| کد خبر: 154295 |

تعلیق فعالیت ۸ دفتر هواپیمایی

در حالی که موج بازگشت زائران عتبات عالیات به کشور آغاز شده، اخباری مبنی بر نارضایتی از گران‌فروشی در برخی از ارائه‌کنندگان بلیت‌های هواپیما و اتوبوس به گوش می‌رسد. در سال‌های اخیر همزمان با اربعین میلیون‌ها ایرانی به عراق سفر می‌کنند.

تین نیوز

در حالی که موج بازگشت زائران عتبات عالیات به کشور آغاز شده، اخباری مبنی بر نارضایتی از گران‌فروشی در برخی از ارائه‌کنندگان بلیت‌های هواپیما و اتوبوس به گوش می‌رسد. در سال‌های اخیر همزمان با اربعین میلیون‌ها ایرانی به عراق سفر می‌کنند.

به گزارش روزنامه آرمان، این سفر‌ها به‌صورت‌های مختلف از جمله با خودرو شخصی، قطار، اتوبوس و هواپیما انجام می‌شود. براساس برآورد‌هایی که از سفر امسال زائران انجام شده، حدود 50‌درصد سفر‌ها با خودرو شخصی بوده است. در این میان و در شرایطی که از مدت‌ها پیش هشدار‌هایی در مورد گران‌فروشی بلیت اربعین داده شده بود، امسال نیز شاهد بودیم که در مواردی چنین اتفاقی افتاد. پایان هفته گذشته رئیس ستاد مرکزی اربعین از تعلیق فعالیت هشت دفتر هواپیمایی به‌دلیل تخلف فروش بلیت با قیمت بیش از نرخ تعیین‌شده، خبر داد. همزمان گزارشی میدانی از رانندگان اتوبوس و زائرانی که با اتوبوس سفر کردند نشان می‌دهد گرانی بلیت برای برخی از شهروندان آزار‌دهنده بوده است.

بازار سیاه بلیت هواپیما

از مدت‌ها قبل از آغاز سفر‌های اربعین مسئولان تعرفه‌های بلیت هواپیما را تعیین کردند، اما امسال نیز مانند سال‌های قبل شاهد بازار سیاه و گران‌فروشی بلیت‌های هواپیما بودیم، تا جایی که این گران‌فروشی منجر به برخورد با برخی آژانس‌های هوایی شد. پایان هفته گذشته رئیس ستاد مرکزی اربعین از تعلیق فعالیت هشت دفتر هواپیمایی به‌دلیل تخلف فروش بلیت با قیمت بیش از نرخ تعیین‌شده، خبر داد. به گزارش مهر، حسین ذوالفقاری با اشاره به ورود جدی سازمان هواپیمایی کشوری در حوزه فروش بلیت اربعین توسط دفاتر هواپیمایی اظهار داشت: در این رابطه فعالیت ۸ دفتر هواپیمایی تعلیق شد و یک دفتر نیز لغو مجوز شد. او با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی نیز دفاتر هواپیمایی متخلف را ۱۰۰‌میلیون تومان جریمه کرد، تصریح کرد: کسانی که بلیت سفر به عراق را بیش از مبلغ تعیین‌شده خریداری کرده‌اند، پس از بازگشت از سفر می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری و با ارائه مستندات خسارت خود را دریافت کنند. رئیس ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر اینکه در چهار حوزه هزینه ویزا، بیمه، هلال احمر و شرکت‌های کارگزاری نسبت به زمان عادی، کاهش قیمت داشتیم، افزود: اما در مورد بلیت اتوبوس شاهد افزایش هزینه بودیم که در این حوزه نیز از روز یکشنبه تاکنون رانندگان برای مسیر رفت و برگشت زوار، تنها هزینه یک سر حرکت را از زائران دریافت کردند. ذوالفقاری با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته هزینه‌ها مدیریت شد اما باید رویکرد خود را برای سال‌های آینده تغییر دهیم، اظهار داشت: این امر که کل سفر اربعین رایگان شود، شدنی نیست و حتی در درازمدت هم قابل انجام نیست. او با بیان اینکه راه‌حل کاهش هزینه‌ها این است که زیرساخت‌ها را فراهم کنیم، تصریح کرد: موضوع لغو روادید نیازمند موافقت طرف مقابل است، طرف مقابل باید این موافقت را داشته باشد و زیرساخت‌های لازم نیز در کنار آن باید فراهم شود. رئیس ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل، اسکان، تغذیه و امنیت در عراق باید فراهم شود تا عزت و کرامت مردم در آنجا حفظ شود و با حواشی دیگر مواجه نشویم، افزود: راهکار‌هایی برای کاهش هزینه‌ها در سال‌های آینده داریم.

بلیت گران اتوبوس

گزارشی از وضعیت تردد با اتوبوس نشان می‌دهد که برخی زائران از گرانی بلیت‌های اتوبوس برای سفر به عراق ناراضی هستند. براساس آمار اعلام‌شده، امسال در ایام اربعین از میان زائرانی که به صورت زمینی به پیاه‌روی اربعین حسینی عزیمت کردند، بیش از ۵۰‌درصدشان با خودرو شخصی و کمتر از ۵۰‌درصد با ناوگان اتوبوس به مرزهای کشور عزیمت کردند. که این مساله موجب شد تدارک گسترده‌ای که در ناوگان حمل‌و‌نقل اتوبوسی پیش‌بینی شده بود، کمتر مورد استفاده قرار گیرد. برخی معتقدند نرخ بالای کرایه اتوبوس و دوبرابرشدن قیمت بلیت برای ایام اربعین مهم‌ترین عاملی بوده که مردم به استفاده از خودرو شخصی تمایل پیدا کنند. امیرحسین، جوان ۲۲‌ساله‌ای که به‌تنهایی به این سفر معنوی رفته بود، گفت: تنها بهانه‌ای که میلیون‌ها ایرانی را به مرزها می‌کشاند تا خود را به نجف و کربلا برسانند، عشق حضور در این حرکت عظیم انسانی است، وگرنه معطلی‌های مرز برای بررسی و تایید مدارک و همچنین نبود نظارت بر اتوبوس‌ها و سواری‌های عراقی برای انتقال زائران از مرزها به کربلا و نجف و بالعکس به‌خصوص از نظر نرخ کرایه، مشکلات زیادی برای زائران ایجاد کرده است. او ترافیک سنگین در نزدیکی مرز مهران را یکی دیگر از اصلی‌ترین مشکلات زائران نام برد و گفت: با توجه به اینکه در رسانه‌ها وجود پارکینگ‌های بزرگ را اعلام کرده بودند، امسال بخش بزرگی از مسافران با وسایل نقلیه شخصی به مرز آمده و خودروها را در پارکینگ‌های مرزی گذاشته بودند که همین موضوع به سنگین‌ترشدن ترافیک منجر شده بود. عزیزا... مردانی، یکی از رانندگان اتوبوس‌های خط تهران-کرمانشاه است. او درباره تخلف اخذ کرایه بالا از مسافران به مهر گفت: تنها روزهای پنجشنبه و جمعه هفته قبل از اربعین به‌دلیل بالا‌بودن تقاضا اتوبوس‌ها از مردم کرایه ۱۰۰‌هزار تومانی گرفتند که از نرخ مصوب (۷۶‌هزار تومان کرایه مسیر تهران- مهران) بیشتر بود، اما در روزهای پایانی هفته منتهی به اربعین به‌دلیل کم‌شدن تقاضا کرایه مسیر تا ۵۴‌هزار تومان هم کاهش یافت و بسیاری از رانندگان اتوبوس مجبور بودند مسافران شهرهای بین راه مانند همدان، کرمانشاه و ایلام را هم سوار کنند تا خالی به مهران نروند. در مسیر برگشت مسافران و زائران نیز به‌دلیل زیاد‌بودن تعداد خودروها اعم از اتوبوس، سواری و ون که در قیمت‌ها با یکدیگر رقابت داشتند، امکان تخلف رانندگان اتوبوس وجود نداشت.

 

منبع: روزنامه آرمان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.