| کد خبر: 159288 |

نماینده سابق ایران در ایکائو

◄ گزینه‌های هوایی ایران پس از خروج آمریکا از برجام

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تداوم تعلیق تحریم‌های ایران را در حالی تمدید کرد که اعلام کرده که دفعه بعد به‌صورت مشروط آمریکا در برجام باقی خواهد ماند.

تین نیوز

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تداوم تعلیق تحریم‌های ایران را در حالی تمدید کرد که اعلام کرده که دفعه بعد به‌صورت مشروط آمریکا در برجام باقی خواهد ماند.

این موضع ترامپ موجب نگرانی برخی کارشناسان هوایی شده است؛ زیرا در صورت خروج آمریکا از برجام نوسازی ناوگان هوایی ایران با مشکلی جدی روبرو خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز، علی‌رضا منظری نماینده سابق ایران در ایکائو درباره این موضوع گفت: قطعاً برای اظهارنظر دقیق در این رابطه نیاز به داشتن اطلاعاتی است که برخی از آن‌ها در اختیار ما قرار ندارند و برخی دیگر تا زمان اجرایی شدن امکان ارزیابی نخواهند داشت.

او بابیان اینکه خروج یا عدم خروج آمریکا از برجام موضوع مهمی است که می‌تواند در چند محور مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد، تصریح کرد: همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اعلام‌شده، در دل برجام قواعدی در نظر گرفته‌شده است تا در زمان تخلف یکی از طرفین از متن قرارداد یا خروج از آن کشورهای دیگر در این رابطه تصمیم‌گیری کنند. ازاین‌رو اگر تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام باشد، پیش از صنعت هوایی باید در سطح کلان رویکرد ایران را در این زمینه مشخص کرد.

معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اقدامات احتمالی آمریکا حتی در صورت عدم خروج این کشور از برجام، توضیح داد: دولت ایالات‌متحده می‌تواند ایران را متهم به تخلف بر اجرای توافق هسته‌ای کند یا حتی در اقداماتی پیش‌پرده مانند آنچه تاکنون اتفاق افتاده، مانع ورود بانک‌های بزرگ به کشور و تبادل پولی شود. در این صورت احتمالاً استراتژی‌های دو طرف باید به شکل دیگری تغییر پیدا کند که البته با توجه به عدم‌تغییر قطعی آن‌ها نمی‌توان ارزیابی نیز داشت.

علی‌رضا منظری تغییر در شرایط قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایران را نیز یکی دیگر از مسائل احتمالی به وجود آمدن جابه‌جایی در قراردادهای پس از برجام دانست و اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اعلام‌شده، جزئیات قرارداد ایران‌ایر با بوئینگ و ایرباس محرمانه است؛ اما قاعده این است که در قراردادهای این‌چنینی دو طرف فکری دقیق برای شرایط اضطراری کرده باشند. این شرایط می‌تواند از بلایای طبیعی آغازشده و تا مسائل سیاسی مانند فشارهای دولتی و جنگ را در بربگیرد.

نماینده سابق ایران در ایکائو به ایسنا گفت: در چنین شرایطی اگر فشارهای دولت آمریکا افزایش یابد، باید به متن قرارداد مراجعه کرد تا مشخص شود دو طرف چه تعهداتی در این زمینه به یکدیگر ارائه کرده‌اند. اگر محدودیت‌هایی مانند عدم امکان جابه‌جایی پول به وجود بیاید، می‌توان گفت که دو طرف قرارداد نقشی در آن نداشته‌اند اما صرفاً فشارهای سیاسی که پیش‌ازاین نیز وجود داشته، نمی‌تواند این قراردادها را متوقف کند.

او بابیان اینکه ایران برای آینده صنعت هوایی خود نیاز به یک رویکرد و راهبرد دقیق دارد، گفت: درصورتی‌که بنا به هر دلیلی اجرای قراردادهای فعلی ممکن نشد، بازهم باید جایگاه کشور در زمان موردبحث را رصد کرد. اگر صرفاً این قراردادها متوقف شود، گزینه‌های دیگری روی میز خواهد بود ولی اگر بنا باشد تحریم‌ها از حد آمریکا بالاتر رفته و به دیگر کشورها نیز سرایت کند، شرایط فرق خواهد کرد.

منظری خاطرنشان کرد: گزینه‌هایی مانند خرید هواپیما از کشورهای شرقی مانند روسیه، چین و ژاپن همچنان روی میز قرار دارند و حتی هواپیماهای غربی که نیاز به مجوز اوفک ندارند نیز امکان ورود به ایران را خواهند داشت اما تمام این مسائل تنها در حد حدس و گمان باقی‌مانده و تا زمانی که آمریکا تغییری درروند حضور خود در برجام ایجاد نکند، بحث ورود هواپیماها به ایران نیز طبق مفاد قرارداد دنبال خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.