| کد خبر: 153360 |

مشکلات‌ قطار قم-کربلا و دلایل معطلی زائران در ایستگاه‌ بصره‌/‌ نبود زیرساخت قوی در راه‌‌آهن عراق

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با عذرخواهی از زائران قطار قم-کربلا به دلیل بروز مشکلات برای آنها، گفت: نبود زیرساخت قوی در راه‌‌آهن عراق، عدم نگهداری مناسب خطوط ریلی این کشور و بررسی مکرر گذرنامه‌ها توسط پلیس عراق، موجب بروز مشکلاتی برای زائران حسینی شد.

تین نیوز

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن با عذرخواهی از زائران قطار قم-کربلا به دلیل بروز مشکلات برای آنها، گفت: نبود زیرساخت قوی در راه آهن عراق، عدم نگهداری مناسب خطوط ریلی این کشور و بررسی مکرر گذرنامه ها توسط پلیس عراق، موجب بروز مشکلاتی برای زائران حسینی شد.

به گزارش فارس، علی کاظمی منش با بیان اینکه شرکت راه آهن تلاش کرده است در راستای ارتقاء ایمنی سیر، حمل و نقل ریلی در اولویت جابجایی ها باشد، بیان کرد: در این راستا تلاش کردیم امسال نیز قطار قم-کربلا به صورت ترکیبی با اتوبوس راه اندازی شود تا تعدادی از زائران بتوانند از حمل و نقل ریلی برای سفر به کربلا استفاده کنند.

وی ادامه داد: طبق برنامه این قطار در روزهای هشتم، دهم، یازدهم و دوازدهم آبان ماه از قم حرکت می کند و بازگشت آن روزهای 20، 21، 22 و 23 آبان ماه خواهد بود.

کاظمی منش افزود: این قطار ترکیبی ابتدا از قم تا شلمچه روی خط آهن ایران سیر می کند، سپس از شلمچه تا بصره زائران از طریق اتوبوس جابه جا می شوند و سپس از بصره تا کربلا زائران توسط راه آهن عراق و قطار عراقی، به کربلا می روند.

وی با اشاره به بروز مشکلاتی در هماهنگی اتوبوس در قطار تهران-کربلا در سال گذشته، گفت: امسال تلاش کردیم که مشکلی از نظر تأمین اتوبوس رخ ندهد و این را به کارگزار الزام کردیم.

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن با اشاره به بروز مشکلاتی برای زائران اولین قطار قم-کربلا توضیح داد: این قطار مسیر قم تا شلمچه را در مدت زمان مقرر طی کرد، پس از آن در شلمچه طی هماهنگی کارگزار، اتوبوس ها آماده بودند و 360 نفر مسافر این قطار، با اتوبوس به ایستگاه راه اهن شلمچه رفتند که اغلب مشکلات آنها در این ایستگاه رخ داده بود.

کاظمی منش ادامه داد: زائران انتقاد داشتند که مسیر 500 کیلومتری بصره تا کربلا توسط قطار عراقی در مدت زمان 10 ساعت طی شده و این زمان بسیار طولانی است.

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن توضیح داد: زیرساخت های ریلی کشور عراق فرسوده است و نباید انتظار داشت که حرکت قطار در خطوط ریلی این کشور مانند ایران باشد. راه آهن عراق زمان سیر قطار بین بصره تا کربلا را 9 ساعت اعلام کرده است زیرا خطوط ریلی در عراق چندان به خوبی نگهداری نشده و ارتقاء نیافته است و میانگین سرعت در این خط ریلی فقط 50 کیلومتر است.

وی ادامه داد: همچنین زائران از نبود پذیرایی در قطار عراقی انتقاد داشتند که باید گفت این هم به دلیل نبود امکانات و عدم توسعه زیرساخت های ریلی در کشور عراق است. به هر حال در قطارهای ما با کیک، آبمیوه، فلاسک چای و غیره بسته به نوع قطار، از مسافران پذیرایی می شود و این نوع پذیرایی در کشورهای مختلف متفاوت است، اما در قطارهای عراق چنین امکاناتی موجود نیست و فقط ما پیگیری کردیم که حداقل بتوانند آب آشامیدنی در اختیار مسافران قرار دهند.

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن با تأکید بر اینکه این حق مردم است که بهترین خدمات را دریافت کنند، اظهارداشت: روز گذشته با رئیس راه آهن عراق حدود یک ساعت مکالمه تلفنی داشتم و از آنها خواستیم که در کنار فراهم سازی شرایط مناسب، حداقل پذیرایی را در قطار عراقی از زائران داشته باشند.

وی همچنین درباره معطلی مسافران در ایستگاه راه آهن بصره اظهار داشت: مقرر بود پس از آنکه زائران با اتوبوس به ایستگاه راه آهن بصره می رسند، بلافاصله از طریق قطار به کربلا اعزام شوند، اما ظاهراً پلیس عراق تصمیم گرفته بود مجدداً گذرنامه مسافران را کنترل کند و همچنین بلیت را از آنها گرفته اند و کارت بلیت دیگری برای مسافران که تعداد آنها 360 نفر بود، صادر کرده بودند و این دو مورد موجب بروز تأخیر و معطلی زائران در ایستگاه راه آهن بصره شده بود.

کاظمی منش با بیان اینکه تعویض بلیت از سوی راه آهن عراق مورد قبول ما نبود، اظهار داشت: در این باره نیز با رئیس راه آهن عراق صحبت کردیم که ضرورتی نداشت این کار انجام شود اما وی نیز به هر حال تابع دستوراتی از مقامات بالاتر خود است.

وی گفت: این منطقی است که به دلیل ازدحام در ایام اربعین، شرایط نسبت به ایام عادی متفاوت باشد، مسائل امنیتی هم مدنظر قرار گرفته است و این تشخیص پلیس عراق بوده است که در راستای مسائل امنیتی، مجدداً گذرنامه زائران را چک کند.

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن اضافه کرد: پیش از این ما در قطار تبریز-وان و تهران-آنکارا هماهنگ کرده بودیم که مأموران نیروی انتظامی قبل از مرز با لب تاپ وارد قطار می شدند و تا رسیدن به مرز همه روادیدها را چک می کردند تا در مرز مسافران معطل نشوند.

کاظمی منش همچنین درباره اخذ وجه مجدد از مسافران قطار قم-کربلا در ایستگاه بصره علاوه بر 190 هزار تومانی که قبلاً پرداخت کرده بودند، توضیح داد:  این موضوع را نیز از رئیس راه آهن عراق پیگیری کردیم، ظرفیتی که پیش از این از سوی طرف عراقی به کارگزار ایرانی قطار قم-کربلا که دفتر انجمن خدمات مسافرتی قم است، فروخته شده بود، بابت قطار اتوبوسی از بصره تا کربلا بوده است اما ظاهراً راه آهن عراق واگن های کوپه ای دارای تخت به تعدادی از مسافران داده است که مابه التفاوت بلیت از آنها اخذ شده است؛ البته ما این مورد را قبول نداریم و باید راه اهن عراق از قبل این موضوع را به کارگزار اطلاع می داد.

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن افزود: البته شنیده ایم که راه آهن عراق از کارگزار وجه بیشتری بابت قطار کربلا گرفته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا راه آهن به عنوان حاکمیت صنعت، ارائه خدمات مناسب به زائران را از کارگزار قطار قم-کربلا درخواست نداشته است، گفت: پیش از این جلسات متعددی با کارگزار که دفتر انجمن خدمات مسافرتی قم است، برگزار کردیم و به آنها تأکید کردیم که حتماً همه هماهنگی ها را انجام دهند ضمن آنکه کارگزار 2 نماینده در هر قطار، یک نماینده در ایستگاه راه آهن بصره و یک نماینده در مرز ایران و عراق مستقر کرده است اما به هر حال به دلیل ازدحام ایام اربعین چنین مشکلاتی رخ داد.

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن افزود: همچنین پیش از حرکت قطار قم-کربلا و در هماهنگی های قبلی، معاون استاندار و انجمن خدمات مسافرتی قم 2 نوبت سفر به عراق داشتند و با رئیس راه آهن عراق و مدیرکل راه آهن بصره جلساتی برگزار شد.

کاظمی منش ضمن عذرخواهی از مسافران قطار قم-کربلا گفت: به هر حال تلاش کردیم طی صحبت هایی که با مدیرعامل راه آهن عراق داشتیم، نسبت به رفع مشکلات اقدام شود، حتی روز چهارشنبه 10 آبان ماه نیز مدیرعامل راه آهن عراق به سفارت ایران رفت تا درخصوص خدمات رسانی بهتر به زائران اربعین مواردی مطرح شود.

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن با تأکید بر اینکه تکمیل 32 کیلومتر باقی مانده شلمچه تا بصره همه مشکلات قطار ایران-کربلا را رفع می کند، اظهار داشت: به هر حال اگر 32 کیلومتر باقیمانده در فاصله شلمچه تا بصره تکمیل شود قطار ایران مستقیم تا کربلا خواهد رفت، همین حمل و نقل ترکیبی قطار با اتوبوس در مسیر ایران-کربلا موجب بروز مشکلاتی شده است، همچنین چک کردن گذرنامه و روادید نیز زمان بر است.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.