مردم باعث شده که گزینه سفر در آخرین اولویت زندگی خانواده‌ها قرار بگیرد؛ زمانی مردم سفر را انتخاب خواهند کرد که مشکلاتی هم‌چون خوراک، پوشاک، مسکن و... نداشته باشند. از سوی دیگر متأسفانه قیمت‌های سفر بسیار سرسام‌آور است و از طرف دیگر قدرت خرید مردم پایین آمده است و به‌تبع آن هزینه سفر بسیار بالا رفته است. از همین‌رو پیش‌بینی من این است که در نوروز ۹۷ مانند سال‌های گذشته داوطلب زیادی برای سفر نداشته باشیم. من امیدوارم هستم که مسئولان یک مقدار روند را تسهیل کنند تا شرایط بهتری برای مردم رقم بخورد اما آن چراکه اکنون می‌توانم به شما بگویم این است که در شرایط کنونی وضعیت سفرهای نوروزی خوب نیست.

در نوروز ۹۷ نیز موضوعاتی مبنی بر نوسانات ارزی و افزایش نرخ بلیت هواپیما وجود داشت که شما پیش‌بینی کاهش حدود ۵۰ درصدی سفرها نوروزی را کرده بودید. درست است؟

این موضوع برای تابستان بود. نوروز ۹۷ شروع نوسانات ارزی  در حد ۳ هزار تومان تا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان دلار بود. ولی برای تابستان همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودم حدود ۵۰ درصد سفرهای تابستانی مردم کاهش پیدا کرد. شما درحال‌حاضر نیز می‌توانید آمار بگیرد و ببینید که چه تعداد ایرلاین خارجی از ایران خارج شده‌اند، این در حالی است که ایرلاین‌های خودمان نیز با هواپیمای خالی پرواز می‌کنند که این نشان می‌دهد شرایط خوبی وجود ندارد و وضعیت سفرها به نسبت گذشته بسیار کم‌رونق‌تر شده است. از سوی دیگر نیز درحال‌حاضر شما نمی‌توانید بلیت ترکیه را برای نوروز زیر ۵ میلیون تومان تهیه کنید از همین رو باید عنوان کنم که هزینه سفر به نسبت سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. 

درحال‌حاضر وضعیت سفرهای خارجی در مسیرهایی نظیر ترکیه، ارمنستان، گرجستان و... به چه شکلی است؟

دفاتر ما که مبادرت به گرفتن تورها و پروازهای گروهی یا همان چارتری کرده‌اند در اکثر  مسیرها ازجمله ترکیه، ارمنستان، مالزی، هند و ... در رابطه با کاهش  مسافر احساس نگرانی کرده‌اند. شاید بسیاری نگرانی زیادی در خصوص کاهش پروازهای خارجی نداشته باشند اما در پروازهای داخلی نیز ما بیم کاهش شدید مسافر در ایام نوروز ۹۸ را داریم. زمانی که سفر سه شب و چهار روز کیش بالای ۶ میلیون تومان آب می‌خورد قاعدتاً شرایط مردم ما به‌نحوی نیست که بخواهند برای چند روز سفر به کیش چنین هزینه‌ایی را بپردازند این در حالی است که این رقم تنهای برای یک نفر تمام می‌شود شما اگر این رقم را بخواهید برای یک خانواده چهار نفره محاسبه کنید رقم بسیار سنگینی خواهد شد. البته تنها پرواز گران نیست به‌طورکلی در شرایط فعلی سفر برای مردم گران است.

شما به موضوع پروازهای چارتری اشاره کردید، سازمان هواپیمایی کشوری تأکید دارد که باید پروازهای چارتری در قالب بسته سفر ارائه شود، دقیقا منظور سازمان از این موضوع چیست؟

هنوز نه مردم متوجه این موضوع می‌شوند که بسته سفر یعنی چه و نه خود ما! این در حالی است که باید برای این کار شرایط، بسترها و تسهیلات برای دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی فراهم شود. هنوز مشخص نیست که ما چگونه و از کجا و با چه نرخی قرار است که این بسته سفر را تهیه و در اختیار مردم قرار دهیم. از سمت دیگر حتی اگر تسهیلاتی در اختیار ما قرار بگیرد هنوز مشخص نیست که قرار است با چه سود و با چه بازپرداختی به ما داده شود.

متأسفانه باید عنوان کنم که شرایط خوبی در صنعت گردشگری وجود ندارد و تمام دفاتر خدمات مسافرتی که دایر هستند به‌جز آنهایی که از گردونه خارج شده‌اند، همگی اظهار نگرانی می‌کنند. 

درحال‌حاضر دفاتر به من به‌عنوان رئیس انجمن اعلام می‌کنند که آقای رفیعی اگر شما کاری نمی‌کنید خودمان جلوی در سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان میراث فرهنگی برویم. درواقع این گلایه‌ها نشان از وضعیت نامطلوب دفاتر خدمات مسافرتی‌ها دارد.

آقای رفیعی با توجه به حذف پروازهای چارتری وضعیت دفاتری که با ایرلاین‌ها قرارداد چارتری دارند چه خواهد شد؟

مسیرهایی مانند کیش، قشم، مشهد از بحث حذف پروازهای چارتری معاف هستند این در حالی است که عموم مسیرهای چارتری ما همین مسیرها بوده است که هنوز هم دایر هستند.

آیا پیش‌بینی شما از وضعیت سفرهای نوروزی کاهش شدید مسافر است؟

ما تقریباً مردمی هستیم که همیشه غیرقابل‌پیش‌بینی بوده‌ایم. اما باید عرض کنم که در نوروز سال ۹۷ به نسبت نوروز ۹۶ مسافرت‌های زمینی به نسبت هوایی بسیار بیشتر بود تا جایی که تعداد زیادی از پروازهای نوروزی خالی از مسافر بود. سال گذشته در نوروز ۹۶ یک صف چند کیلومتری برای سفر به ترکیه برای سفر زمینی کشیده شده بود.

 امسال پیش‌بینی من این است که حتی به نسبت سال گذشته شاهد ریزش مسافر بیشتری باشیم بدان معنا که حدود ۴۰ درصد ریزش مسافر خروجی در حوزه هوایی داشته باشیم. شرایط درحال‌حاضر به نحوی است که برای مثال از مسیر باکو در مسیر هوایی استقبال نمی‌شود اما استقبال در مسیر زمینی خوب است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.