| کد خبر: 159821 |

نوسازی ناوگان هوایی با ارائه سهام ایرلاین‌ها در بورس

یکی از روش‌های تأمین منابع برای نوسازی ناوگان ایرلاین‌ها ارائه سهام این شرکت‌ها در بورس است.

تین نیوز

یکی از روش‌های تأمین منابع برای نوسازی ناوگان ایرلاین‌ها ارائه سهام این شرکت‌ها در بورس است.

با توجه به اهمیت نوسازی ناوگان هوایی ایران برای رقابت با قدرت‌های هوایی در منطقه، به‌خصوص امارات متحده عربی، تسهیل و تسریع تأمین بودجه این هدف اهمیت زیادی دارد.

تأمین مالی خرید هواپیماهای موردنیاز شرکت‌های هواپیمایی کشور مهم‌ترین چالش صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران در دوران پسابرجام است. برای خرید هر فروند هواپیمای تجاری نو بیش از 100 میلیون دلار تأمین مالی لازم است، درحالی‌که بنا به اظهارات مسئولین کل ارزش دارایی‌های بعضی از شرکت‌های هواپیمایی حتی به 30 میلیون دلار هم نمی‌رسد.

از طرفی با تغییر شرایط بازار کسب‌وکار براثر سیاست‌های مالی و پولی اتخاذشده از طرف دولت که شاخص‌ترین آن کاهش سود سپرده‌های بانکی است، همچنین تداوم رکود در بخش مسکن و چشم‌انداز افزایش مراودات و معاملات بین‌المللی؛ سرمایه‌گذاری در بورس به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌های سرگردان تبدیل‌شده است. این بدان معنی است که در طی ماه‌های آینده روند صعودی معاملات و ارزش سهام در بورس کشور همچنان تداوم خواهد داشت. نکته‌ی دیگر رشد فزاینده‌ی تقاضای سفر هوایی در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای است که سودآوری سرمایه‌گذاری در حوزه‌ صنعت هوانوردی را تضمین می‌کند؛ این چشم‌انداز در کنار اقبال مؤسسات مالی نسبت به خرید سهام شرکت هواپیمایی ماهان در طی چند نوبت عرضه‌ی سهام آن نشان می‌دهد که عرضه‌ی سهام در بورس منبعی بالفعل و در دسترس به‌منظور تأمین بخشی از اعتبار موردنیاز خرید هواپیماهای جدیدی است که توسعه بازار هوایی کشور را به‌عنوان رقیب بالقوه هاب منطقه (دوبی) تسهیل و تسریع می‌کنند.

جاذبه‌های جلب سرمایه‌گذاری خارجی برای شرکت‌های هواپیمایی شامل سود حدود 7 درصد و همچنین خدمات پس از فروش، خدمات تعمیر و نگهداری و آموزش می‌شود که البته نسبت به عرضه سهام در بورس مزایا و صرفه چشمگیری دارد؛ به‌اضافه اینکه نیازی به تبدیل شرکت‌ها به شرکت سرمایه‌گذاری عام نیست. جدای از امتیازات اقتصادی و فنی جذب سرمایه خارجی، به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی کشور ورود به بازار بورس را به‌عنوان تهدید تلقی می‌کنند.

به گزارش اخبار رسمی، در هرصورت تحلیل و بررسی علل بی‌رغبتی شرکت‌های هواپیمایی به امکان جذب سرمایه از بازار بورس راهکاری است که می‌تواند مسیر تأمین بخشی از نیاز مالی شرکت‌های هواپیمایی را هموار کند. سالنامه‌ی صنعت ترابری هوایی 96 از درج دیدگاه‌ها و تحلیل‌های متخصصین و متصدیان هوانوردی کشور برای تحلیل و بررسی این موضوع استقبال می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فراز شیخ حسنی 0 0

    در عرصه بین الملل، یکی از راههای مدیریت و تامین مالی بودجه جاری شرکت های هواپیمایی بزرگ، عرضه سهام آنها در بورس است. بدین ترتیب نقدینگی مناسب و کافی برای شرکت هواپیمایی بدست خواهد آمد و سرمایه گذاران نیز از سود آن بهره مند خواهند شد. موردی که متاسفانه ایران، از وجود آن محروم است. به امید روزی که در ایران نیز عملیاتی گردد.