| کد خبر: 177320 |

◄ اطلاعات تازه از دلایل سقوط هواپیمای اندونزی

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، بوئینگ در اطلاع‌رسانی به Lion Air درباره ویژگی بالقوه خطرناک هواپیمای جدیدش که به داشتن نقش اصلی در سقوط هواپیمای اندونزی مشکوک است، قصور کرده است.

تین نیوز

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، بوئینگ در اطلاع‌رسانی به Lion Air درباره ویژگی بالقوه خطرناک هواپیمای  جدیدش که به داشتن نقش اصلی در سقوط هواپیمای اندونزی مشکوک است،  قصور کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل تین‌نیوز، سی‌ان‌ان نوشت: بر اساس گزارش این مجله که با توجه به منابع متخصص صنعت هوایی ازجمله کارشناسان ایمنی، ناظرهای هوایی و خلبان‌ها تهیه شده است، این ویژگی مخرب سامانه خودکار جلوگیری از واماندگی است که در مدل‌های MAX 8 و MAX 9 وجود دارد.

بوئینگ درباره این اظهارنظر به سی‌ان‌ان گفت: هواپیمای 737 MAX از نظر ایمنی مطمئن است.

در ایمیلی که سخنگوی بوئینگ به این رسانه ارسال کرد آمده است: «برای درک همه‌ جوانب این سانحه تمام موارد را سنجیده‌ایم و با گروه تحقیقاتی و کلیه‌ی مقامات نظارتی همکاری نزدیک داریم.»

بر اساس این گزارش سیستمی که مورد سوال است در واقع سیستمی است که به خلبان در کنترل هواپیما کمک می‌کند تا از بالا رفتن بیش‌ازحد دماغه که نهایتاً منجر به  واماندگی هواپیما می‌شود جلوگیری می‌کند. پتانسیل مخرب سیستم نیز درواقع این است که این سیستم می‌تواند دماغه را به‌طور کاملاً غیرطبیعی و با شدت به سمت پایین هدایت کند به‌طوری‌که خلبان قادر نخواهد بود حتی در وضعیت کنترل غیر خودکار دماغه هواپیما را به سمت بالا بکشد. در این گزارش اضافه شده است که اگر چنین اتفاقی رخ دهد می‌تواند منجر به سقوط هواپیما شود.

رویترز نیز با اعلام کاهش 2.1 درصدی سهام بوئینگ پس از این سانحه گزارش داد: محققان اندونزیایی از عدم  درج اطلاعات سیستم مذکور در دفترچه این هواپیما گزارش دادند و خواستار آموزش بیشتر به خلبانان برای کنترل هواپیمای  737 MAX  شدند.  اتحادیه خلبانان آمریکا نیز از اینکه درباره سیستم جدید جلوگیری از واماندگی مطلع نبودند، خبر دادند.

گزارش اولیه ناظران درباره سقوط هواپیمای اندونزی در روز 28 تا 29 نوامبر (7-8 آذر) یعنی حدود یک ماه پس از این سانحه ارائه خواهد شد.

اطلاعات بدست آمده از داده های ضبط شده هواپیمای مذکور باعث شد تا  اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) دستورالعملی اضطراری جهت هشدار به خلبانان منتشر کند و طی آن درباره اینکه سیستم مذکور در هواپیمای 737 MAX  می‌تواند منجر به سقوط سریع هواپیما در مدت 10 ثانیه شود؛ هشدار داد. این احتمال در مورد وضعیتی که روی خلبان خودکار نیست نیز موضوعیت دارد و کنترل هواپیما را برای خلبان دشوار خواهد کرد.

اما دنیز مولنبرگ، رئیس شرکت بوئینگ ضمن ایمن شمردن این نوع هواپیما و تاکید بر هزاران ساعت آزمایش، ارزیابی و شبیه سازی در این نوع هواپیما، به فوربز گفت: در حالت های خاص، اگر زاویه سنسور حمله نادرست باشد اطلاعات را به هواپیما ارسال میکند و یک روش برای کنترل آن وجود دارد.

اداره هوانوردی فدرال موسوم به FAA نیز گزارش حاکی از انجام تحقیق جدید بر سیستم ایمنی هواپیمای  737 MAX توسط شرکت بوئینگ را تکذیب کرد.

ماه گذشته هواپیمای جدید ناوگان Lion Air از نوع  Boeing 737 MAX 8  سقوط کرد و اطراف جاوه غرق شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.