| کد خبر: 159115 |

◄ عراقچی: ایرباس و بوئینگ را از معامله با ایران ترساندند

این روزها مجدد بحث خروج آمریکا از برجام مطرح می‌شود این در حالی است که چندی پیش ظریف وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه‌ با رسانه‌های انگلیسی پیش‌بینی کرد احتمالاً دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده پایبندی‌ ایران به برجام را تائید نمی‌کند.

تین نیوز

این روزها مجدد بحث خروج آمریکا از برجام مطرح می‌شود این در حالی است که چندی پیش وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه‌ با رسانه‌های انگلیسی پیش‌بینی کرده بود که احتمالاً دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده پایبندی‌ ایران به برجام را تائید نمی‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، فارغ از بحث‌های سیاسی این موضوع، وابسته بودن صنعت هوایی کشور به آینده برجام باعث شده تا امیدها به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی و توسعه این صنعت که به دلیل تحریم‌های 4 دهه نتوانسته بود به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

بر کسی پوشیده نیست که آینده قرارداد با ایرباس و بوئینگ به برجام گره‌خورده است؛ از طرف دیگر بوئینگ به هر باره اعلام می‌کند که این شرکت در قرارداد با ایران تابع دولت آمریکا است.

شب گذشته سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در برنامه نگاه یک در تشریح آخرین وضعیت برجام عنوان کرد: برجام در عرصه‌های مختلفی تحریم‌ها را مرتفع کرده است.

به گفته او در حوزه انرژی تمام تحریم‌ها برداشته شده است و فروش نفت به حالت قبلی برگشته است. از ابتدای سال 96 تا الان نزدیک به 40 میلیارد دلار نفت فروختیم و پول آن هم به کشور برگشته است.

عراقچی به ابعاد حوزه حمل‌ونقل در برجام اشاره کرد و افزود: در حوزه حمل‌ونقل و کشتیرانی با حداکثر ظریف در حال کار کردن هستیم و نفت‌کش‌ها و کشتی‌ها همه بیمه هستند و همین‌طور هواپیماهای ما.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: البته در حوزه بانکی هنوز وضعیت عادی نداریم و علت آن فقط برجام نیست بلکه مسائل غیر برجامی هم در آن دخالت دارد. همچنین در سرمایه‌گذاری درازمدت در کشورمان فضایی که آمریکایی‌ها درست کردند به شدت فضای منفی و مخربی است.

او می‌گوید: وقتی آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که دستاوردهای ایران در برجام زیاد شده تمام تلاششان را گذاشتند منافع ایران را از برجام به حداقل برسانند و با ایجاد فضای منفی جلوی سرمایه‌گذاری‌های درازمدت را با ایران بگیرند و بنگاه‌های اقتصادی را بترسانند که در این زمینه تا حد زیادی موفق بودند. البته در این فاصله شرکت‌های بزرگ اروپایی مثل توتال، ایرباس، بوئینگ و ... وارد معامله با ایران شدند، خطوط اعتباری توسط کشورهای اروپایی و شرق آسیا به ایران اختصاص داده شد، ولی آنچه انتظار داشتیم ایجاد نشده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.