| کد خبر: 159777 |

نوسازی با کارخانجات داخلی

◄ سهم وزارت نفت در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باری

یک کامیون فرسوده اکنون ممکن است در ۱۰۰ کیلومتر چیزی حدود ۵۰ الی ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف کند. اگر این کامیون به کامیون نو با استاندارد امروز جهانی تبدیل شود، مصرفش نصف می‌شود و به ۳۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد بنابراین از محل صادرات همین ۳۰ لیتر صرفه‌جویی به وجود می‌آید و وزارت نفت می‌تواند از محل این صرفه‌جویی بخش مهمی از هزینه نوسازی را تأمین کند.

تین نیوز

رئیس‌جمهوری شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود خبر داد که در سال آینده جایگزین کردن خودروی جدید به‌جای خودروهای فرسوده شتاب می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز عدم استقبال مالکان کامیون ها و خودروهای فرسوده از طرح های نوسازی که معمولا به دلیل نداشتن آورده اولیه و هم چنین قمیت گران تمام شده خودرو است بارها این طرح را باشکست مواجه کرده است.

اما این بار رییس جمهوری به تشریح جزییات طرحی پرداخته است که به گفته او  خود مالکان را تشویق می کند تا برای نوسازی پا پیش بگذارند و مالک خودرو به محض تحویل خودروی کهنه کلید خودروی جدیدی را تحویل خواهد گرفت.

-براساس برنامه پیش بینی شده طی پنج سال آینده 65 هزار دستگاه کامیون فرسوده که موجب آلودگی هوا می شوند باید نوسازی شود اما مالکان آنها تمایلی به این مهم ندارند و سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای نیز روند نوسازی را مطلوب نمی داند.

هم‌اکنون بیش از 127 هزار کامیون بالای 35 سال در کشور وجود دارد که در هر 100کیلومتر پیمایش چیزی در حدود 60 لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند.

داوود کشاورزیان رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای پیش‌تر گفته بود سالیانه 13 هزار کامیون در کشور باید نوسازی شوند با این حال با توجه به‌ضرورت نوسازی 65 هزار کامیون روند نوسازی ناوگان فرسوده مطلوب نیست.

جزییات نوسازی از زبان رییس جمهوری

رئیس‌جمهوری شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود خبر داد که در سال آینده جایگزین کردن خودروی جدید به‌جای خودروهای فرسوده شتاب می‌گیرد.

حسن روحانی گفت: باید آلوده‌کننده‌ها ماشین‌ها و موتورسیکلت‌هایی که آلودگی درست می‌کنند را برچینیم؛ برای این مقصود طرحی برای خودروهای فرسوده داریم که برای این طرح در روزهای اخیر چند جلسه با بخش خصوصی داشتم.

او خبر داد که تلاش می‌شود تا در سال آینده جایگزین کردن خودروی جدید به‌جای خودروهای فرسوده شتاب گیرد و گفت: با روند فعلی که انجام می‌گیرد ما همیشه عقب هستیم یعنی آن مقداری که به ناوگان نو تبدیل می‌شود، دوباره فرسوده می‌شود. بااین‌حال امید ما این است که از سال آینده و طی ۳ سال آینده کل این کامیون‌ها اتوبوس‌ها و کامیونت‌های فرسوده را با تسهیلاتی که در اختیار رانندگان عزیز یا مالکان این خودروها قرار می‌گیرد، در کشور جمع کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا خودروهای فرسوده را با خودروهایی که جزو محصولات داخلی است جایگزین می‌کنید؟ گفته است: کارخانه‌های داخلی همه تلاش خواهند کرد و ما از همه شرکت‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی خواستیم که تلاششان را مضاعف کنند تا توانیم در سال ۷۰ هزار کامیون را جایگزین کنیم. تقریباً چیزی حدود ۲۳۰ الی ۲۴۰ هزار کامیون فرسوده در کشور داریم و حدوداً باید ۳ سال تلاش کنیم تا این هدف محقق شود.

اجرای طرح به شکل کلید به کلید است

او در خصوص جزییات این طرح گفت: موتورهای این کامیون‌ها از خارج وارد می‌شوند. اتاق و بدنه معمولاً در داخل تولید می‌شود. هم باید تولید داخل را افزایش دهیم و هم باید واردات موتور را افزایش دهیم و هم باید تسهیلات را باقیمت ارزان بدهیم تا مالکان بتوانند و خودشان داوطلب شوند.

او اظهار امیدواری کرد که با ارائه این طرح خود مردم داوطلب تحویل ماشین فرسوده خود شوند و گفت: اجرای طرح به شکل کلید به کلید است. یعنی وقتی کامیون خود را تحویل می‌دهد، کامیون نو را تحویل خواهد گرفت. وزارت نفت هم به خاطر پولی که در سایه صرفه‌جویی ایجاد می شود متعهد خواهد بود که بخش ارزی این طرح را به عهده بگیرد.

او در خصوص اینکه چرا بار اصلی هزینه‌های این طرح روی دوش وزارت نفت است ، گفت: یک کامیون فرسوده الآن ممکن است در ۱۰۰ کیلومتر چیزی حدود ۵۰ الی ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف کند. اگر این کامیون به کامیون نو با استاندارد امروز جهانی تبدیل شود، مصرفش نصف می‌شود. می‌شود ۳۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر. بنابراین ۳۰ لیتر را ما می‌توانیم صادر کنیم و  وزارت نفت ما از محل صرفه‌جویی با قانونی که در اختیار دارد، بخش ارزی آن را تأمین می‌کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی ما یک برنامه‌ریزی سه‌ساله است، برای اینکه بتوانیم در این زمینه موفق شویم و امیدوارم این کار را بتوانیم انجام دهیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    به نظر من باید سویچ به سویچ باشه