| کد خبر: 162067 |

تمام هزینه‌های سقوط هواپیمای «آسمان»

پرواز تهران-یاسوج شامل ۶۰ مسافر و ۶ کادر پرواز بود که بر اساس میزان دیه سال ۹۶ برای هر کدام باید میزان ۲۱۰ میلیون تومان دیه پرداخت شود. در همین راستا باید شرکت هواپیمایی بیش از ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به خانواده متوفی دیه پرداخت کند.

تین نیوز

سقوط هواپیمای تهران-یاسوج پس از سانحه سقوط پرواز شماره ۵۹۱۶ تهران-طبس ایران‌ایر که در ۱۹ مرداد سال ۱۳۹۳، رخ داد تازه‌ترین حادثه تلخ صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران است که جان ۶۶ مسافر و خدمه پروازی را گرفت.

ابعاد عاطفی و معنوی سانحه سقوط هواپیما به‌حدی زیاد است که کمتر کسی بعدازآن، به اینکه این حادثه برای کشور چه میزان خسارت مادی به دنبال داشته است توجه می‌کند. در همین راستا در این گزارش سعی داریم نگاهی به میزان خسارت مادی و معنوی حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج بیندازیم. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم با وقوع چنین حادثه‌ای نیروهای متخصص بسیاری که کشور روی تک‌تک این افراد برای تخصصشان سرمایه‌گذاری کرده است جان‌ می‌بازند، جایگاه صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران در بین مناطق حادثه‌خیز هوایی در جهان نام‌آشناتر می‌شود، برند ایرلاین در بین افکار عمومی لکه‌دار شده و مدت‌ها مردم بدون در نظر گرفتن علت حادثه از ترس اینکه این شرکت ایمن نیست دیگر به‌راحتی حاضر نمی‌شوند مسافر این ایرلاین باشند. عملیات امداد و نجات بیش از یک هفته به طول می‌انجامد و بار سنگین مالی را برای کشور در پی دارد؛ بیش از صدها خانواده عزادار عزیزانشان می‌شوند و درنهایت افرادی خواهیم داشت که شاید در آینده با مشکلات روحی و روانی دست‌وپنجه نرم کنند. حال با ذکر این موارد به عمق خسارت‌های ناشی از یک حادثه هوایی پی می‌بریم، حادثه‌ای که تنها خسارت مالی مستقیم آن حدود ۸۰ میلیارد تومان است.

مدل و قیمت هواپیما

این هواپیما مدل ATR ۷۲ است که تولید ساخت آن به ۱۹۹۳ بازمی‌گردد. این هواپیمای ملخ‌دار اروپایی است که تولیدکننده آن یک شرکت ایتالیایی و فرانسوی است که بعد از هفت سال زمین‌گیری در شیراز توسط مهندسان این شرکت هواپیمایی پس از تعمیرات و اورهال، به چرخه پرواز درآمده بود.شرکت هواپیمایی آسمان این هواپیما را در سال ۱۳۷۳ خریداری کرد که می‌توان مبلغ احتمالی خرید آن را در سال مذکور حدود ۱۶ میلیون دلار تخمین زد که حال با گذشت بیش از ۲۵ سال از سن این هواپیما بیشترین قیمتی که برای آن نرخ‌گذاری می‌شود بین ۲ تا ۳ میلیون دلار است.

خسارت ناشی از پرورش کادر پروازی

یکی از ضررهای مهم شرکت هواپیمایی آسمان در سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج از دست دادن نیروهای انسانی متخصصی است که سال‌ها با هزینه بسیار زیاد 

پرورش‌یافته‌اند. شرکت هواپیمایی آسمان هزینه گزافی بابت از دست دادن خلبانی که درمجموع نزدیک به هزار ساعت پرواز که بیش از ۴۰۰ بار در مسیر تهران-یاسوج و برعکس پرواز داشته و همچنین مدیر ناوگان هواپیمای ATR این شرکت بوده و تجربه بسیاری را در اختیار سایر خلبان‌ها قرار می‌داده است، می‌پردازد.

بر اساس بررسی‌هایی که صورت گرفته است با احتساب یک خلبان، کمک‌خلبان، دو مهماندار و دو گارد پرواز حدود ۶ میلیارد تومان به لحاظ کمی به شرکت هواپیمایی آسمان و صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور خسارت وارد شده است.

هزینه عملیات امداد و نجات

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته عملیات امداد و نجات در سه روز اول که ارگان‌های متعددی مانند هلال‌احمر، ارتش، سپاه، نیروهای متخصص صنعت هوانوردی و... به میدان آمدند به صورت تخمینی مبلغی حدود ۸ میلیارد تومان آب‌خورده است. عملیات امداد و نجات در روزهای بعدی نیز روزی ۵ میلیارد تومان محاسبه شده است که با احتساب هفت روز ادامه عملیات امداد و نجات این رقم به ۴۳ میلیارد تومان خواهد رسید.

هزینه آسیب به برند  آسمان

کارشناسان و تحلیلگران صنعت هوانوردی در این باره می‌گویند که معمولاً در ایران به دلیل کمبود ناوگان پروازی این خسارت طولانی نخواهد شد و این مسئله در عرض مدت کوتاهی عادی خواهد شد.بر اساس گفته این کارشناسان، ممکن است به دلیل حادثه اخیر مسافران حمل‌ونقل هوایی برای مدتی تلاش کنند که از شرکت هواپیمایی آسمان بلیت نخرند اما درنهایت با توجه به کمبود ناوگان به سراغ این شرکت خواهند رفت و این موضوع بیشتر از یک تا دو ماه به طول نخواهد انجامید.

نرخ بیمه مسافران ۶۶ مسافر این هواپیما

پرواز تهران-یاسوج شامل ۶۰ مسافر و ۶ کادر پرواز بود که بر اساس میزان دیه سال ۹۶ برای هر کدام باید میزان ۲۱۰ میلیون تومان دیه پرداخت شود. در همین راستا باید شرکت هواپیمایی بیش از ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به خانواده متوفی دیه پرداخت کند.

نرخ جان مسافران به چه میزان است؟

در این گزارش سعی بر قیمت‌گذاشتن به روی جان افراد نداریم ولی در جهان نرخ جان افراد بر حسب سن افراد، میزان متوسط عمر در منطقه، شغل، نوع درآمد، نحوه زندگی، تخصص و... در باقی‌مانده عمر او محاسبه می‌شود و با نگاهی کلی به‌خوبی متوجه می‌شویم که به چه میزان سرمایه در این حادثه از بین رفته است.

منبع: هفته‌نامه حمل‌ونقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.