| کد خبر: 162559 |

◄ پذیرش زنان در حرفه مراقبت پرواز بسیار کم است

شغل مراقبت پرواز یکی از حساس‌ترین شغل‌های جهان است و افرادی به در این حرفه مشغول به کار می‌شوند بایستی توانایی حل مسئله و تصمیم‌گیری به‌موقع و سریع، قابلیت دریافت و بررسی صحیح و سریع اطلاعات مختلف، مهارت‌های ارتباطی مناسب، آشنایی با زبان انگلیسی، داشتن دقت بالا و توجه به جزئیات، داشتن سرعت عمل کافی، داشتن تمرکز بالا، داشتن سلامت جسمی، توان حفظ آرامش در شرایط بحرانی، مسئولیت‌پذیری و ... را داشته باشند.

تین نیوز

شغل مراقبت پرواز یکی از حساس‌ترین شغل‌های جهان است و افرادی به در این حرفه مشغول به کار می‌شوند بایستی توانایی حل مسئله و تصمیم‌گیری به‌موقع و سریع، قابلیت دریافت و بررسی صحیح و سریع اطلاعات مختلف، مهارت‌های ارتباطی مناسب، آشنایی با زبان انگلیسی، داشتن دقت بالا و توجه به جزئیات، داشتن سرعت عمل کافی، داشتن تمرکز بالا، داشتن سلامت جسمی، توان حفظ آرامش در شرایط بحرانی، مسئولیت‌پذیری و ... را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سختی‌های این شغل با توجه به حساسیت‌هایی که در آن وجود دارد بسیار زیاد است به همین جهت شبکه  خبری-تحلیلی تین نیوز  با شهره بایگی کنترلر خانم برج مراقبت پرواز که سابقه 16 سال فعالیت در این حرفه را داشته است، داشتیم و وی هم‌اکنون تنها کنترلری زنی است که در مراقبت پرواز مهرآباد مشغول به کار است.

او در ابتدا در خصوص ورود خود به این حرفه می‌گوید: بنده فارغ‌التحصیل برق الکترونیک از دانشگاه خواجه نصیر طوسی بودم که در سال 78 از طریق آگهی استخدامی روزنامه متوجه شدم که مهرآباد در بخش مراقبت پرواز نیرو جذب می‌کند و  طبق روال قانونی آن را طی کردم و در نهایت گزینش انجام شد و در سال 79 وارد دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری شدم و به‌صورت فشرده رشته مراقبت پرواز را گذراندم و در سال 81 از برج مراقبت پرواز مهرآباد کار خود را آغاز کردم و هم‌اکنون حدود 16 سال در حرفه کنترلری سابقه کاری دارم.

این کنترلر یکی از مشکلات این حرفه را عدم شناخت کافی جامعه از این شغل عنوان می‌کند و در ادامه می‌گوید: این شغل مانند بسیاری از شغل‌ها مانند پرستاری، مهندسی، معلمی و ... در کشور شناخته‌شده نیست و افراد بسیاری معتقدند که این شغل مناسب خانم‌ها نیست. زمانی که وارد این حرفه شدم تنها حدود 8 نفر از بانوان در این شغل کار میکردند و تمام این افراد نیز اساتید من بودند و از آن زمان تاکنون هم شاهد ورود بانوان بسیاری به این شغل نبوده‌ایم.

بایگی با اظهار به اینکه این شغل بسیار حساس است و افرادی که در این شغل مشغول به کار هستند در حین کار نیازمند تمرکز و آرامش بسیاری برای درست انجام دادن وظایف خود هستند، می‌گوید: زمانی که وارد این حرفه می‌شوی بایستی سختی‌ها و استرس آن را هم بپذیری اما پس از گذشت مدت کوتاهی شیفته این کار می‌شود و یکی از ویژگی‌های افرادی که در این  شغل هستند به دلیل ماهیت کاری که دارد منظم و دقیق بودن آن‌ها است که شاید حتی باعث آزار برخی از نزدیکان این افراد نیز شود.

این فعال حوزه صنعت حمل‌ونقل هوایی در خصوص اینکه چگونه استرس این شغل برای کسانی که در این حرفه فعالیت می‌کنند قابل‌تحمل می‌شود؟ گفت: اطلاعات مناسب، برنامه‌ریزی و انجام دادن درست و به‌موقع وظایف می‌تواند تا حد زیادی این استرس را کنترل و مدیریت کرد اما درمجموع شغل پراسترسی است. همان‌طور که میدانید حجم ترافیک فرودگاه مهرآباد بسیار زیاد است و کار کردن در این حجم ترافیکی نیز این استرس را چند برابر می‌کند زمانی که یک کنترلر از شهر دیگری به مهرآباد می‌آید در ابتدا کاملاً شوکه می‌شود و انتظار این حجم ترافیکی را ندارد به همین جهت بایستی استرس به‌خوبی کنترل شود  تا در مواقع اضطراری تصمیم درستی گرفته شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر چند کنترلر خانم در صنعت هوانوردی مشغول به کار هستند می‌گوید: حضور بانوان در این حرفه بسیار کم است و بنده تنها کنترلر در مراقبت پرواز مهرآباد هستم و 5 نفر دیگر نیز در مرکز کنترل و یک نفر دیگر هم در فرودگاه تبریز مشغول به کار است.

این کنترلر مراقبت پرواز درباره دلیل حضور کمرنگ زنان در این حرفه می‌گوید: در سال‌های اخیر پذیرش رشته مراقبت پرواز برای خانم‌ها بسیار کم بوده است. حتی برخی نیز بوده‌اند که وارد این شغل شده‌اند اما بعد از مدتی احساس کرده‌اند که دیگر نمی‌توانند ادامه دهند و درنهایت از ادامه این شغل منصرف شده‌اند.

او در ادامه افزود: این شغل در سایر کشورهای جهان بالاترین حقوق را دارد اما متأسفانه در ایران این موضوع متفاوت است. در حال حاضر همکاران بنده با این حجم فضای ترافیکی که در مهرآباد وجود دارد حقوق آن‌ها با کنترلری که در یک فرودگاه که حتی هفته‌ای 5 پرواز هم ندارد یکی است و همین مسئله باعث کاهش انگیزه کاری خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مینا 0 0

    ببخشید گفتید پذیرش خانم های کم هست آیا الان هم ادامه دارد و امکان دارد با تلاش زیاد به آن رسید یا نه فقط مخصوص آقایان هست؟؟؟