| کد خبر: 173193 |

روایت فوربز از روزگار دشوار ناوگان هوایی ایران

یکی از نخستین بخش‌هایی که از تحریم‌ها تاثیر پذیرفت؛ صنعت هواپیمایی ایران بود. پس از امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، قرار بود ده‌ها هواپیمای نو از سوی شرکت‌های بوئینگ و ایرباس فروخته شود. حتی در این زمینه قرارداد‌هایی به ارزش میلیارد‌ها دلار امضا شد. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، همه‌چیز تغییر کرد.

تین نیوز

یکی از نخستین بخش‌هایی که از تحریم‌ها تاثیر پذیرفت؛ صنعت هواپیمایی ایران بود. پس از امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، قرار بود ده‌ها هواپیمای نو از سوی شرکت‌های بوئینگ و ایرباس فروخته شود. حتی در این زمینه قرارداد‌هایی به ارزش میلیارد‌ها دلار امضا شد. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، همه‌چیز تغییر کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، مجله فوربز در یادداشتی به قلم دومینیک دادلی، به روزگار دشوار صنعت هواپیمایی ایران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا پرداخت و نوشت: همزمان با مسدود شدن راه (خرید) هواپیما‌های جدید توسط تحریم‌ها، ایران تلاش می‌کند پرواز هواپیما‌های قدیمی را ادامه دهد.

به گفته دادلی، با شروع تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا، ایرلاین‌های ایرانی، به‌جای روشن کردن موتور هواپیماهای جدید، مجبورند به رویه قدیمی زنده نگه‌داشتن هواپیما‌های کهنه بازگردند. پس از امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ و رفع تحریم‌های بین‌المللی در ژانویه ۲۰۱۶، ایرلاین‌های ایرانی برای نوسازی ناوگان‌های کهنه‌شان شتاب کردند. آن‌ها سفارش‌هایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار برای خرید هواپیما‌های جدید ثبت کردند. قرارداد‌های بزرگی با بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر هم امضا شد.

اما، قبل از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها، از ۳۰۰ هواپیمای سفارشی، فقط تعداد اندکی به ایران تحویل داده شد. پس از آن، شانس تحویل هواپیما‌های جدید و نیز توانایی خرید قطعات یدکی هم کم‌تر شد.

دادلی افزود: به نظر می‌رسد که ایرلاین‌های محلی، به‌جای دریافت هواپیما‌های مدرن، مجبورند که هواپیما‌های قدیمی ناوگان‌شان را تعمیر کنند. رسانه‌های ایران اوایل ماه جاری گزارش کردند که ایران‌ایر، یکی از هواپیما‌های ایرباس A۳۰۰ خود را پس از به وجود آمدن یک نقص فنی در یکی از موتورهایش، تعمیر کرده است.

ایران‌ایر، حدودا ۱۲ هواپیمای A۳۰۰ در ناوگانش دارد. یکی از آن‌ها به هواپیمای باربری تبدیل شده است. بنا به گفته سایت ایرفلیتس، به‌طورکلی میانگین عمر این هواپیما‌ها به ۳۳سال می‌رسد. در سراسر جهان، فقط ۲۳‌ایرلاین، ازجمله ایران‌ایر، معراج ایرلاینز و قشم‌ایر وجود دارد که هنوز این نوع هواپیما را به پرواز درمی‌آورد.

در ناوگان هواپیمایی ایران تقریبا ۲۵۰‌هواپیما وجود دارد. اما حدود صد فروند از این هواپیما‌ها زمین‌گیر شده‌اند و یا وارد انبار شده یا منتظر قطعات یدکی هستند. خبرگزاری ایلنا از قول فرزانه شرفبافی، مدیرعامل ایران‌ایر گفته شرایط صنعت هواپیمایی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، بدتر از عراق و افغانستان است.

دادلی در پایان مدعی شد مسافران ایران علاوه بر این‌که مجبورند در داخل کشور با هواپیما‌های قدیمی پرواز کنند، به هنگام مسافرت هوایی به خارج هم با گزینه‌های محدودتری مواجه هستند. در هفته‌های اخیر، سلسله‌ای از ایرلاین‌های بین‌المللی، ازجمله ایرفرانس، بریتیش‌ایرویز و کی‌ال‌ام، گفته‌اند که خدمات‌شان به ایران را متوقف می‌کنند، زیرا این خدمات دیگر صرفه تجاری ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.