| کد خبر: 158475 |

◄ بهره‌گیری نهادها از درآمد فرودگاه‌ها اقدام درستی نیست

یک کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی می‌گوید: بهره‌گیری سایر نهادها از درآمدهای فرودگاه‌ها، اقدام شایسته در دنیای هوانوردی تجاری نیست.

تین نیوز

یک کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی می‌گوید: بهره‌گیری سایر نهادها از درآمدهای فرودگاه‌ها، اقدام شایسته‌ای در دنیای هوانوردی تجاری نیست.

آرمان بیات در گفت‌وگو با تین‌نیوز با بیان اینکه رکن اساسی توسعه کسب‌وکار، افزایش بهره‌وری ناوگان و متعاقباً افزایش مسافر حمل شده با رویکرد بقا در رقابت است، عنوان کرد: در چنین شرایطی شرکت‌های هواپیمایی که بر پایه‌یک مدل اقتصادی خاص و حول یک برنامه استراتژیک اداره می‌شوند، شناسایی نیاز بازار و توسعه بازاریابی را به‌عنوان یک اصل در نظام مدیریت خود ، در دستور قرار می‌دهند لذا برای افزایش حجم بازار و ارتقا سهم خود از بازاری رقابتی، افزایش شبکه پرواز، افزایش فرکانس پرواز و افزایش توزیع صندلی را هدف‌گذاری می‌کنند که یکی از مهم‌ترین ارکان تحقق چنین هدفی مدیریت مهندسی هزینه است.

وی افزود:  در مدیریت ساختار هزینه، هزینه عملیاتی شرکت‌ها که بیشترین پوشش هزینه‌ای را به خود جلب می‌کند توجه بیشتری را به خود می‌طلبد و این شرکت‌ها همواره در راستای بازمهندسی هزینه‌ای و آنالیزهای مرتبط با آن در جهت کاهش این هزینه‌ها قدم برمی‌دارند تا از این طریق و با کاهش هزینه‌های تمام‌شده عملیاتی بتوانند در مدیریت درآمد پیش رو بوده که یکی از بخش‌های دارای اهمیت مدیریت درآمد موضوع نرخ‌گذاری و توزیع صندلی است.

این کارشناس ادامه داد:  در چنین شرایطی طبیعی است که شرکت‌های هواپیمایی به مؤلفه‌های هزینه همچون Air Navigation Charge و Terminal Charge که در موضوع خرید خدمات ورود به فضای کشوری و ناوبری هوایی است ، توجه ویژه داشته باشند.

به گفته بیات هزینه خدمات ناوبری هوایی در ایران و با توجه به موقعیت خاص سوق‌الجیشی و پهناوری فضای کشور و متعاقباً کریدورهای هوایی طولانی به نسبت در قیاس رقبای منطقه‌ای همچون کشور عراق ، بالاست ، در صورت تضمین امنیت هوایی کشورهای همسایه ، قطع پرواز از فضای ایران و بهره‌گیری از فضای کشوری ارزان‌تر چون عراق طبیعی به نظر می‌رسد لذا تکیه‌بر تهدیدات امنیتی منطقه قفقاز، اکراین و البته عراق در سال‌های اخیر و افزایش ناخواسته حجم ترافیک هوایی پروازهای ترانزیت یا عبوری باعث کاهش درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها شده است.

بیات خاطرنشان کرد: نرخ هزینه خدمات ناوبری به پروازهای عبوری معادل چهارهزارم دلار به ازای هر تن وزن هواپیما در هر کیلومتر است که با توجه به پهن‌پیکر بودن کل ناوگان شرکت هواپیمایی امارات، مبرهن است که هزینه گزافی برای عبور از فضای ایران باید پرداخت کند اما فضای عراق رقمی کمتر از 15 درصد نرخ ایران را طلب می‌کند بنابراین باید توجه داشته باشیم که در حوزه رقابت‌پذیری صنعت هوانوردی ، صرفاً معطوف به حمل‌ونقل هوایی نباشیم و در حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی نیز اقدامات رقابتی به‌خصوص در بخش نرخ‌گذاری و افزایش فروش خدمات و البته متعاقباً سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساختی این بخش را در دستور کار قرار دهیم.

این کارشناس صنعت هوایی معتقد است؛ بهره‌گیری سایر نهادها از درآمدهای فرودگاه‌های کشور که خدمات ناوبری هوایی نیز بخشی از آن است، اساساً اقدام شایسته در دنیای هوانوردی تجاری نیست. نهادهایی که مدعی دریافت بخشی از درآمدها هستند خود به وظایف ذاتی کنترل و حفظ امنیت هوایی کشور عمل می‌کنند و منابع موردنیاز نیز از مالیات‌های مستقیم باید تأمین شود.

وی تصریح کرد: نهادها باید توجه داشته باشند مسیر تأمین هزینه‌های خود را نباید با چشم به خزانه شرکت‌ها تأمین کنند که تنها راه آن اخذ مالیات و عوارض چنین خدماتی همچون سایر کشورهاست که توسط دولت‌ها در قالب بودجه عمومی به آن پرداخت می‌شود.

آرمان بیات

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.